Szombattól a Margit híd budai hídfőjének környékén érdemes lesz erősen odafigyelni minden közlekedőnek, autósnak, gyalogosnak, kerékpárosnak egyaránt: új, eddig sosem tapasztalt irányokból rontanak elő a villamosok, átadják ugyanis a budai villamoshálózat legújabb darabját, a fonódást.
Mint arról hosszabban értekeztünk, ez végre egy olyan közlekedésfejleszési beruházás, aminek nagyjából és egészében mindenki örülhet: nagyobb távolságokat lehet megtenni kényelmesebben és gyorsabban, mint annak előtte - ráadásul a villamossal.
Az se felejtsük el, hogy az elmúlt 25 évben ilyen jellegű, a budapesti közlekedési hálózatot érintő fejlesztés nem történt, sőt bár valaha sokkal kiterjedtebb volt Budapest villamoshálózata, így még Budán sem fonódtak össze a sínek, mint most. A projektet egyébként először a VEKE vetette és vázolta fel .
Pedig alapvetően csak néhány száz méter villamosvágányt kellett újonnan lefektetni, hogy a fonódással valódi alhálózat jöjjön létre az Óbudán járó 17-es villamos, a Batthyány teret a Gellért térrel összekötő 19-es, a Villányi útra kijáró 61-es és a 4-6-os észak-budai szakaszának és a Széll Kálmán térről a Déli pályaudvar felé tartó, meglévő villamosvonalak összekapcsolásával.
Az biztos, hogy új rendszer egy fokkal bonyolultabb lesz, mint a megszokott régi, ráadásul néhány járat (56, 56A és 56B) hétvégén máshogy fog viselkedni, mint hétköznap, szóval érdemes erősen odafigyelni, néhány helyen szokatlan irányokból bukkanhatnak fel a sárgák.
MÉG A MEGSZOKOTT SZÁMOZÁSÚ JÁRATOK IS MÁSHOGY FOGNAK KÖZLEKEDNI.
Ami eltűnik:
86-os busz
A 60-as buszcsalád félig (rövidül)
18-as villamos
Ami feltűnik:
56-os villamos és két variánsa az 56A és 56B
59A jelű villamos
47B jelű villamos
Villamosozás a Margit híd alatt
A 133-as busz veszi át a 86-os busz szerepét a Budafoki úton.
Ami jobb lesz:
Óbuda (III. kerület) – Újbuda (XI. kerület) – Dél-Buda (XI., XXII.) átjárhatósága két járattal megvalósul: a Duna-parton keresztül a 19-es és 41-es villamossal, a Széll Kálmán téren keresztül a 17-es villamossal. (Áprilistól lesz teljes az átjárhatóság a Duna-parton, addig az alagút miatt át kell szállni. Ráadásul új jegyet is kell váltani.)
Ezen az útvonalon - ha befejezedőik minden munka - a villamos akár 2 percet is verhet a konkurens járatokra.
Közlekedésügyileg inkább béna, hogy a korzón, a házaktól távol, és nem a Fő utcán megy a villamos, de a nézelődők, turisták imádni fogják.
A belső szakaszokon gyakrabban jönnek-mennek majd a villamosok, a 19-es villamosok csúcsidőben 6-9 pecenként követik majd egymást.
Ami rosszabb lesz:
A fonódó hálózat északi (Óbuda-Flórián tér) és déli, Duna felé eső része (Petőfi híd, Info-park) kevésbé lesz feltárva, itt valószínűleg nőnek a plusz átszállások miatt az utazási idők.
Főként az északi, óbudai végén kell kellemetlenségekkel számolni: szombattól a 9-es, 111-es és a 109-busz helyettesíti a 86-os buszt, ezek végállomása a Bogdáni úton lesz, feladatuk a villamoshálózatra való ráhordás lesz, itt új átszállásokkal kell számolni.
Megszűnik a 18-as villamos, és régi útvonalát nem pótolja átszállás nélkül egyik új/régiúj járat sem teljesen (Ha a Döbrentei térről akarsz kijutni a Fehérvári útra, pl. a Savoya parkig, akkor át kell szállni mostantól.)
A 19-es villamosok csúcsidőben 6-9 pecenként követik majd egymást, írtuk. Ez egyfelől sűrűbb járatkövetést ígér a belső szakaszokon, viszont az, hogy a BKK nem adott meg pontos követési időt felveti a torlódás lehetőségét is, és főként a hálózat végein lehetnek ritkább és a kelleténél sűrűbb követések, ütemtelenedés.
Bonyolultság: Az új 56-os és az 47-es és az 59-es villamosoknak lesznek betétjáratai (A ésvagy B), kvázi variánsai, amelyek csúcsidőn kívül, illetve hétvégén kapnak kiegészítő szerepet, részletek a BKK honlapján.
A BKK ígéretei szerint lesznek később finomhangolások, különösen a már említett, eddig buszokkal jól lefedett északi fertályon.
Fontos észbe vésni, hogy amíg a Clark Ádám téri (lánchídi alagút) munkálatok el nem készülnek, a Duna-parti szakasz félkarú óriás lesz kényelmetlen átszállással a közepén.
Álmélkodni vagy panaszkodni a megirom@444.hu címen lehet!
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden
moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a
kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg. Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy
döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk,
és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség
és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is
várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol
hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.