13 éves vagyok, és kinőttem a Facebookot

TECH
2013 október 31., 10:57

Még augusztusban írta meg egy 13 éves kislány, Ruby Karp a Mashable-ön, hogy  tízéves korábban mennyire vágyott a Facebookra, aztán mire odaért, hogy legálisan lehetne neki (a Facebook 13 évben húzta meg az alsó korhatárt), már nem is érdekli az egész. Miért?

 

1. Instagram, Instagram, Instagram

Ruby szerint elsősorban az Instagramot. Egyrészt mert a szüleiknek fogalmuk sincs róla, hogy ott is van korhatár. Másrészt mert sokkal érdekesebb és addiktívabb, mint a Facebook.

 

2. 13 évesen csak nem fogod azt használni, amit a szüleid

A szülők mind ott vannak a Facebookon, ami egy gyereknek minimum kellemetlen.

 

3. Más gyerekek sincsenek a Facebookon

A network elmélet kimondja, hogy egy hálózat annál értékesebb, minél többen csatlakoznak hozzá. De ha az ismerőseid közül senki sem csatlakozik, akkor mennyit is ér pontosan a Facebook? Nullát.

 

4. A Facebook nem divatos

Hogy a retekbe lehetne divatos valami, amin szocialista érzelmű nyugdíjasok lájkolják más szocialista érzelmű nyugdíjasok “Orbán takarodj” feliratú képeit? Naugye.

 

5. A Facebookon könnyű lebukni

Iszol a buliban valamit, lefényképezik, kiteszik, szüleid látják, lebuksz, két hét szobafogság. Jó esetben. Kell ez neked? Nem kell ez neked.

 

És még egy csomó indok a Facebook gyakori változásaitól a túl sok reklámon át a bonyolult (mondjuk a Twitterhez képest bonyolult) interfészig.

 

De ha nem facebookozik, akkor mit csinál a gyerek, amikor nyomogatja a telefonját?

teszik fel a szülők a jogos kérdést, amire a Pew felmérése ad csattanós választ.

photo_camera A facebookos aktivitás nő, de a coolness factor meg a trendiség csökken

A jelentés szerint az amerikai gyerekek szinte mindannyian (94%) fent vannak a Facebookon, viszont egyre kevesebbet használják, és amikor használják, akkor is egyre óvatosabbak. Minden ellenkező tévhittel szemben a gyerekek ugyanolyan érzékenyek a magánszférájukra, mint a felnőttek, és a Facebook nem arról híres, hogy tiszteletben tartaná a privacyt.

A gyerekek tehát egyre többen mennek a magánszférát a Facebooknál sokkal inkább tiszteletben tartó Tumblrre vagy a Pheedre, és a Twitteren is évente megduplázódik a tinédzserek száma. Vagy ott a Path, ami eleve megszabja, ki láthatja a posztokat, és az ismerősök számát eleve 150-re limitálja, amitől az egész sokkal személyesebb és átláthatóbb, mint a Facebook. A privacyre épít a Snapchat is, ami a megtekintés után automatikusan megsemmisíti az üzeneteket. Ha videó, akkor Vine, ha chat, akkor meg Kik. Minek a Facebook egyáltalán?

Ahogy a BBC-s Rod McKenzie mondta egy konferencián tavasszal:

“A Facebookot múmiák és píárosok népesítik be. Egy fiatal, aki valamit is ad magára, nincs a Facebookon.”

Aztán persze van egy csomó ellenvélemény is, de ha figyelmesen elolvassák őket, rájönnek, hogy csak a píáros múmiák védik az évekkel ezelőtt körbepisilt, milliárd dolláros ökohomokozójukat.

photo_camera Kate Robertson, a Havas Worldwide brit csoportjának elnöke, a One Young World társalapítója: "A Facebook messze nem halott. Ez egy milliárd dolláros ökoszisztéma, és azt hiszem, gyorsan átalakul, mert ez egy élő dolog." (Forrás: PR Week)

Ne hallgassanak rájuk. Ha Önök fiatalok, irány a Snapchat meg a Vine. Ha meg öregek, akkor már úgyis mindegy.

 

 

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.