Ez a facelift tananyag lesz a japán nemzeti alaptantervben!

hirdetés
2014 szeptember 09., 07:26
comments 49
ad

A kaizen, mint japán szó majdnem olyan masszívan beépült a magyar köztudatba, mint a szusi vagy a karate vagy a sokusu gukan (ja, az nem). A kaizen ugye valami olyasmi, hogy minden, amit csinálunk, folyamatosan javítható, tökéletesíthető, és törekednünk is kell arra, hogy egyre jobb és jobb legyen a termék, szolgáltatás, újságcikk.

A facelift, mint angol szó, szintén elég jól meggyökeredzett minálunk - nem is elsősorban kozmetikai műtétekkel kapcsolatban, hanem másodlagos jelentésben, egy-egy autómodell felfrissítése kapcsán szoktuk használni. És itt ér össze a Tokió-London tengely: a Nissan Juke idei faceliftje remek példa a kaizenre!

photo_camera Új Juke balra, régi Juke jobbra

A lényeg maradt, a részletek finomodtak

A Nissan először 2007-ben, a klasszikus Golf-kategóriánál játszotta el, hogy valami egész mást, egy terepjárósabb, menőbb kocsit mutatott a vevőknek a konvencionális karosszériaforma helyett. Ez volt a Qashqai. 2010-ben aztán egy kategóriával lejjebb is rendesen odavágott a Nissan, amikor ráeresztette a Polókra, Cliókra, Corsákra, Yarisokra a harcias, magas, izgalmasan új formavilágú városi kisautót - a Juke-ot.

A kereslet minden gyári várakozást meghaladott, Japánban már az első hónapban felülrendelték a komplett az évre tervezett kapacitást a vevők, de Európa és az USA is zabálta a kocsit. Félmillió fogyott el belőle eddig, gyártásának négy éve alatt. A Nissan nem is változtatott a lényegen az idei frissítés során sem.

nj3

Megmaradt a furcsa kettős front - alul a nagy, kerek fényszórók, felül a keleties vágású szemek -, megmaradtak a duzzadó izmokat sejtető, erősen domborított lemezek. Megmaradt belül is, amit szeretni lehetett: a sportos vezetői környezet, a pufi párnás, látványos ülések és a motorkerékpár-tankra emlékeztető idom a két első ülés között. Viszont sok minden szebb lett egy kicsit.

Az immár LED-es menetjelzős első lámpatest korszerűbb, látványosabb dizájnt kapott, a szintén LED-es hátsó lámpa pedig konkrétan egy gyönyörű iparművészeti alkotás. Immár sötétben is egyedi módon ragyog a Juke. Egy-egy típus jellegzetes fénymintáját egyébként "visual signature"-ként emlegeti az autós szaksajtó - most már a Juke-nak is van ilyen.

nj2

Még egy nagy öröm: az elsőkerék-hajtású Juke-oknak most már érdemleges csomagtere is van! Kaizen a javából: 40%-kal lett nagyobb a raktér. Az eddigi egyik legkisebb csomagtér egy csapásra az egyik legnagyobb lett a kategóriában: 354 liter, az eggyel feljebb, a kompakt autók között sem számít kicsinek.

Műszaki tartalom - megjött a tökéletes motor

A Juke-ot meg lehetett rendelni nagyon erős turbómotorral és a Renault-tól származó, barátságos étvágyú dízellel eddig is. Volt egy fokozatmentes automatás változat is, lanyha szívó benzinessel, azoknak, akik végképp utálnak vezetni. Hiányzott viszont az a motor a palettáról, amivel igazán harmonikus városi kocsi tudott volna lenni a kis Nissan - hát most azt is megkapta.

Az 1,2 literes, turbós benzinessel lehet keveset is fogyasztani, de lehet dinamikusan gyorsulgatni és kihasználni a jó súlyelosztású, mozgékony kocsi képességeit. 1.2 DIG-T, ezt kell megjegyezni és ezzel a motorral kell először kipróbálni megrendelés előtt a Juke-ot, ez való neki igazán! Aztán, ha mégsem jön be, el lehet kérni a csodás formához túl prózai dízelt vagy a hétköznapi autózáshoz túl erős, 190 lovas nagyobb turbós benzinest is, összkerékhajtással, fokozatmentes automatával, félelmetes kanyarsebességekkel, de - én szóltam - a 115 lóerős kis turbóval adja ki igazán az ízét a Juke.

nj6

Érdekesebb tételek az extralistáról

A manapság a kisautó-kategóriában is alapvető opciós tételek mellé (kulcs nélküli nyitás-indítás, automata klíma,  tempomat, esőérzékelős automata ablaktörlő, fényérzékelős automata világítás, satöbbi) immár olyan újabb tételek is bekerültek, mint a nyitható üvegtető vagy a DAB-rádiós hifi.

A Nissannál NissanConnectnek hívják az autós szaknyelven HMI-nek (human-machine interface) nevezett infotainment-konzolt. A legjobban felszerelt Juke-ban ez egy 5,8 collos érintőképernyőt jelent, olyan finomságokkal, mint az internetes rádióállomások böngészésének lehetősége, vagy a hangvezérlős, Google-keresős navigáció-támogatás, mellyel megmondhatjuk a kocsinak, hogy a legközelebbi MOL (esetleg Texaco vagy Slovnaft) benzinkutat keressük. A Nissan egyik nagy királysága a 360 fokos képet adó parkolókamera-rendszer, ami immár a Juke-hoz is megrendelhető. A kocsi orrán, fenekén és a tükrök alján lévő kamerák képeiből betorzítva felülnézeti képet ad a rendszer a képernyőre, aztán úgy lehet parkolni, mintha egy játékautót akarnánk a helyére tologatni a gyerekszobaszőnyegen, valahogy így:

sv

De a legnagyobb királyság még mindig az, amihez nem kellett a kaizen, mert már eddig is ott volt a kocsiban. A fűtéskonzol egy gombnyomásra gyorsulásmérős, turbónyomás-jelzős sportműszerré változtatható, de úgy, hogy még a kis képernyő körül a gombok felirata is megváltozik. Varázslat:

icongif

A Juke eddig is biztonságos autó volt, már 2011-ben megkapta az öt csillagot az EuroNCAP töréstesztjén. Most viszont kapott egy olyan elektronikus védelmi rendszert is, amit a gyári marketingesek nem átallottak elnevezni

 Aktív Biztonsági Pajzs-

 nak. A rendszer részei:  sávelhagyás-jelzés, ami figyel, hogy el ne bambuljunk, és csipog, ha index nélkül sodródunk rá a fehér csíkra. Holttér-figyelés, ami a hátsó parkolókamerával érzékeli az autó holtterében megjelenő járműveket, és diszkrét figyelmeztető jelzőfényt jelenít meg a külső tükrökön, majd csipog is, ha esetleg indexelünk és bele akarunk sávváltani egy mellettünk-mögöttünk autózóba. A mozgó objektumokat észlelő rendszer hangjelzéssel és a parkolómonitoron a mozgó tárgy területének kiemelésével figyelmezteti a vezetőt, ha épp rá akar tolatni egy kutyára, vagy rágondolni is rossz, a kocsi mögött tricikliző kisgyerekre.

nj4

Hát ez az új Nissan Juke. Négy év után izgalmasabb, menőbb és okosabb, mint valaha, immár csomagtere is van és megkapta azt a motort, ami nagyon kellett már bele. Ha bejön a forma, kötelező feladat a tesztvezetés, mielőtt autót rendelne valaki a kategóriában.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.