Bekerültünk a világ legjobb százezer klánja közé!

Ismerik azt a viccet, hogy Uj Péter és egy 9 éves kisfiú utaznak a buszon, mire a kisfiú:

KISFIÚ: - Bácsi, kérem, mennyi egy alap állapotú hog rider level 2-es fejlesztése?
UP: - 20 ezer ristretto, kisfiam, de ha engem kérdezel, nem éri meg.

Vagy egy másik jelenet akármelyik munkanapon a 444 szerkesztőségében:

NEMÉN: - Csinálsz nekem egy címlapgifet?

ÉN: - Ha adsz óriást, akkor igen.

NEMÉN: - Adtam.

ÉN: - Küldtem a gifet.

Még áprilisban adtunk hírt arról, hogy a finn Supercell nevű játékgyártó nagyot lépett legnépszerűbb játékának, a Clash of Clans-nek (CoC) a fejlesztésében, amikor bevezették a klánháborút.

Abban a hírben elpöttyintettük, hogy egyébként a 444 szerkesztőségében klán verbuválódott 444 Streampunks néven. Azóta 46 fős a klán, a híradásnak köszönhető belépési hullám miatt nagy klánná fejlődtünk. És a napokban elértük az utóbbi hónapokban kitűzött célunkat, bekerültünk a világ legjobb százezer klánja közé.

Ami persze kissé röhejesen hangzik, de tekintve, hogy hónapok óta harcoltunk érte, csak nem lehetett olyan egyszerű.

Tudják, a Clash of Clans manapság az egyik, ha nem a legnépszerűbb játék a mobiljátékok piacán, a gyártó Supercell pedig tavaly és idén lassan minden rekordot megdöntött, minden toplista élére került. Maga mögé utasította a Farmville-t gyártó Zyngát, a cég maga 3 milliárd dollárt ér, csak ez a játék naponta 645 ezer dolláros bevételt hoz.

Mindezt persze még nem tudtuk, amikor a szerkesztőségben néhányan elkezdtünk játszani, aztán a lelkesedés csak nem hagyott alább, idestova 7-8 hónapja csapatjuk hírügyeletben, cigiszünetben, ebédidő előtt, után és alatt a játékot. Megfér itt a 45 éves főszerkesztő ugyanúgy, mint a 9 éves általános iskolás.

Adni jobb, mint kapni

Itt az ideje hát, hogy egy kicsit bemutassuk a játékot azoknak is, akik nem ismerik. Ha megkérdezik, mi ez az izé, amit nyomogatsz, a következőt szoktam mondani:

Olyan, mint egy klasszikus tower defense típusú játék és egy RTS, azaz valós idejű stratégiai játék (mint a Warcraft, Red Alert, Starcraft stb.) minimalizált verziójának a keveréke. Vagyis egyszerre akció-, építős, stratégiai és nem utolsó sorban csapatjáték.

A hangulata pedig nagyjából ilyen, mint ebben a reklámban:

Magyarul: amikor a játékos bázisát támadják, akkor a játékos passzív, a védelmi rendszerek (ágyúk, tornyok stb.) működnek, amikor viszont támad, akkor aktív szereplővé válik, előbb hadsereget épít, majd a hadsereget bizonyos tempóban, sorrendben, helyzetben elindítja az ellenséges bázis ellen.

A dolog persze és hálistennek nem ilyen egyszerű: a játékosok klánokba tömörülhetnek, így lehetőség van a csapatmunkára is, ami minden jobb online játék kötelező eleme.

A klánkastélyokon keresztül a klán tagjai mindenféle csapatokat adhatnak egymás bázisaiba ("Adsz óriást?"), amik mind a támadásnál, mind a védekezésnél bekapcsolódhatnak a harcba. A klán tagjai megoszthatják egymással támadásaikat, védekezéseiket, tapasztalatot cserélhetnek, egy-egy gigantikus rablás esetén pedig irigyeket szerezhetnek.

Amikor kitört a klánháború

A 444 klánja már akkor sem volt egy unalmas hely a hozzánk hasonló kockáknak, amikor még nem voltak klánháborúk, de csapattá - túlzás nélkül mondom - a klánháborúk áprilisi bevezetése óta értünk.

Tudják, mekkora öröm leverni egy vietnami kisiskolásokból álló klánt? Odaverni egyet a Buenos Aires-i tinédzsereknek? Térdre kényszeríteni egy Fülöp-szigeteki Mazda-szalon alkalmazottait? Megtapasztalni egy izzadságos döntetlent egy iráni klán ellen, majd egy újabb war alatt rájönni, hogy az iráni klánok marha kemények? És mekkora bosszúság egy jól taktikázó klántól a végén, a hajrában két ponttal kikapni?

A klánháborúk lehetővé tették, hogy a klánok egymás ellen forduljanak, így amíg a háború tart, 48 órán keresztül a fő téma már olyan "közös ügyek" megvitatása, mint az, hogy ki, és milyen egységgel töltse fel a többiek kastélyait, hogyan, milyen sorrendben támadjunk, hogyan és egyáltalán mozgósítsuk-e a klántagokat, mert úgy tűnik, hogy az ellenfél a végére tartogatta a fő erőit.

Egy izgalmas meccs vége az eredménykijelzőn. Az ellenfél szinte végig vezetett, de végül nem bírták szusszal.

Azt pedig, hogy érdemes a taktikára figyelni, kvázi komolyan venni a versengést, azt a saját bőrünkön tapasztaltuk meg. Az első meccsünket ugyanis elvesztettük, ezért utána nagy stratégiai felkészülés következett.

Most már kidolgozott, szigorú rendben osztogatjuk egymásnak a csapatokat, meg van határozva a támadások sorrendje, büntetés jár a háborúból való kimaradásért, figyelünk a hajrára, visszatartjuk a támadásokat stb.

Apukák és fiókák

A 444 Streampunks mérlege azóta majdnem szeplőtlen, 29 háborút nyertünk meg, és csak 3-at vesztettünk el, egyet pedig ikszeltünk. (Ez igen ritka, hiszen a csillagok, kvázi gólok száma a kosármeccsekét idézi, a döntetlen - ha jól emlékszem - 82-82 lett.)

A Supercell ráadásul részletes statisztikákkal is szolgál a meccsekről, így egészen komplex stratégiák mentén lehet egy eleinte vesztesnek tűnő wart végül megnyerni (vagy elveszteni).

Nem minden meccs volt könnyű győzelem.

Volt, hogy az utolsó egy órában kellett összeszedni a játékosokat, hogy hajrázhassunk, egyszer pedig egy meeting miatt csúsztunk el majdnem: Morrel nevű játékosunk sokáig nem tudott szabadulni a munkától, az ellenfél egy-két ponttal vezetett, és csak az utolsó percben, egy bravúros három csillagos támadással fordította meg a meccset.

Két esetben pedig olyan klánnal találtuk magunkat szembe, akik előtt fejet kellett hajtanunk, ők is elég komolyan vették a dolgot. A CoC-közösség nagy része valószínűleg unatkozó tinédzser, velük általában nincs vesződség, de egyre több a rutinos játékos, a kemény klán.

Az egyik ilyen leghíresebb idősebb player, "apuka", Daddy, aki egy ideje már a Supercell egyik hivatalos játékosa, a YouTube-on készít tutorialokat, oktatóvideókat.  A legenda szerint egyébként ő az egyik olyan játékos, aki gemvásárlás, azaz valódi pénz befeketetése nélkül jutott el a Valhallába, a Master's League-be, a mesterligába.

Apropó gemek: a Supercell nem véletlenül az egyik legjobban profitáló mobiljáték (a Zynga Farmville-jét is letaszítván a trónról.) A játék alapvetően ingyenes, és szorgalmas munkával elérhető akár a legmagasabb fokozat is, számításaim szerint kb. 2 év alatt, de a bevételeket a türelmetlen játékosok pénzköltéseiből szerzi a Supercell.

Pénzzel lehet gyorsabban haladni: az egységek fejlesztésének árát és idejét valódi pénzzel fel lehet gyorsítani, őket nevezik - kissé lefitymálóan - gemmereknek. Hiszen így az ember hozzájut minden jóhoz, csak játszani nem tanul meg. Aki tudja, milyen összegyűjteni 7-es szinten a szinthez tartozó mind a 175 darab falhoz szükséges aranyat, az tudja, miről beszélek.

A BKV-ellenőr és a Clash of Clans esete

Megunni egyelőre nem tudjuk. Újabb és újabb trükköket, fogásokat dolgoz ki a klán, ahogy fejlődnek a bázisok és érezhetően az ellenfelek is, egyre keményebbnek kell lenni. Ez pedig sokszor a passzív, nem együttműködő tagok kirúgásával, újak felvételével, kitanításával és persze folyamatos játékkal jár.

A folyamatos játék pedig a való életben is szedi áldozatait: velem pl. előfordult, hogy a játék miatt teljesen elbambulva, jegy nélkül szálltam fel a villamosra, pedig előtte végiglyukasztottam magam Újpesttől odáig. Éppen egy nagy rabláson dolgoztam már, amikor odalép hozzám az ellenőr, akit kiszúrni sem tudtam, annyira lekötött a játék. Jól megbüntetett, ráadásul a rablást is elrontottam a hivatal packázási miatt, hiába kértem, nem várta ki a rablás végét.

Egy szó, mint száz, a CoC  egyre komplexebb tereppé válik, és húz be egyre inkább, és a folyamatos, sokszor a játékosok ötletei alapján és/vagy nyomására történő fejlesztéseknek köszönhetően egyre több lehetőség, egység, épület kerül bele. És úgy tűnik, a Supercell egyelőre nagyon is érzi, mi kell az egyre növekvő CoC-tábornak.

A CoC bajnokai

A CoC-világ legnagyobb játékosai pedig kifejezetten ismertek már a hype-nak köszönhetően. A világranglista élén álló, több mint 4200 ponttal rendelkező játékosok és klánok között óriási versengés megy, a bajnokokat pedig a Redditre hívják interjúzni, szponzoráltak, híresek.

A CoC iszonyatosan népszerű keleten és nyugaton egyaránt, és vannak bőven mesterligás magyar játékosok is.

Érdekesség, hogy a távol-keleti játékosok túlsúlya olyan óriási, hogy a magyar IP-tartományban jelenleg sem az egyik legerősebb magyar játékos, anddd (Magyar Elit nevű klán) az első, hanem egy feltehetően itt élő kínai játékos, cheng wu liao. De már van magyar nyelvú fórum, és készülnek a magyar nyelvű CoC-Wiki lapjai is.

Tudtommal az egyik legjobb magyar CoC-játékos, anddd bázisa
A magyar IP-tartományba tartozó játékosok top 10-es listája

Magyar nyelvű verziója a játéknak egyelőre nincs, ahogy a dekorációk között sem találni magyar zászlót (többen az indiaival helyettesítik a magyart), ezért viszont remek magyarításokkal találkozik az ember a játék során.

Az íjászt (Archer) kisnyilasnak, fasisztának is nevezik, a Wizard Towert víztoronynak, a barbárt szakálla miatt tálibnak, a rablásban kétszeres sebességgel tevékenykedő goblint olykor cigózzák, a cammogó óriást (Giant) meláknak nevezik, a mágus (Wizard) pedig olykor bűvész vagy csodatévő néven fut, a gyógyító angyalszerű lény (Healer) pedig Hiller István szocialista politikus nevét szokta időnként felvenni.

A 444 bázisai

Végezetül bemutatom pár 444-es kolléga jelenlegi bázisát.

A bázisépítés ugyanis önmagában egy sajátos művészeti ág lett a CoC-univerzumon belül, az építkezés nagyfokú szabadságának köszönhetően se szeri, se száma a "tuti védelmet biztosító" bázisoknak, és persze mindenki a sajátjára esküszik, miközben persze vannak vicces bázisok is, pöcsöt, macit, I LOVE YOU-t, de akár horogkeresztet formázók.

Mackó alakú bázis, nem könnyű eset egyébként.

A fejlődés során egyébként nagyon sokat változik a bázisok látványvilága is ezzel is izgalmasabbá téve a játékot. Az elején egy szegényes finn halászfaluhoz hasonló bodegából indulunk, hogy aztán a fantasy, a sci-fi és mindezek paródiájának  keverékéből egészen bizarr dolgok jöjjenek ki. (Megfér egymás mellett a klasszikus íjásztorony és az elektromos kisülésekkel sebző teszla, ahogy a sima óriás mellett a Thor kalapácsával hadonászó, házi sertésen lovagló feka harcos, a hog rider)

Szvbrk - Horváth Bence bázisa

szvbrk

A bázison (hivalosan village, azaz falu a neve) jól kimutatható Bence kolléga vonzalma a rendezetlen kertek és az őshonos növényzet iránt. Azokat a sziklákat és fákat ugyanis ki lehet irtani, cserébe pontot, gemet és helyet is kap az ember, de Bence imádja a francia kerteket. Kollégánk specialitása egyébként a pofátlanul nagy lootok kifogása, neki már volt 600 ezernél is nagyobb aranylootja. Ha lehetne kivetni különadót egyes játékosokra, már kivetettünk volna rá.

Vuvuz Ella - Uj Péter bázisa

up

Főszerkesztőnk gyakran építgeti át bázisát, hol átgondolt koncepció alapján, hol csak úgy össze-vissza. Ez most egy átgondoltabb bázis.

Akiraly - Király András bázisa

akiraly

Andrással sok mindenben egyetértünk, például abban, hogy az egyes szinteken minden egységet - de főként a falakat - ki kell maxolni (tökig fel kell fejleszteni), mert hosszú távon nagyon is kifizetődő a drága falak felhúzása, nem utolsó sorban pedig lopni, rabolni is megtanul közben az ember.

Erdélyip - Erdélyi Péter bázisa

erdelyip

Péter csendes, de stabil tagja a klánnak, az ő farming bázisát látjuk éppen (A farming bázisnál az értéket védi a játékos nem a városházát. Utóbbi leütésével ugyanis könnyű győzelem aratható, de nehezebb eljutni a bázis közepén található felhalmozott kincsekig, azaz nehezen rabolható ki az ilyen bázis.)

Tebege

A saját bázisom régen, és most. Csak mutatom, mekkorát fordul a világ, ha az ember eljut a 8-as szintre.

 

Bázisom még valamikor télen, karácsony körül
TH8-as bázisom ma

Hasznos linkek: