Rezesová elkerülhette volna a balesetet

Tbg
Egyéb
2013 szeptember 03., 16:03
  • Eva Rezesovát, a kassai milliomosnőt négy ember halálát okozó ittas vezetéssel vádolják.
  • A tárgyalás harmadik napján arról volt szó, elkerülhetetlen veszélyhelyzetbe került-e Rezesova, amikor az előtte haladó Fiat Puntót észrevette. A védelem ezt állítja. Ha ez bebizonyosodik, akár fel is menthetik.
  • Nem - derült ki.
  • A tárgyalás második napjáról, amikor a Fiatot leszorító BMW-ről valló tanúkat hallgatták meg, itt olvashat.
  • Az első napról, a baleset körülményeiről, az áldozatokról itt olvashat.

Piszok nehéz rekonstuálni egy közlekedési balesetet, derült ki Eva Rezesová perének harmadik tárgyalási napján.

Az ügybe három műszaki szakértő lett bevonva. Egyet hivatalból kért fel a rendőrség, két másikat a védelem javasolt. Az ő szakvéleményük alapján kell a bírónak eldöntenie, igaza van-e a védelemnek, amikor azt állítja, Rezesova - akármennyire is igyekezett - nem kerülhette el az ütközést az éppen egy kamiont előző Fiat Puntóval.

Ha sebessége ráadásul az autópályán megengedett 130 km/h, akkor ebben az esetben mentesülne is a felelősségre vonás alól, hiszen vétlen áldozata lett volna a balesetnek, miközben betartotta a sebességhatárt is.

photo_camera A baleset és az azt megelőző, feltételezett közúti veszélyeztetés helyszíne (51. km) térképen. (Forrás: ÁAK, grafika: Tbg)

A három szakértő azonban nem mindenben értett egyet, a baleset nyomaiból és egyéb, fiziológiai és műszaki ismeretekből kalkulált értékek között nagy volt az eltérés.

Ilyen volt többek között a Rezesova által vezetett BMW sebessége, amit 160-tól 180 km/h-ig bezárólag tippeltek meg különbözőképen a szakértők; Rezesova reakcióidejét 1-től 2 másodpercig bezárólag határozták meg, de a BMW fékezésének intenzitásában sem volt egyetértés (3,5-tól 8 m/s).

A közös nevező

Ezért a bíró, Fülöp Ágnes a csütörtöki nap első felét arra szánta, hogy közös nevezőre hozza a szakértők értékeit. Mindhármukat felállíttatta és elmondatta velük a saját verzióikat, de minden kérdéses adatnál megállt, és megkérte a másik kettőt, hogy jussanak konszenzusra.

Ez meg is történt, a továbbiakban az alábbi adatokat fogja figyelembe venni:

  • Rezesova BMW-je a veszélyhelyzet kialakulásának  pillanatában 165 km/h-s sebességgel hajtott.
  • A pótkocsis kamiont előző Fiat Punto 100-zal ment.
  • Rezesova reakcióideje 1,5 másodperc lehetett.
  • A BMW lassulása az intenziv fékezéstől kezdve 7 m/s volt.

Ezután másfél órás szünetet rendelt el, hogy a három szakértő együtt kiszámolja, elkerülhető lett volna-e vagy sem az ütközés bizonyos esetekben - a kalkulációknál a szélső értékekkel is számoltak.

photo_camera Szemléltető ábra - sem a méretek, sem a pozíció nem pontos! (Grafika: Tbg)
A képen a kamion, a Fiat két - a veszélyhelyzet pillanatában megbecsült körülbelüli pozíciója, illetve a BMW érkezési iránya látható.

Elkerülhető lett volna

Lényeges szempont volt még, hogy a BMW sebességénél nem a valóban megvalósult, 165 km/h-s, hanem a megengedett, 130-as sebességet vették alapul, amit Rezesova a baleset körülményeiről a vallomásában is állított, és ami alapján akár felmentést is kaphatna:

hirtelen egy kis személyautó jött át a sávomba, hirtelen sávváltással (...) semmiféle reális esélyem nem volt rá, hogy a balesetet megakadályozzam (...) Az ütközés bekövetkeztéig a forgalomra figyeltem, nem voltam álmos és nem aludtam el. Az út és a látási viszonyoknak megfelelő, emlékezetem szerint nagyjából a megengedett sebességgel közlekedtem...

A bíró figyelembe vette azt is, hogy a szakértők eltérően ítélték meg a vészhelyzet kialakulásának észlelését. Az egyik vélemény szerint a Fiat már átlépte a terelősávot, a másik vélemény szerint csak érintette azt, amikor Rezesova észrevehette, hogy baj van, és reagálnia kell (lásd a szemléltető ábrát).

A több variációra készült számítások szerint, tehát a BMW megállásakor a két autó közötti távolságok:

Reakcióidő: 1 mp Reakcióidő: 1,5 mp Reakcióidő: 2 mp
A veszélyhelyzet
pillanatában:
Lassulás:
3,5 m/s
Lassulás:
7 m/s
Lassulás:
3,5 m/s
Lassulás:
7 m/s
Lassulás:
3,5 m/s
Lassulás: 7 m/s
A Fiat Punto már
átlépte a terelősávot, a karosszéria fele a belső, fele a külső sávban
van
Nincs ütközés
(4 méter)
Nincs ütközés
(8 méter)
Nincs ütközés
(Elkerülhetőségi határ, 0 méter)
Nincs ütközés
(3,5 méter)
Ütközés bekövetkezik,
24 km/h-s sebesség-különbséggel
Ütközés bekövetkezik
8 km/h-s sebesség-különbséggel
A
Fiat Punto megkezdi az előzést, de az autó bal oldala még csak érinti a
sávelválasztó vonalat
Nincs ütközés
(8,5
méter)
Nincs ütközés
(15 méter)
Nincs ütközés
(4 méter)
Nincs ütközés
(9 méter)
Nincs
ütközés (0,2 méter)
Nincs ütközés
(5
méter)

 

A táblázatból jól látszik, hogy csak egészen különleges esetben lett volna kezelhetetlen a Rezesova elé táruló vészhelyzet: ha 2 másodperces reakcióidővel számolunk.

Két másodperces reakcióidő azonban meglehetősen életszerűtlen. Autóversenyzőké (akiknek a kezük a kormányon van, ahol a fék is) 0,3 másodperc, egy standard sofőrnél ez 0,7, de idős emberek esetében sem megy 1,5 másodperc fölé. (Másfél másodperc hosszú idő relatíve, ez alatt még a tükrökbe is bele lehet nézni, mielőtt az ember a fékbe taposna.)

A bírónő végül elfogadta a védelem álláspontját, hogy hajnali 5 előtt 10-20 perccel még sötét volt, tehát konszenzus született a 1,5 másodpercről, de ebben az esetben sincs elkerülethetlen ütközés, amit Rezesova vallomásában állít.

(UPDATE: Olvasnivaló még - A szlovák és a cseh média a Rezesova-perről, Csehszlovák kém tollából.)

---

Címlapfotó: Koszticsák Szilárd, MTI

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.