Shia LaBeouf megbolondult. Vagy csak művész.

Három éve, a depressziós dán rendező, Lars Von Trier akkori friss filmje, a Melankólia bemutatásakor a rendezőt kitiltották Cannes-ból, mert Von Trier azzal provokált, hogy „megérti Hitlert”. Sokan tartottak attól (vagy épp szerették volna), hogy most, A nimfomániás premierjén (aminek az első és a második részéről is írtunk) a Berlini Filmfesztiválon is mond majd valamit, de csak egy visszafogott pólóval emlékezett arra, hogy nem kívánt személy Cannesban.

Fotó: Tobias Schwarz / Reuters

Szerencséjére viszont volt valaki, aki összeomlott helyette, reklámozva a sok hónapja agyonhype-olt filmjét. A film egyik szereplője, Shia LaBeouf hetek óta minden erejével azon van, hogy mindenki teljesen leírja.

Hülyegyerekből világsztár

Az anyai ágon zsidó, apai ágon keresztény nevelést kapott Shia LaBeouf – akárcsak a gyerekszínészből botránypopsztárrá vált Miley Cyrus – a Disney Chanelen kezdte, 10 évesen, de a gyerekkora egyáltalán nem volt hollywoodi leányálom. A zsidó anyja és a francia származású, vietnami veterán apja állítása szerint hippik voltak, és elég különc módon nevelték a fiukat Los Angelesben. Szegénységben éltek, és az alkoholista, heroinfüggő apja kínozta, egyszer pedig pisztolyt is fogott rá egy vietnami flashbackje alatt.

A kis LaBeouf humorral próbált kompenzálni: klubokban standupolt, ahol tízévesen is úgy káromkodott, mint egy 50 éves. A filmes karrierje a gyerekszínészt kívánó sorozatok után hamar felívelt, 21 évesen, 2007-ben egy csapásra világsztár lett a Disturbiának és a Transformers-trilógiának, majd többek közt az Indiana Jones 4-nek, a Tőzsdecápák 2-nek és a Fékezhetetlennek hála.

LaBeouf azt állította, hogy a legutóbbi szerepére, a Nimfomániás 1-2-re úgy jelentkezett be, hogy házipornó-videókat küldött neki magáról és az akkori barátnőjéről (aki állítólag emiatt bőgte el magát nyilvánosan). A Berlini Filmfesztiválon tartott sajtótájékoztatóra mocskos kabátban és sapkában érkezett, és eléggé kiégettnek tűnt.

Fotók: Thomas Peter / Reuters

Látszott, hogy nincs kedve az egészhez, és amikor megkérdezték, hogy miért akart szerepelni egy filmben, ami tele van valódi szexszel, felállt, és elment, de előtte azt mondta:

„Amikor a sirályok követik a halászhajókat, az azért van, mert azt hiszik, hogy szardíniát dobnak róluk a tengerbe. Köszönöm szépen.”

Összelopkodott eredetiség

A főleg sokkal idősebb kollégái csak kínosan nevettek ezen. Később kiderült, hogy az értelmetlen idézet a francia futball-legendától, Eric Cantonától származik. Ezután öltönyben, egy papírzacskóval a fején jelent meg a vörös szőnyegen, amin az a mondat állt, hogy:

„Többé nem vagyok híres.”

Január 13 óta csak ezt posztolta a legjobban a gimnazista szintű művészi kinyilatkoztatásokkal teli Twitter-oldalára, amin jól végigkövethető a leépülése.

A hosszú út lefelé még tavaly az év végén kezdődött, amikor kiderült, hogy LaBeouf az új, HowardCantour.com című rövidfilmjéhez a sztoriját egy az egyben Daniel Clowes egy képregényéből lopta. LaBeouf emiatt bocsánatot kért, de a bocsánatkérést is valahonnan nyúlta, majd többször is bocsánatot kért többek között Alec Baldwin és Russell Crowe szavaival. Clowestól sokáig nem is kért elnézést, aztán január 1-jén egy égre írt üzenettel kért elnézést:

// ]]>
Január 10-én be is jelentette, hogy visszavonul minden szerepléstől. De ez is csak annyira volt komoly, mint Justin Bieber kamu-visszavonulása.

Fotó: Tobias Schwarz / Reuters

A metamodernista kiáltványa óta a saját művészetébe teljesen belevesző LaBeouf azóta is kamerák előtt tölti az életét, a papírzacskós eset előtt egy héttel Skype-on bejelentkezett egy londoni divatfőiskola szemináriumára, és kb. 20 percen át olvasta a francia marxista Guy Debord 1967-es A spektákulum társadalma című művét.

Nemrég pedig Marina Abramovićhoz hasonlóan hat napra beült egy szobába bűnhődni a bűneiért. Senki sem volt rá kíváncsi.