Új sarcot vet ki a kormány a dohányiparra

  • Újra különadóval támad a kormány!
  • Ezt most a dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulásának nevezik.
  • Ahogy az a különadóknál már szokás, a bevételre, és nem a nyereségre vetik ki.
  • És persze sávos lesz. A sávokat pedig úgy húzták meg, hogy valaki nagyon jól járjon.
  • A legnagyobbak viszont bukhatják a maradék nyereségüket is.

A dohánytermékek egészségkárosító hatása jelentős mértékben hozzájárul a megnövekedett egészségügyi kockázatokhoz, írja egyéni képviselői indítványként benyújtott törvényjavaslata (.pdf) preambulumában Szatmáry Kristóf, aki az előző ciklusban még a nemzetgazdasági minisztérium belgazdasági államtitkára volt.

Szatmári ezért a nettó árbevételre kivetett egészségügyi hozzájárulás megfizetésére kötelezné a dohányipari cégeket, legyenek akár termelők, importőrök, vagy kereskedők.

Szatmári meglátása szerint „a dohánygyártó vállalkozások maguk nem arányosan járulnak hozzá a közkiadásokhoz”, ezért javaslata szerint az új hozzájárulás

sávos lesz.

Márpedig, ha valami sávos, ott

meg kell húzni a sávhatárokat.

Meg is húzta: a javaslata alapján a hozzájárulás mértéke

  • 30 milliárd forintos árbevételig 0,2 százalék;
  • a 30 milliárdot meghaladó, de a 60 milliárdot el nem érő bevétel után 2,5 százalék;
  • a 60 milliárd forintot meghaladó bevétel után pedig 4,5 százalék lesz.

A legmagasabb kulcs szerint lesz például kénytelen adózni a nagy dohányipari cégek közül:

  • 180 milliárdot meghaladó bevétele után a Philip Moris, amely így összessen kb. 6,2 milliárd forintot fizethet majd be a közösbe – miközben 2013-ban 184 milliárd forintos nettó árbevétele után 1,2 milliárd forintos adózott eredményt ért el.
  • 120 milliárd körüli bevétele után a BAT Pécsi Dohánygyár, amely így összesen kb 3,5 milliárdot fizethet be. A cég évek óta vastagon veszteséges, 2013-ban 12,8 milliárdos minusszal zárt.

Egy feltörekvő magyar vállalkozás viszont a legalacsonyabb sávban maradhat:

A Continental Dohányipari Zrt, aminek eddig a legjobb évében sem volt 24 milliárdnál nagyobb árbevétele, így mindössze kb. 50 milliót kell majd fizetnie hozzájárulásként. A cég adózött nyeresége 2013-ban 260 millió forint volt.

A Continentalnak amúgy az a Sánta János a tulajdonosa, akinek a számítógépén utoljára rámentettek a trafiktörvényre, mielőtt benyújtották volna a parlamentnek.

A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége nevű ipari szövetség tagjai közül két kisebb cég, a magyar Róna Dohányfeldolgozó és a lenyomozhatatlan hátterű svájci tulajdonban lévő Universal Leaf bevétele nem éri el az alsó sávhatárt, az Imperial Tobacco dohánykereskedőcég 70-80 milliárdos bevétele viszont a felső sávba is belelóg.

UPDATE 17:03

Első olvasatban elkerülte a figyelmem - tán azért, mert a javaslat részletes indoklásában van elrejtve -, hogy a javaslat a gyártókra, a dohányimportőrökre és a Magyarországon az Európai Unió tagállamaiból dohányterméket fogadó bejegyzett kereskedőkre vonatkozik, a jövedéki engedélyes nagykereskedőkre és a kiskereskedőkre, magyarán a trafikokra nem.

Ez utóbbi különösen kedves kivétel, tekintettel arra, hogy a javaslatot beterjesztő Szatmáry Kristóf

  • édesanyja, Szatmáry-Jähl Angéla;
  • testvére, Szatmáry Aranka;
  • sógora, Gősi Tamás;
  • és édesanyja aktuális férje, Baranyi András Ákos

mind trafiktulajdonosok. A tágabb család 12 dohányboltban érdekelt.

Szatmárynénak a héten amúgy már sikerült bekerülnie a hírekbe, ő az elnöke annak a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetségnek, amely kedden lelkesen kiállt a KDNP vasárnapi zárvatartásos terve mellett.

Bónusz poén: a KDNP javaslata a trafikokra természetesen nem vonatkozna.

(h/t Szily Lacinak a Cinkről)