https://444.hu/assets/formulaE.jpg

Elég erősen kezdett a villanyautók Forma-1-e

sport
2014 szeptember 14., 14:59
comments 48

Tegnapi számunkba mi is beszámoltunk a FIA Formula E világbajnokság legelső évadának legelső versenyéről, aminek befutója szerencsétlenül látványosra sikerült: a versenyben vezető Nicolas Prost (a négyszeres F1-világbajnok Alain Prost fia) és Nick Heidfeld (korábbi F1-pilóta) ütközött, Heidfeld autója a levegőbe emelkedett és falnak csapódva rommá tört. A német egy karcolás nélkül úszta meg a brutális bukást.

Az ilyen látványos balesetek rendszerint növelik egy-egy autóverseny népszerűségét, és úgy tűnik, hogy a Formula E is profitálhat az esetből. A sajtó egyébként is lelkesen fogadta a tisztán elektromos hajtású autók versenyét, mivel:

  • A csapatok teljesen egyforma autóval versenyeznek, tehát tényleg a pilóták tudása dönt.
  • A versenyek nem isten háta mögötti, erre a célra épített pályákon, hanem világvárosok utcáin zajlanak.
  • Egy futam egyetlen napig tart, lemennek délelőtt a szabadedzések, aztán az időmérők, a verseny maga pedig csak egy óra.
  • A FIA több nagy nevet is próbált átcsoportosítani a villanybajnokságba: Nicolas Prost mellett Aytron Senna unokaöccse, Bruno Senna is itt versenyez, és Nelson Piquet fia, Nelson jr. szintén, Heidfeldről már volt szó, a győztes Di Grassi is volt F1-es, de majdnem mindegyik Formula E-pilóta megjárta az F1-et.
  • A csapattulajdonosok között olyan világsztárok tűntek föl, mint a környezetvédelmi aktivista Leonardo DiCaprio (Venturi Team) vagy a milliárdos fenegyerek Richard Branson (Virgin Racing).

Az első futam helyszíne Peking volt, a világ egyik legszennyezettebb nagyvárosa, itt bőven lehetett demonstrálni az autók környezetbarátságát. Az első szezonban a Formula E valamennyi versenyzője egyforma autóval indul. A kocsi a Spark-Renault SRT  01E nevet viseli, és öt nagy versenyautókonstruktőr-cég együttműködésében készült. A Dallara  készítette a kasztnit, a McLaren Electronic System fejlesztése a motor, az akkumulátorokat a Williams Advanced Engineering szállítja. Az autók maximális teljesítménye 268 lóerő (verseny közben átlagosan 201 lóerőt adnak le), 3 másodperc alatt gyorsulnak százra, és elérik a 225 kilométer óránkénti sebességet.

A mérnökök egyelőre nem tudták megoldani a biztonságos és gyors akkucserét, ezért minden versenyt két autóval nyom le egy-egy pilóta, azaz kábé félidőben cserél, és egy feltöltött akkumulátorú autóba ül ál.

A Formule E-autók alig hangosabbak, mint egy normál utcai kocsi. (A budapesti idióták jellegzetes felfúrt kipufogójú Peugeot 205-öseinél vagy SEAT Leonjainál pedig sokkal halkabbak.)

A nagy egyenlősdinek jövőre egyébként vége lesz: a 2015 őszén kezdődő második szezonban a csapatok már saját fejlesztésű kocsikkal versenyeznek, ami érdekes technológiai versenyt indíthat be, viszont elveszik a „tiszta, pilóták közötti vetélkedés”.

A Formula E következő futama Malajziában lesz, november 22-én. (Később lesznek még futamok Berlinben, Miamiben és Londonban is.)

(Az oldal tetején látható fényképet Goh Csaj Hin készítette. AFP-fotó.)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.