Még Kósa Lajos is kiakadt az NFM tervein

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a következő 5 évben 12 milliárd forintért fejlesztené az e-matrica és e-útdíj rendszert úgy, hogy az ellenőrző kapuk traffipaxként is működnének. Azt viszont nagyon szeretnék elkerülni, hogy ehhez nyilvános pályázatot kelljen kiírniuk. Már van is egy cég, amelyiknek szívesen kiadnák a 12 milliárdos megbízást, de a nyílt pályázat mellőzéséhez törvény szerint a parlament honvédelmi bizottságának engedélye kell. Ezt a bizottságot Kósa Lajos vezeti.

Ha emiatt azt gondolná, hogy a bizottság könnyen kiadja az engedélyt, mert a Fidesz legfelsőbb köreihez tartozó Kósa úgyis ismeri a beruházást, akkor

nagyon téved.

Kósa ugyanis az ülésről készült jegyzőkönyv szerint eléggé kötekedő volt az NFM-et képviselő Solymár Károly Balázs helyettes államtitkárral.

Solymár azzal nyitott, hogy nem tudta pontosan megnevezni az indokot, ami miatt a minisztérium nevében a nyílt közbeszerzés alóli mentesítést kéri. Gazdasági biztonságról beszélt, míg a bizottság ellenzéki tagjai fel nem világosították, hogy ilyen indok nem szerepel a jogszabályokban, bizonyára a nemzetbiztonsági okokra akart hivatkozni.

A Napi.hu cikke szerint a helyettes államtitkár ezután előadta, hogy az NFM az e-útdíjrendszer üzemelését öt évre (2019-ig) egy meg nem nevezett cégre bízná 7 milliárd forintért, azaz havi 117 millió forintért. További 5 milliárdért fejlesztenék az e-matricás rendszert, amely így a tavaly kiépített e-útdíj-rendszer részévé válna. A rendszámfelismerő rendszerek traffipaxként is működnének, ám a kiépített rendszer a rendszám-azonosítás révén az egész országban lehetővé tenné minden úthasználó valós idejű követését és ellenőrzését.

Ez már adatvédelmi szempontból is lefagyasztotta a teljes bizottságot, hiszen olyan rendszert alakítana ki, ahol a közlekedők adatait nem a rendőrség vagy a titkosszolgálatok, hanem egy gazdasági társaság kezelné. Kósa Lajos erre ezt mondta:

"Nekem nem az a problémám, hogy ez alapvető biztonsági érdeket érint-e vagy sem, mert ordít a dologról, hogy igen. Nekem más a problémám, és egyébként az meg nem a közbeszerzéssel függ össze, hanem az egész rendszer működésével. (...) Mert ha akarom, akkor ezt egyébként úgy tudom üzemeltetni, hogy minden létező gépjárműmozgást real-time-ban tudok figyelni. És akkor már csak egyetlenegy dolog van hátra: olyan tévé legyen, amit nem szabad kikapcsolni, és akkor az figyeli azt, hogy a lakásomban mit csinálok, és eljött a szép új világ. Ez ebből a szempontból aggályos, nem közbeszerzésileg"

De van ennél jobb is a jegyzőkönyvben. Ez itt.

Kósa: Most még a döntés előkészítése nem tart ott, hogy mit akarnak beszerezni?

Solymár: A fejlesztési irányok már azonosítva vannak, de a pontos műszaki specifikáció a fejlesztés tekintetében nem áll ott.

Kósa: Tényleg lehetne egy kérésem? Élő ember normálisan, amikor még nincsen tudatmódosító szer hatása alatt, nem beszél úgy, hogy "a fejlesztési irányok azonosítva vannak". Ragaszkodom hozzá, hogy úgy beszéljen már, hogy megértsük mi is azt. Mit kell azon érteni, hogy "a fejlesztési irányok azonosítva vannak"? Tényleg én ezt nem értem, én egy más nyelvet beszélek. Azt akarja mondani, hogy felismerték, hogy milyen fejlesztések vannak a világban és azonosították őket? Vagy már nagyjából tudják, hogy mi a szöszt akarnak csinálni, csak konkrétan nincs ez eldöntve? Vagy egyáltalán most azt a munkát akarják elvégezni, hogy mi a fenét kéne csinálni? Tényleg nem értem. Nem tud válaszolni erre?"

A nyílt közbeszerzés alóli mentességet végül a bizottság fideszes többsége megadta, de az adatvédelmi aggályok miatt folyamatos tájékoztatást kértek a fejlesztésről.

(Napi.hu)

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.