Egy lépéssel megint közelebb kerültünk a szuperszonikus tengeralattjárók világához

TUDOMÁNY
2014 augusztus 26., 12:47
comments 52

A vízben nagyobb a közegellenállás, ezért nem is lehet olyan gyorsan haladni benne, mint a levegőben. Van azonban egy technológia, ami segít ezen.

Úgy hívják, hogy szuperkavitáció.

A szovjetek fejlesztették ki a hidegháború alatt, az a lényege, hogy az úszó tárgy nem közvetlenül a vízzel érintkezik, hanem kavitációs buborékot hoz létre maga körül, és abban halad, jóval kisebb közegellenállásnak kitéve.

A szovjet haditengerészet VA–111 Skval tipusú torpedója 370 km/ó sebesség elérésére volt képes.

Igen, a víz alatt.

A Skval hadrendbe állítása óta tudósok százai kísérleteznek azzal, hogyan lehetne embereket is szállító tengeralattjárókban alkalmazni ezt a technológiát, de eddig nem jutottak sokra.

photo_camera Forrás: SMP

Pedig a meghajtást folyamatosan tökéletesítik, elvben már a hangsebességet is képes lenne az emberiség átlépni a víz alatt, becslések szerint szuperkavitációval akár 5800 km/ó-ra is fel lehetne gyorsulni (bár ebben a cikkben nem teljesen világos, hogy tényleg 5800 km/ó-ról van-e szó, vagy csak a hangsebességről). Ezzel a sebességgel nem egészen két óra alatt (100 perc) lehetne megtenni a Sanghaj és San Francisco közötti utat.

A szuperkavitációs tengeralattjárókkal azonban a gyakorlatban két nagy probléma van:

  1. Szinte lehetetlen kormányozni őket. Nemcsak a nagy sebesség miatt, de azért is, mert a buborékban a jármű nem érintkezik a vízzel. Ezért van az is, hogy eddig csak torpedók működtek így. Azt csak ki kell lőni, aztán megy egyenesen. (Nem, nem egyenesen, ahogy egy kommentelő rávilágított: a szovjet torpedókat lehet irányítani.)
  2. Nagyon nehéz elindulni vele. A kavitációs buborék kialakításához és fenntartásához legalább 100 km/ó indulási sebesség kell, ezt pedig egy tengeralattjárónak pont elég nehéz elérnie a víz alatt szuperkavitáció nélkül. Ez is a torpedókat részesíti előnyben.

Most azonban egy kínai mérnökcsoport azt állítja, mindkét problémára talált megoldást. Egy különleges folyadékot permeteznének a tengeralattjáró felületére, ami a szuperkavitációs állapot előtt is segítené a haladását, és már 75 km/ó-nál létre tudná hozni a hajó a kavitációs buborékot. A megoldás a kormányozhatóságot is segítené, mert a tengeralattjáró felületének egyes pontjain szabályozni tudnák az ellenállást.

Persze még mindig sok az akadály a gyakorlati megvalósítás előtt, kellene például egy rendes, tartós, leállítható és újraindítható, nagy teljesítményű szuperkavitációs hajtómű, ami hosszabb utakon is végig működőképes marad. A szovjet torpedók hajtóműve is csak 10-20 km-es lövésekre volt elég.

De a világ több országa kísérletezik a technológiával, Kína mellett Oroszország, az Egyesült Államok, Irán és Németország is próbálkozik szuperkavitációs járművek és fegyverek fejlesztésével, úgyhogy valahol valaki valamit majdcsak kitalál.

Pompás faj az emberiség!

(Via SCMP)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.