Nagy Nemzeti Dohánybolt-térkép nagyobb térképen való megjelenítése

Hétfőtől minden megváltozik

gazdaság
2013 június 30., 17:20
comments 8

Holnap megnyitnak végre a nemzeti dohányboltok, és vége lesz az egész trafikmutyi-mizériának. Persze július 15-éig még árulhatják a régi boltok is a megmaradt készleteiket, de alapvetően már csak az új trafikokból lehet majd cigarettát venni. Azt nem tudni még, hogy elérte-e az egész trafiktörvény azt, amit a törvényhozók szerettek volna.

csepeltrafik

Persze azon is lehet vitatkozni, hogy mit szerettek volna a törvényhozók. A trafiktörvény ugyanis eredetileg a fiatalkorúak egészségének védelmére született (a törvénynek is ez a neve), amire sokkal kevésbé jó, mint amekkora balhé volt körülötte.

Fiatalkorúak ugyanis eddig sem tudtak hivatalosan cigit venni. Most annyi lesz a gyakorlati különbség, hogy be sem mehetnek majd azokba a boltokba, ahol cigit árulnak. Ettől függetlenül ezek a boltok ott lesznek az iskolák mellett is, amit például semmilyen törvény nem tilt (ellentétben a kocsmákkal).

budenz3

Eredetileg ezekben a boltokban csak cigarettát lehetett volna árulni. A törvényt viszont addig módosították, amíg már fagylaltot is lehet. Az egyetlen vesztes talán a plüssállat-szektor lehet, mert ők kimaradtak. Így viszont gyakorlatilag semmi változás nincs a fiatalkorúak számára.

dohany1

A törvényhozó másik szándéka viszont teljesülhetett. A hódmezővásárhelyi Continental csoport vezetője, Sánta János részt vett a törvény kidolgozásában, aztán az összes kiosztott koncesszió tíz százaléka, 500 trafik jutott neki. Sánta ezzel a legnagyobb trafikos lett az országban, úgyhogy megérte dolgozni a törvényen.

A trafikok elosztása sem lett éppen tökéletes. Nagyjából egyenletesen tervezték leosztani a trafikokat az országban, hogy ne okozzon akkora gondot, hogy a mostani körülbelül negyvenezer helyett csak hétezer trafik nyithat meg az.

Ehhez képest néhány helyen egész trafikkolóniák lesznek, amíg teljes falukra nem jut majd dohánybolt. Ilyen trafikutca lesz majd Hódmezővásárhelyen, Újlipótvárosban, a Móricz Zsigmond körtér környékén, a Margit körúton és a Dob utcában is. Sőt, lesz olyan falu, Szalkszentmárton, ahol két trafik lesz, de egymás mellett, ráadásul egy házaspár üzemelteti majd őket.

photo_camera facebook.com

Összesen 5297 trafik nyílik meg hétfőn. 1415 olyan település van, ahol senki nem nyert trafikjogot. Itt a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. új pályázatot fog kiírni, amit fél éven belül el is kell bírálniuk.

Addig pedig, mivel az államnak ellátási kötelessége van a törvénykezés miatt, valószínűleg ideiglenes mobiltrafikok fognak itt cigit árulni. Azt viszont, hogy ki üzemelteti majd őket, még nem tudni. Az NDN Zrt. később fog erről közleményt kiadni. Korábban viszont azt beszélték, hogy a Posta nyerheti meg ezt, és a mobilpostákon keresztül árulhatnak majd cigit.

A trafiktörvény elfogadása után mi is csináltunk egy térképet, ami segít eligazodni, hogy hol lehet mostantól cigarettát venni. A nemzeti dohánycég viszont a 444 első közösségi sikerét is államosítja majd. :( Az NDN ugyanis közölte, hogy saját térképet csinálnak az összes dohányboltról, sőt, telefonos alkalmazás is lesz hozzá.

A trafiktörvény valójában csak a dohánykereskedelmi piac újraelosztása, gyakran baráti szereplőknek. Amellett, hogy teljesen értelmetlennek tűnik, az igazi eredménye csak akkor derül majd ki, ha az egyik nyári éjszakán a teljes Kazinczy utca kifogy majd a cigiből, és emberek egymásnak esnek majd egy szál Lucky miatt.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.