Még nem dőlt el Habony és Simicska reklámipari háborúja

Giró-Szász András kategórikusan tagadja, hogy ő lehetne a kormányzati reklámcég, a nyáron kitalált Nemzeti Kommunikációs Ügynökség (NKÜ) elnöke.

„Teljes kacsa. Soha nem kértek fel és nem is vállalnám” - mondta.

Röviden beszéltünk, mert tárgyalás közben zavartam. Azért hívtam, mert több, egymástól független forrástól is azt hallottam, hogy talán „már ma vagy a hétvégén” kinevezhetik az NKÜ elnökét. Az elképzelés szerint az elnök egy, a politikához kötődő valaki lesz – ezért is merült fel Giró-Szász neve esélyesként –, de mellé kinevezhetnek valakit, „aki a szakmából jön”. Az viszont, hogy a szervezet hogy fog működni, „még vita tárgya”.

„Több úr szeretné kontrollálni a folyamatot” – mondta egy, a folyamatokra rálátó, de neve elhallgatását kérő illetékes.

Az „urak” pont azok lehetnek, akiket ilyen ügyekben emlegetni szoktak. Az NKÜ ötletét tavaszi választási győzelme után dobta be a kormány. A Figyelő augusztus 21-i számában megjelent cikk szerint az ötletgazda Habony Árpád, a miniszterelnök főtanácsadója lehetett, a cél pedig Simicska Lajos kiszorítása az állami reklámbizniszből.

A magyar reklámpiacon az állam meghatározó szereplő, a KantarMedia összesítése szerint 2014 első öt hónapjában csak a tíz legnagyobb ügyfelüknél tízmilliárd forintot költött, az évi keret pedig akár ötvenmilliárd forint is lehet. Ebből tízmilliárdos nagyságrendben részesült a 2010 előtt még apró ügynökségnek számító, a Fidesz hatalomra kerülése óta viszont meghatározó piaci szereplővé vált Inter Media Group, aminek 2013 januárja óta Patonai Péter a száz százalékos tulajdonosa, és amit részben ezért is Simicska Lajos üzleti érdekeltségei közé sorolnak

Ezt a feladatot vehetné át az állami reklámcég, de a harc még nem dőlt el. Részben azért sem, mert a tavaszi választási győzelem óta a kormány a paksi bővítésen és a devizahitelesek ügyén kívül mindent a hétvégi önkormányzati választás utánra napolt, de most már Orbán Viktor is bejelentette, hogy hétfőn munkához látnak – kétnapos kormányülést hirdetett a választás utánra. Az NKÜ értesüléseim szerint januárra állhat fel.

Most két koncepció verseng:

az egyik szerint az NKÜ valójában csak kisebb háttércsapat lenne, ami a minisztériumok és a központi kormányzati szervek kommunikációját intézné.

Ebben - a Simicskának kedvező - esetben nem lenne szükség nagy apparátusra, csak „pár ügyvédre és beszerzőre”.

A másik lehetőség, hogy

az NKÜ valóban hagyományos reklámügynökségi munkát végezne,

vagyis nemcsak a minisztériumoknak dolgozna és nemcsak tenderek kiírása lenne a feladata. Hanem a teljes állami szektor hirdetéseit ez bonyolítaná. Ez esetben valósulhat meg a kettős, politikai-szakmai vezetés ötlete.

Szakmai vezetőként értesüléseim szerint Felkai György merült fel. Felkai most az MVM kommunikációs igazgatója, de korábban dolgozott a Pannon GSM-nél és a Molnál is, a pannonos és MVM-es munkája között pedig „több más cég mellett tanácsadója volt az orosz Gazpromnak” is.

Felkai nem kívánta kommentálni értesüléseimet.