A magyar gép, amit talán szintén lelőttek

 

Nem a Malaysian Airlines Kelet-Ukrajna felett lelőtt utasszállítója az első polgári gép, amely ilyen sorsra jutott. Általában konfliktuszónák felett lőnek le utasszállítókat, néha tévedésből, mert harci repülővel keverik össze őket, néha direkt a polgári gép a célpont. Itt olvashat néhány ilyen esetről.

Polgári gépet katonai személyzet először 1940-ben pusztított el: két orosz vadászgép szedett le egy finn polgári repülőt, 9 ember halálát okozva. Azóta legalább 15 polgári gépet lőttek le, de ez a szám sokkal nagyobb is lehet, ugyanis több repülő tisztázatlan körülmények között zuhant le az elmúlt 60 évben, és majdnem mindegyik baleset mögött áll is valamilyen összeesküvés-elmélet, amely szerint az adott gépet

lelőtték.

Az egyik ilyen szerencsétlenség a Malév 240-es Budapest-Bejrút járatának rejtélyes lezuhanása.

A repülő 1975. szeptember 30-án Libanon partjaitól nem messze a Földközi-tengerbe csapódott. A fedélzeten lévő 50 utas és a 10 fős személyzet odaveszett.

A gép szeptember 29-én délután szállt volna fel Ferihegyről, de az indulást többször elhalasztották, végül csak este 11 körül tudtak elindulni. Az utasok között egyetlen magyar volt, 33 libanoni, 6 francia, 5 brit, 2 finn ENSZ-tisztviselő, 1 szaúdi, 1 egyiptomi és 1 angolai, de ez sem biztos, az utaslista ugyanis valahogy elveszett. Ezek a számok ebből a dokumentumfilmből vannak, amiben azért van elég sok meredek dolog.

A reptér régen. Kép: egykor.hu

Miután a ciprusi légi irányítás megerősítette, hogy a repülő libanoni légtérbe lépett, és megkapta az engedélyt a leszállásra, szeptember 30-án hajnali három körül megszakadt a kapcsolat a géppel. Másnap jelentette a magyar média, hogy a járat ismeretlen okból, 8 perccel a bejrúti landolás előtt a Földközi-tengerbe zuhant. A nyomozás hamar lezárult, mindenféle eredmény nélkül, a gép okmányai, így az utaslista és a rakományjegyzék is eltűnt, sőt hivatalosan a feketedobozt sem találták meg. A járat kommunikációját rögzítő magnószalagról pedig annyit állítottak meg, hogy megsérült. Október elejére már bejárták a világsajtót azok a hírek, hogy a bejrúti légi irányítás szakértői szerint a Malév gépét lelőtték.

Ennyi a biztos, vagy még ennyi sem, a többi mind csak nem ellenőrizhető visszaemlékezéseken és feltételezéseken alapul.

Hogy pontosan mi történt a repülővel, azt elsősorban azért nehéz kideríteni, mert a roncsot a mai napig nem emelték ki a tengerből, holott a műszaki lehetőségek erre már 1975-ben is adottak voltak. 2009-ben, miután program az áldozatok hozzátartozóinak kárpótlása érdekében, felmerült, hogy a magyar költségvetés kifizeti a gép kiemelését, de aztán ez is elsikkadt, mondván: túl drága lenne.

2003-ban készült egy magyar titkosszolgálati jelentés is a balesetről, de ez máig szigorúan titkos, igaz, Szilvásy György, akkori titkosszolgálati miniszter 2009-ben erről a jelentésről azt mondta, hogy nem a balesettel összefüggő okok miatt titkosították, hiszen a szerencsétlenség valódi oka ki sem derül belőle.

Több forrás (például a már linkelt dokumentumfilm) szerint a Cipruson állomásozó brit radaregységek követték az utasszállító útját, és jelentették, hogy a Malév járatát egy vadászrepülő támadta meg. Ugyanez a dokumentumfilm a budapesti finn nagykövet 1976-os levelét is idézi, melyben azt írja a finn miniszterelnöknek, hogy a repülőt izraeli vagy libanoni vadászgép lőtte le.

A legelterjedtebb összeesküvés-elmélet szerint Izrael a felelős (ki más?),

és két lehetséges oka lehetett az utasszállító megtámadására.

Az első, hogy a Malév 240-es járata fegyvereket szállított Libanonba

Libanonban 1975-ben polgárháború dúlt, és a Palesztin Felszabadítási Szervezet ebben az időben tette át a székhelyét Jordániából Dél-Libanonba, ahonnan főleg az izraeli Galilea-régió ellen szervezett és indított támadásokat. Bejrútba nem is igazán repültek polgári járatok, a szocialista országokból csak a Malév és a keletnémet légitársaság küldött a városba repülőket.

Ebben az időben Romániát leszámítva a szocialista blokk minden országa igyekezett keresztbe tenni Izraelnek, a nemzetközi politikában ezért igyekezett minél inkább támogatni a zsidó állam ellenfeleit. Visszaemlékezések szerint a 240-es járaton, amire 160-an is felfértek volna, azért volt csak 50 utas, mert a gép még az utastérben is plombált fémládákat is szállított, amiken állítólag a Videoton és a FÉG emblémája volt. A FÉG 1975-ben még gyártott fegyvereket, a Videoton pedig különböző hadi elektronikai termékeket.

Az elmélet szerint a Malév-gépen az ország szocialista vezetése fegyvereket akart eljuttatni a PFSZ-nek. A PFSZ-szel épp harcoló Izraeli hadsereg nem engedhette, hogy a szállítmány célba érjen, ezért

lelőtték a gépet.

A második, hogy az izraeli hadsereg a PFSZ-t akarta lefejezni

Az is a magyar vezetés Izrael-ellenes fricskája volt, hogy hivatalos kapcsolatokat alakított ki a PFSZ-szel. A szervezet épp 1975 szeptemberében nyitott irodát Budapesten, a megnyitó ünnepségre pedig a PFSZ több vezetője is Magyarországra érkezett. A ferihegyi reptér személyzetének néhány tagja úgy emlékszik, hogy miközben a 240-es járat a reptéren várakozott, többször elment az áram, és az egyik áramszünet idején egy busz gördült a kormányváróból a repülőhöz, szerintük azért, hogy ne lehessen tudni, hogy ekkor beszálltak-e a palesztinok vagy nem. Akik ezt a verziót kedvelik, azzal is meg szokták támogatni igazukat, hogy a járatra állítólag még 50 hely le volt foglalva, és hogy a gép indulását azért halasztották el ennyiszer mert egy nagyobb külföldi delegációra vártak.

Valóban logikus lett volna, hogy a PSZF vezetése ezzel a járattal utazzon vissza Budapestről Libanonba, és számíthatott erre az izraeli titkosszolgálat is. Végül azonban üres maradt ez az 50 hely. Ez az elmélet azt is állítja, hogy a gépen utazó 33 libanoni igazából Magyarországon kiképzett PSZF-harcos volt. Kizárni persze ezt sem lehet, de azért ne tegyünk úgy, mintha furcsa lenne, hogy egy Bejrútba tartó járaton 33 libanoni utazik.

Egy másik összeesküvés elmélet szerint rivális arabok lőtték ki a gépet.

Itt többnyire Szíriát vagy a libanoni polgárháborúban harcoló valamelyik csoportot szokás gyanúsítani, mert ugye nekik sem nagyon tetszett, hogy a PFSZ Libanonba költözött.

Bármennyire kiadják is ezek a spekulációk,

nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a repülő akár magától is felrobbanhatott. A Malév akkoriban tényleg nem csinált nagy ügyet abból, ha fegyvert kellett szállítania, így akár ez is felrobbanhatott a repülőn. Innentől kezdve a Magyar Állam lesz érdekelt a baleset elhallgatásában, mert ha kiderülne, hogy fegyverek voltak a gépen, azzal komoly nemzetközi konfliktust idézhetett volna elő.

Persze ez sem bizonyítható.

Nem bizonyítható semmi.

Ilyen kutya világ ez.

Valami turpisság mindig van, csak hát sose tudjuk, mi az.

A Konteo blogon lehet még olvasgatni a járattal kapcsolatos összeesküvés elméletekről, meg akár itt is.

(Címlapi kép ebből a remek videóból.)

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.