Nem szívesen, csak egy elvesztett pert után adta ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a trafikpályázatokról szóló iratokat. Pedig azokból az derül ki, hogy a világ legnagyobb munkabírású minisztériumi alkalmazottak éppen Magyarországon dolgoznak.
Két hónap alatt bíráltak el 15 ezer pályázatot. Éppen tucatnyian. A feladatot a Nemzetgazdasági Minisztériumtól delegált közép- és felső vezető végezte el, ráadásul munkaidőn kívül,
„jelentős túlórák árán, a hétvégéiket is feláldozva végezték el ezt a feladatot”
- idézi a Népszabadság a tárcát.
A lap utánaszámolt. Információik szerint egy trafikpályázat átlagosan 20-25 oldal volt, ami 15 ezer dolgozatra vetítve legalább 300 ezer gépelt oldalt kellett, hogy jelentsen. Ha a bírálók egyenlő arányban felosztották volna a pályázatokat egymás között, a két hónap alatt akkor is 25 ezer oldalt kellett volna átnézniük, vagyis – a hétvégéket is beleszámolva – naponta 416 oldalt kellett volna elolvasniuk.
De ennél is rosszabb a helyzet, mert az NFM szerint a bírálók településenként, kerületenként úgy osztották fel egymás között a pályázatokat, hogy minden anyagot legalább ketten-hárman véleményezzenek. Annyi segítséget kaptak, hogy a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (ND) Zrt. munkatársai elvileg előkészítették az anyagokat. Ha mást nem is, a 8-10 oldalas üzleti tervet egy lelkiismeretes bírálónak mindenképpen el kellett olvasni, hiszen az elérhető 120 pont felét erre osztották ki.
A 12 nagy munkabírású bíráló teljesítménye márcsak azért is lenyügőző, mert
egyikük sem értett ahhoz, amit lepontozott.
A Népszabadság példákat is hoz: Bitay Márton államtitkár a földprogram egyik fő felelőse. Lenner Áron Márk NGM-államtitkár. Közös vonásuk, hogy mindnyájuk fiatal, húszas éveik végét tapossák, továbbá egyikük sem dolgozott még a közelében sem dohánypiacnak vagy akár kiskereskedelemnek, viszont legalább a Fidelitasban néhány felhívták magukra a figyelmet.
Az NFM szerint nincs ezzel semmi probléma, hiszen volt a bírálók között kereskedelmi jogi szakjogász, vidékfejlesztési szakjogász, mérlegképes könyvelő, adótanácsadó, gazdasági agrármérnök-közgazdász, politológus, társadalomkutató volt.
A trafikok üzleti terveinek elbíráláshoz nem kell „dohányipari szakképesítés” a tagoknál „vitathatatlanul meglévő közgazdasági, jogi, pénzügyi, társadalompolitikai ismeretek és gyakorlat” elég volt ehhez
- írja a minisztérium.
A bírálók számára ugyanakkor megtiltották, hogy nyilatkozzanak.
Íme a közhivatalnoki munka hősei, akik ráadásul külön díjazás nélkül végezték a feladatot.
Bagoly Andrea, a Nemzetgazdasági Minisztériumnál a gazdaságszabályozásért felelős államtitkárság munkatársa volt. (Ő már a a GE Healthcare munkatársa). Bitay Márton Örs, az agrártárca állami földprogramért felelős államtitkára. Czipa Balázs Manó, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Államtitkárságán főosztályvezető. Gulyás Andrea, a Földművelésügyi Minisztérium kabinetvezetője. Hernádi Ádám, a Miniszterelnökség osztályvezetője. Kohut Balázs, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkára. László András. Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős helyettes államtitkára. Mészáros Karina, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) főosztályvezetője, valamint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. igazgatósági tagja. Mihalovics Péter, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kabinetvezetője, Fidelitas-alelnök. Orbán Krisztina, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője. Pindroch Szilárd, a Miniszterelnökség tanácsadója, a Fidelitas Nógrád megyei elnöke.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.