Megint megváltoztatja a Facebook, hogy milyen híreket mutat

Média
2016 június 29., 20:21
comments 138

A Facebooknak van egy saját blogja, ott szokták bejelenteni a nagyobb változásokat, oda került ki ma új poszt.

FRIENDS AND FAMILY COME FIRST

Ez tűnik most a legfontosabb állításnak, és valami olyasmit jelenthet, hogy a Facebook mostantól több dolgot (képet, videót, linket, stb.) fog mutatni a családodtól és a barátaidtól. Ez szükségszerűen azt jelenti, hogy máshonnan meg kevesebb dolgot fog mutatni, például az oldalaktól, amiket követsz, Trollfoci, Hírcsárda, Tibi atya... stb. Ennek persze a médiacégek világszerte nem nagyon örülnek. Mi sem. A 444.hu forgalmának egy része is onnan jön, hogy a Facebookról idetalálnak emberek, ha kevesebben jönnek, mint eddig, az nekünk rossz.

Azon a rendszeren, ami eldönti, hogy mi kerüljön a felhasználók elé, folyton változtatgat a Facebook, és a médiacégek ehhez kénytelenek alkalmazkodni, ha meg akarják tartani a forgalmukat.

Amikor a Facebook azt mondja, hogy ő most a videót részesíti előnyben, akkor mindenki elkezd videókat gyártani, amikor azt, hogy az élő videót a fontos, akkor mindenki élőzik. A Facebooknak nagyon erős hatása van a médiára és a médiafogyasztásra, ami elég ellentmondásos dolog, de kiadók nem nagyon tudnak mást csinálni, mint hogy alkalmazkodnak. Aki nem teszi, annak visszaesik a forgalma, akinek visszaesik a forgalma, az pedig kevesebb reklámot tud eladni, emiatt kisebb a bevétele.

Izgalmas kérdés, hogy miért piszkálja ezt a rendszert a Facebook. Ennek többféle oka lehet.

Az első, és egyértelműen legfontosabb a cég üzleti érdeke. A Facebook (is) abból él, hogy reklámokat árul. Akkor tud sok reklámot eladni, ha sokan, sok időt töltenek facebookozással. Akkor töltenek sokan, sok időt a site-on, ha érdekes tartalmat kapnak. Ez minden embernek más. Én Habony Árpád nyaralásáról néznék szívesen képeket (sajnos nem vagyunk ismerősök, szóval erre nincs esélyem), Hajdú Péteréről meg egyáltalán nem, de biztosan van, akit Hajdú pihenése izgat. A Facebooknak minél jobban el kell találnia, hogy mi érdekli az embereket, és valószínűleg most azt látták, hogy a barátok is a családtagok posztjait inkább érdemes mutogatni, a követett oldalakét meg kevésbé.

Lehetnek más szempontok is.

A Facebook sokáig kifejezetten büszke volt arra, hogy a felhasználók itt olvasnak híreket, innen tájékozódnak a világ jelentős dolgairól. Most úgy néz ki, mintha ez egy kicsit hátrébb szorulna.

Az utóbbi időben hírügyben több pofonba is beleszaladtak. Belsős forrásokra hivatkozva a Gizmodo másfél hónapja azt írta, hogy a jobboldali politikai híreket (ezt főleg az amerikai politikára kell érteni) szándékosan elnyomják a cégnél, azok kevésbé jelennek meg a userek előtt. Ezt cáfolták, de aztán Mark Zuckerbergnek személyesen kellett vezekelnie az ügyeben az amerikai jobboldal véleményvezéreinél.

Az amerikai elnökválasztási kampányban Trump előretörése idején kikerült egy belsős anyag, amiben a Facebook egyik munkatársa azt vetette fel, hogy a cégnek meg kellene akadályoznia Trump további erősödését.

Ezek biztosan nem használtak a cég jó hírének, és egyáltalán, a hírműfajt kicsit kellemetlenné tették a Facebook számára azzal, hogy folyton a manipuláció vádját húzták magukra vele.

Ezen a vonalon lehet érdekes az is, hogy a Facebook a fejlett (nyugati) országok piacain már nem tud igazán nagyot nőni, másfelé kell nyitnia.

Ebben a tavaly novemberi Techcrunch cikkben szépen, grafikonokkal mutatják be, ahogy a Facebook észak-amerikai és európai számai 2013 vége óta lassabban növekednek 332 millió napi aktív felhasználóról 400 millió aktív felhasználóra (68 milliós növekedés), míg a világ többi részén gyorsabban, ugyanezen idő alatt 397 millióról 608 millió napi aktív felhasználóra növekedtek (211 milliós növekedés).

A nyugati liberális demokráciáknál autokratikusabb rendszerek egész biztosan nem veszik olyan jó néven, ha egy közösségi oldalon valaki politikai híreket osztogat és pont ezek azok az országok, ahol a Facebook jobban rá is van utalva az állam együttműködésére, mint Nyugaton, mert maga a piac is kevésbé szabad.

Abból, hogy melyik ismerősöm újszülött gyerekét teszi elém a Facebook rendszere, biztos nem lesz politikai botrány. Abból, hogy melyik újság cikkét, könnyebben lehet bajuk. Ha most egy picit ilyen családos / barátos tartalom felé lépnek el, azzal okafogyottá válik a politikai vonalról érkező kritikák egy része, és valószínűleg kevesebb lesz a súrlódási lehetőség. Ha amúgy is erősen ezt diktálja az üzleti oldal, az elején leírt szempontok miatt, akkor ez utóbbi rész már csak hab a tortán.

Közben nem szabad elfelejteni, hogy nem valami abszolút dologról van szó. Lehet, hogy egy kicsit kevesebb lesz a hír, és több a nyaralási kép, de eltűnni így sem fog. Ráadásul ha azt látják a "központban", hogy az emberek igénylik mondjuk a politikát, akkor azt fogják adni nekik, hiszen a felhasználók kiszolgálása az elemi érdekük.

Pont az problematikus az egészben, hogy a Facebook működésen nem átlátható.

Persze egy magáncégről van szó, súlyos üzleti titkokkal, szóval ez érthető is, de ha nem világos, hogy miért történnek bizonyos változások, és az pedig végképp nem, hogy azok a gyakorlatban mit jelentenek (nagyságrendileg mennyivel több babás kép lesz, és mennyivel kevesebb 444), akkor senki sem tud mást csinálni, mint spekulálni, meg összeesküvés elméleteket gyártani.

Mint én ebben a posztban.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.