Péntektől 7 hónapon át újítják fel a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetét

Budapest
2020 május 05., 10:21

Pénteken kezdődik a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújítása, a 7 hónapig tartó munkálatok alatt a pályaudvar utascsarnoka zárva lesz – mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára Budapesten sajtótájékoztatón.

Az államtitkár azt mondta, a fejlesztéssel elvégzik a vágánycsarnok tetőszerkezetének, a csatlakozó üvegszerkezetek, a pénztárcsarnok, az épületben működő gyorsétterem és 6 homlokzati torony tetőszerkezetének műemléki rekonstrukcióját.

Mosóczi László azt mondta, 2010 óta EU-s társfinanszírozással több mint 1300 milliárd forint jutott vasúti projektekre, de 2020 vélhetően rekordév lesz, majdnem 300 milliárd forint hasznosulhat kötöttpályás korszerűsítésekben. Például idén a kivitelezők a Püspökladány-Debrecen és a Szombathely-Kőszeg vasútvonalak korszerűsítésén dolgoznak, és befejezik a kaposvári intermodális csomópont munkálatait.

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára azt mondta, a vasút stratégiai eszköz Budapest és az elővárosok közlekedésében, a kormány aranytartaléknak tartja a vasúti közlekedést, ami még rengeteg kihasználatlan lehetőséget kínál.

Az államtitkár beszélt arról is, hogy a következő lépés, a főváros vezetésével közösen, a jelenleg meglehetősen elhanyagolt Nyugati tér megújítása lehet, amire azért van szükség, mert naponta több 100 ezer utas fordul meg itt. A Nyugati tér érinti a 3-as metró és a 4-es és a 6-os villamos vonalát is, előbbi 550 ezer, utóbbi pedig naponta 400 ezer utast szállít.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a pályaudvar felújításáról elmondta, a fejlesztés részeként több mint 8200 m2-en rekonstruálják a pályaudvar tetőszerkezetét, megújul a vágánycsarnokban található felsővezeték-hálózat és az utastájékoztatási rendszert is modernizálják. A beruházásra azért van szükség, mert a Nyugati a legforgalmasabb pályaudvar Magyarországon: évente 18 millió utas fordul meg itt, naponta 480 vonat halad át a pályaudvaron, ráadásul az elmúlt 40 évben nem végeztek átfogó felújítási munkálatokat a pályaudvaron – mondta. A Magyar Építő Zrt. hajtja majd végre a fejlesztéseket, amik összköltsége csaknem 9 milliárd forint.

Homolya Róbert azt is elmondta, hogy a december 7-ig tartó felújítás alatt megváltozik a vonatok indulási és érkezési helyszíne. Például a május 11-én 4 órától június 19-én 22:15-ig a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonalon közlekedő sebesvonatok Zugló megállóhelyről indulnak és oda érkeznek a Nyugati pályaudvar helyett. Emiatt a társaság azt kérte az utasoktól, hogy a pályaudvaron végzett felújítási munkálatok ideje alatt a menetrendekről a mav.hu/nyugati oldalon még indulás előtt tájékozódjanak.

Homolya Róbert azt mondta, a vasútfejlesztés a járványhelyzetben sem állt le: hamarosan elkezdődik a Keleti pályaudvar teljes vizes blokkjának felújítása, a későbbiekben pedig erre épül majd a pályaudvar aluljáró szintjének és vágánycsarnok szintjének akadálymenetesítése, a tervezett fejlesztések várhatóan jövő nyáron zárulnak le.

A járványhelyzetben a járműveket naponta fertőtlenítik, a le- és felszálló utasoknak a cég munkatársai ingyenes kézfertőtlenítést biztosítanak a pályaudvarokon, hétfő óta pedig a vasúti kocsikban is kötelezővé tették a szájmaszkok használatát. Azt mondta, a MÁV most is mindent megtesz az utasigények kiszolgálása érdekében, de a járvány miatt az utasok száma 80-90 százalékkal csökkent a korábbi időszakhoz képest. (MTI)