Nem volt rendszeres pszichológiai teszten az Airbust sziklának vezető másodpilóta

baleset
2015 március 26., 13:51
comments 667

Csütörtök délután a Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr is megerősítette a francia ügyészség állításait, miszerint az Airbus másodpilótája szándékosan zárta ki a pilótafülkéből a gép kapitányát, hogy a szikláknak vezethesse az utasokkal teli gépet.

A 28 éves segédpilóta indítékai eddig nem teljesen világosak. A magyarázatok közül eddig

a tömeggyilkossággal végződő öngyilkosság tűnik a legvalószínűbbnek.

A francia ügyészség szerint semmilyen jel nem mutat arra, hogy terrortámadás történt volna. Ezt az információt Thomas de Maizière német belügyminiszter is megerősítette. A német szolgálatok már a katasztrófa napján elvégezték a szükséges vizsgálatokat, de semmilyen bizonyítékot sem találtak, ami arra utalt volna, hogy 28 éves segédpilóta, Andreas Lubitz bármilyen terrorszervezettel is kapcsolatban állt volna.

photo_camera Andreas Lubitz/Facebook

Bár a német légitársaságnál alkalmazott kiválasztási eljárásuknak része a pszichológiai teszt is, de ezt követően csak éves orvosi vizsgálatot végeznek a pilótáikon,

rendszeres pszichológiai teszt nincs.

Ugyanakkor a pilótáknak jelenteniük kell, ha valami szokatlant tapasztalnak kollégáik viselkedésében.

A katasztrófát okozó segédpilóta 2013 óta dolgozott a légitársaságnál, eddig 630 órát repült. A légitársaság 2008-ban kezdte meg a kiképzését. A korábbi teljesítményét kifogástalannak mondják. A kapitány tapasztalt pilóta volt, több mint 10 éve repült a Lufthansánál és a Germanwingsnél. Az A320-assal már több mint 6000 órát repült. A  Lufthansa vezérigazgatója szerint a gép kifogástalan állapotban volt. A pilóta, aki a géppel még hétfő délután is repült, azt mondta, hogy tökéletes technikai állapotban volt.

Carsten Spohr egyszeri esetnek minősítette a katasztrófát, szerinte nincs olyan rendszer, amivel a hasonló eseteket ki lehetne zárni.

Megkérdeztünk egy szakértőt, hogy milyen lehetőségei vannak a légi irányításnak a bevatakozásra, ha egy gép ilyen szokatlan módon változtat irányt.

Első körben irányítási és vészfrekvencián hívja a gépet. Ha nincs válasz, katonai gépet riasztanak, illetve szabaddá teszi a gép útjába eső légteret. A robotpilóta csak bizonyos, szélsőséges esetekben kapcsol be, ha a biztonságos repülést veszélyeztető paramétereket észlel, de csak akkor, ha ezt a funkciót nem kapcsolták ki szándékosan. Az egyébként nem szabálytalan, ha a kapitány indkolt esetben, de csak utazó magasságban, a szabályok betartásával elhagyja a fülkét. Ha vissza akar jönni, van kódja a pilótafülke ajtajának nyitásához, de ez belülről letiltható. Ez történt ebben az esetben is. 

A francia államügyész csütörtöki sajtótájékoztatóján megerősítette, hogy a kabinban maradt másodpilóta valószínűleg szándékosan vezethette a gépet a sziklának. Kizárta annak a lehetőségét, hogy a másodpilóta elvesztette volna az eszméletét. Ez megmagyarázhatja azt is, hogy a hangfelvételen miért hallható, ahogy a kapitány a bejárati ajtón egyre elkeseredettebben dörömbölve próbál visszajutni a vezérlőfülkébe.

Ha csak arról lett volna szó, hogy a segédpilóta elájult, akkor a kapitány a vészkód beütésével 30 másodpercen beül bejuthatott volna a fülkébe. Viszont az Airbus védelmi rendszere úgy működik, hogy ha az ajtót belülről blokkolják, akkor azt 5 percig sehogy sem lehet kinyitni. Ezt a szigorú biztonsági protokollt a 2001-es terrortámadások óta vezették be az Airbusokon. Valószínű, hogy a másodpilóta szándékosan zárta ki a kapitányt, hogy zavartalanul a szikláknak vezethesse a gépet.

A hangfelvételek szerint az első 20 percben semmi szokatlan nem történt a gépen. A kapitány ezt követően adta ki a parancsot, hogy a segédpilóta vegye át az irányítást, majd hallható, ahogy kigurul az egyik szék, kinyílik az ajtó, a kapitány valószínűleg kiment a wc-re. A másodpilóta ekkor kezdte el csökkenteni a magasságot. Az Airbus 11 percen keresztül repült lejtmenetben mielőtt a szikláknak csapódott.

A világon csak kevés olyan légitársaság van, ahol külön szabály lenne arra, hogy mind a két pilotónak a pilótafülkében kell maradnia.  A német légitársaságnál ez nem követelmény.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.