https://444.hu/assets/000_Par819074-1.jpg

Autómentes álomvárossá válna Helsinki 2025-re

közlekedés
2014 augusztus 01., 15:39
comments 40

Ambiciózus tervet raktak össze a finn fővárosban: a következő évtizedben alapjaiban akarják átformálni a tömegközlekedést, azzal a céllal, hogy a végén egyáltalán ne legyen szükség személyautós közlekedésre. Azaz nem az a terv, hogy betiltják az autós forgalmat a belvárosban, hanem hogy feleslegessé teszik azt.

A városközpontokban is kényszeresen autóval közlekedők egyik legfőbb érve, hogy nagyszerű dolog ugyan a tömegközlekedés, de ahhoz mindig alkalmazkodni kell. Nem rajtunk múlik, hogy mikor indulunk és érkezünk, ráadásul nem is ponttól pontig visz, hanem leszállás után általában még közlekednünk kell, hogy célba érjünk.

Helsinkiben ezt a hiányosságot egy összehangolt, mindent lefedő közlekedési rendszerrel oldanák meg.

A rendszer felhasználói valós időben okostelefon segítségével jelölhetnék ki, hogy honnan és hova szeretnének menni, egyben pedig fizethetnek is ezért. A rendszer pedig egyből összeköt a számukra mindent: sofőr nélküli elektromos autótól közösségi biciklirendszeren és kompon át a céltól célig közlekedő buszokig minden létező járművet, egyetlen közlekedésfolyamba. Az eredmény egy személyes utazásra szabott, valós időben percekre pontosan megtervezett és összehangolt útterv lenne, amiért egyetlen tranzakcióval lehetne fizetni.

A város már megtette az első lépéseket ebbe az irányba, tavaly elindult a Kutsuplus névre keresztelt minibusz-szolgáltatás, aminek lényege, hogy az utasok maguk jelezhetik előre okostelefonon, hogy hol szeretnének felszállni és meddig utaznának. Majd ezeket az igényeket a rendszer összesíti, és megtervezi azt az útvonalat, ami legközelebb áll mindenki elképzeléséhez.

Egy ilyen rendszer persze csak ott tud működni, ahol megvan az erre fogékony réteg. Ahogy a Guardian cikkében írják, olyan generációra van ehhez szükség, amelynek tagjai életük minden szegmensét az interneten intézik, tisztában vannak az autóval történő közlekedés környezetszennyező hatásával, és nem tartják presztízskérdésnek a saját autó birtoklását. A felmérések szerint ehhez Helsinki tökéletes választás,

az itt élő fiatalok nem autót, hanem egyszerű, rugalmas és olcsó közlekedést szeretnének.

Az új minibuszrendszer éppen az autós közlekedés legnagyobb előnyét, a városon belül kötetlen és pontos utazás lehetőségét ígéri, a környezeti és anyagi költségek nélkül.

A minibuszos utazás egyelőre többe kerül, mint egy szimpla buszozás, viszont fele annyiba se, mintha valaki ugyanezt a távot taxival tenné meg. Ami még kérdés, hogy egy hasonló rendszer mennyire működhet sikeresen a kisebb népsűrűségű külvárosi területeken. Ez majd csak a kialakítás után fog eldőlni.

photo_camera Villamosok a belvárosban (OLIVIER MORIN / AFP)

A fővárosi önkormányzat pár nagyobb munkáltatóval közösen már az év végén tesztüzembe állíthat pár állomást a város Vallila negyedében, ahol lehetővé válna a dolgozóknak, hogy ilyen közösségi, de mégis személyre szabottan közlekedő eszközökkel járjanak munkába és onnan haza.

A finn közlekedési és kommunikációs minisztérium már ideje kutatja, hogyan lehetne a fiatalok körében megváltozott közlekedési szokások nyomán átalakítani magát a közlekedést is. A mostani tömegközlekedési rendszer ugyanis nem szolgálja ki eléggé az utazók érdekeit, ezért van, hogy sokan nyúlnak még mindig az autójukért akkor is, ha csak a városon belül akad elintéznivalójuk. Ezt a beidegződést próbálja meg felülírni majd az új elképzelés.

(via Helsinki Times, Guardian, felső kép: PEKKA SAKKI / LEHTIKUVA / AFP)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.