Most akkor bukott vagy nem bukott a Vajna-rendszer első filmje?

  • Ötezer néző volt kíváncsi a mozikban Bodzsár Márk Isteni műszak c. filmjére a premier utáni első hétvégén.
  • A második hétvégén már csak 3000.
  • Na, most akkor mi van? Tényleg utáljuk a magyar filmeket, vagy a magyar filmesek utálnak minket?

Ismerik azt a viccet, amikor a magyar filmrendező, a producer, a forgalmazó, a mozitulajdonos, a miniszteri filmbiztos és a magyar néző bemennek egy levegőtlen szobába? Nem?

A részletekre nem emlékszem, de a lényeg valami olyasmi, hogy a szobában valaki vagy valakik finganak, és aztán ahelyett, hogy kinyitnák az ablakot, mindenki a másikra mutogat, hogy szerinte ő púzott.

Nagyjából ez a vita megy most a magyar filmszakmában és környékén, miután látványosan kevés nézőt produkált Bodzsár Márk filmje, az Isteni műszak.

)

A vita nem véletlen. Ez az első olyan film, amelyik az Orbán-kormány idején, Andy Vajna filmbiztos felügyelete alatt született. Vajna pedig azzal az ígérettel vágott neki a munkának, hogy a magyar filmet újra népszerűvé teszi a nézők körében. Az első Vajna-film fogadtatása tehát tökéletes apropó a kultúrpolitikai vitákra. Lássuk!

Ha ezt a tök jó filmet, ilyen kampánnyal ennyien láttak, akkor a MAGYAR FILM megszűnt létezni a magyar közönségnek!!! Ez nagyon nagy gáz, hiába készitünk jót, hosszú évek amíg visszatérnek.

(Kovács Gábor, producer)

Az Üvegtigris producerének szavai remekül jellemzik a mostani vitát, amely nyilvánosan pörög a Facebookon.

Az egyik szakmabeli a filmet szidó kritikusokat szidja. A másik azokat a filmeseket, akik eddig szart csináltak. Azok ezeket a mostainakat (bár az átfedés óriási). És van, aki simán a bunkó magyar nézőkre keni az egészet, hogy a parasztnak nem kell a kultúra. A magyar néző meg csak simán nem megy el a moziba, vagy elmegy, de nem Bodzsár filmjére ül be, hanem megnézi a legújabb Schwarzenegger-Stallone-mozit.

Kár, hogy nem lett több nézője a filmnek. Ennek valószínűleg az az egyik oka, hogy kiemelkedően teljesített a Schwarzenegger film, a Szupercella, és a Gravitáció még mindig tartja magát. Úgy tűnik, a magyar filmektől elszoktak az emberek, pedig mostantól szinte minden hónapban megjelenik egy új magyar film.

 (Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója a 444-nek)

Az biztos, hogy kevesen - még a filmet finanszírozó, Vajna vezette Magyar Nemzeti Filmalap potentátja, Havas Ágnes sem – elégedettek a számokkal, jóllehet azt, hogy ez az ötezer néző sok-e vagy kevés-e - és ha kevés, vészesen kevés-e, vagy csak kicsikét – nehéz eldönteni.

Megpróbáltuk az összes lehetséges szempont alapján megvizsgálni a kérdést, hogy aztán felvillantsuk, igenis

AZ ISTENI MŰSZAK TÖK JÓL SZEREPELT A MAGYAR MOZIKBAN.

Először is vegyük számba, hogy mihez képest sok vagy kevés-e az ötezer nézős első hétvége.

Táblázatunkban mindenféle magyar film első hétvégés nézőszáma szerepel az elmúlt 15 évből. Vannak itt egyszerűen, romantikus-vígjátékként eladható közönségfilmek, szűkebb réteget megszólító zsánerfilm (pl. krimi, mint a Nyomozó), korosztályos kultfilm (Kontroll, Moszkva tér), vígjáték (Magyar Vándor, Üvegtigris). Jó is, rossz is.

Az tök jól lászik, hogy öt-tíz évvel ezelőtt sokkal nagyobb volt az érdeklődés a magyar filmekre a mozikban, még azokra a filmekre is, amelyek nem számítanak tipikusan családi, romantikus mozinak.

Az elmúlt néhány évben készült film viszont akkor is kevesebb nézőt mozgatott meg, ha tisztán közönségfilmnek készült, de ugyanúgy csökkent a rétegfilmek körüli érdeklődés.

Azt lehet tehát mondani, hogy míg

a közönségfilmekhez képest kifejezetten rosszul kezdett az Isteni műszak.

addig

a mostani magyar filmekhez képest korrektül teljesített az Isteni műszak.

Andy Vajna elképzeléseihez képest

Andy Vajna 2010-ben teljhatalmú úrként vette át a magyar állami filmgyártás nevű ágazatot (Magyar Nemzeti Filmalap). Alapvetően három dolgot kommunikált az új rendszerrel kapcsolatban:

  • Rend lesz, nem lesz átláthatatlan, eladósodásba fulladó finanszírozás, mint a kormányváltás előtt.
  • A magyar filmeket újra megszerettetik a közönséggel. Az 500 ezres nézőszám sem elképzelhetetlen szerinte egy jó filmnél.
  • A filmprojekteket a Filmalap szakemberei is gondozzák, a jobb forgatókönyvek jobb filmeket szülnek, ez több nézőt hoz.

Konkrétan az Isteni műszaknak nem jósolt nézőszámot Vajna ebben a legutóbbi interjúban, tehát ebből kiindulni nem tudunk.

Nagy füzetnek 35 ezer nézőt tippelt, ami nem tűnik soknak és nem is tévedett nagyot. Szász János filmjét az első hétvégén 2500-an látták. A forgalmazó (szintén a Budapest Film-utód, az A Company Hungary) pedig jelenleg 20-25 ezres nézőszámot vár a filmtől az év végéig a mozikban.

500 ezerhez képest sehol sincs az Isteni műszak, de a 35 ezret simán elérheti még.

A forgalmazó elvárásaihoz képest

Régi nóta a magyar filmekkel kapcsolatban, hogy azért nem nézik őket, mert messze nem kapnak olyan marketinget, mint külföldi társaik. Nincs elég hirdetés, nincs elég kópia, hogy országosan egyszerre sok moziban menjen.

Kérdés, ez volt-e az Isteni műszak esetében is? Válaszol a film forgalmazója, az A Company Hungary Kft.

Várjunk még néhány hetet. A magyar filmekre az a jellemző, hogy hosszabb kifutásuk van, mint az amerikai filmeknek.

- mondta Csurdi Gábor.

A forgalmazási igazgató szerint számos magyar filmmel történt meg, hogy bár gyengén kezdett, a szóbeszéd annyira erős volt a filmről, hogy behozta a várt nézőszámot. Ez valóban így van, de a második hétvége számai csökkenő trendet mutatnak. (Szemben pl. a Nejem, nőm, csajommal, amelyik második hétvégéjén több nézőt vitt be a moziba, mint az elsőn.)

Csurdi a mostani számok fényében, elképzelhetőnek tartja, hogy a Nyomozó nyomába eredjen az IM is, vagyis 45 ezer nézőt fog becsábítani a mozikban.

A film marketingjéről elmondta, szerinte hibátlan kampány folyt a film előtt:

  • A trailernek óriási sikere volt, 80 ezren látták a Videán (a You Tube-on kb. 40-50-en ezren).
  • Kertévék, rádiók is futtatták, volt országos printkampány, Facebook-oldal, kültéri hirdetés, eseménymarketing.
  • 33 moziban vetítették, ami sokszorosa annak, ahogy a Nyomozót forgalmazták.  (A legnagyobb plázamozi-hálózat, a Cinema City mind a 20 mozijában futott a film.)

A forgalmazó szerint - bár nagyjából stabil a mozipiac - az elmondható, hogy már az amerikai filmek között sem mennek annyira a közepes költségvetésű, nem kasszasikernek számító filmek, ennyiben változtak a trendek.

Csurdi hangsúlyozta, olyan kampányt kapott a film, amit nem nagyon szokott magyar film kapni.

A fullos kampányhoz képest nem teljesített jól a film.

Csurdinak abban igaza lehet, hogy azok a standard filmek, amik nem tudnak fölmutatni agyhártyapukkasztó látványvilágot (Pi élete, Gravitáció), akciót (Szupercella) vagy az egész családnak egyenlő mértékű szórakozást (Toy Story és társai), hanem simán csak filmek a szó hagyományos értelmében, azok sem szerepelnek túl jól már a mozikban.

)

A Tom Hanks főszereplésével ezen a héten bemutatott amerikai Philips kapitány is mindössze 2000 nézőt produkált (premier előtt, 6 kópiával), ahogy a Insidious - A gonosz háza sem döntött rekordot (4800 fő) szemben mondjuk a Szupercella múlt heti 30 ezrével, vagy az ezen a hétvégén taroló vígjáték (Last Vegas) 47 ezrével.

Hollywood is felismerte, hogy mit esznek az emberek a mozikban manapság, erről Sixx ír jókat az Indexen.

Ugyan a mozilátogatások száma Magyaországon, de Európában is lassan, de biztosan csökken, ezzel még nem magyarázható a közepes mozik drasztikus nézőszámvesztése. Sokkal inkább lehet az, hogy ezeket filmeket az ember már nem is moziban nézi meg.

Ezért állítjuk, hogy ahhoz képest, hogy az Isteni műszak egy karakteres, de azért közepes minőségű filmre sikeredett, végülis nem ért el rossz számokat a mozikban. Ilyen filmek nem szoktak ennél sokkal jobb számokat elérni ugyanis.

Gombhoz a kabátot

Az új kultúrpolitika célul tűzte ki, hogy

Újra népszerűvé tesszük a magyar filmet a magyar nézők számára.

Szép vállalás, csak hát simán lehet, hogy a gombhoz keresnek kabátot. Ha ugyanis a szakma azon akad ki, hogy ennyien láttak egy közepes filmet a mozikban, akkor inkább így kellene fogalmazni:

Újra népszerűvé tesszük a magyar filmet azon magyar nézők számára, akik moziban néznék a magyar filmeket.

Mert az teljesen egyértelmű, hogy a magyar filmeket szeretik a magyar nézők. Csak már nem a moziban. Online például egész szép nézettségeket érnek el az olyan produkciók, amik vagy buktak a mozikban, vagy be sem mutatták őket.

Az Indafilmen, ahol egészestés magyar filmeket is bemutatnak, több száz ezer néző volt kíváncsi magyar filmekre (2011-es adatok, 2012-es adatok), de a You Tube-ra - akár illegálisan, akár a produkció tudtával - felkerült filmeket is marhára nézik. Ahogy az Isteni műszak trailerét is széjjelnézték az emberek. Kíváncsi lennék, online mennyien lennének rá kíváncsiak.

Szóval, ki púzott?