Kell egy nagylemez, egy 16 színű monitor és egy jó ISDN vonal: sikerült egy 1999-es informatika könyvet is felküzdeni az idei tankönyvlistára

"Mozgókép feldolgozás: Ez a feladat már-már meghaladja a PC-k jelenlegi teljesítőképességét. (...) A képeket kísérő hanganyag megszólaltatásához  hangkártyát is be kell építeni."

Többek között ez  a jó tanács is olvasható a "Digitális számítógépek" című, 16 évvel ezelőtt kiadott informatika tankönyvben, ami felkerült az Oktatási Hivatal a köznevelés információs rendszerének tankönyvlistájára. Ez az egyik felület, ahol az iskolák kinézhetik, hogy milyen könyveket szeretnének a 2015/16-os tanévre, az említett kiadvány pedig a "szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter [Varga Mihály, gazdasági miniszter] hatáskörébe tartozó szakképesítések 2015/2016. tanévi tankönyvjegyzékecímű fejezetben található.

digitalis

Ez egyébként részben tényleg egy időtálló könyv, az első fele olyasmikről szól, hogy egy számítógépben van processzor, meg memória, meg hogy mi a különbség a szoftver és a hardver között. Szóval olyan dolgokról, amik nem fordultak olyan nagyot 1999 óta. Ehhez képest a könyv második fele 2015-ben már nagyon szórakoztató. Ott szó esik

  • a 33 MHz-cel száguldó 486-os processzorokról, sőt, az 1993-tól megjelenő Pentiumokról is,
  • a katódcsöves, 16 színű monitorok előnyeiről,
  • arról, hogy a legtöbb modem maximális sebessége 56 kilobit másodpercenként, és hogy hogyan kell őket Windows 3.1 / 95 / 98 alatt telepíteni,
  • arról, hogy a laptopokban miért van csak kislemez
  • és arról is, hogy az ISDN a hálózatok jövője.

Onnan tudom, hogy ezek vannak a könyvben, mert pénteken vettem belőle egyet

egy antikváriumban.

Máshol csak 11 napos rendelési idő után kapni. Nem annyira forog már ez a piacon.

A vintage Digitális számítógép

Kicsit már meg vannak sárgulva a lapok, de egyébként a korához képest jó állapotban van. 2500 forintot fizettem érte, ami különösen azért volt jó ár, mert az Oktatási Hivatal közoktatási tankönyvjegyzéke szerint a könyvet 3595 forintért rendelhetik meg az iskolák.

Nyilván (remélem) egyetlen suli sem fog a diákjainak ebből a könyvből rendelni, se 2500-ért, se több pénzért. Aki csak ebből tanul, azt elég nagy meglepetések érik majd, amikor személyesen is találkozik az első digitális számítógéppel. A könyv megjelenése a listán viszont jól mutatja, hogy milyen kaotikus állapotok vannak megint a tankönyvek körül.

Idén eskü minden máshogy lesz

Az elmúlt évek nagyon látványos tankönyves kudarcai után, idén is volt fogadkozás, hogy minden sínre kerül, januárban le is cserélték a Könyvtárellátó Nonprofit Kft., a Kelló vezetőjét.

Itt Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár beszél arról, hogy milyen praktikus az új rendszer, és hogy most bőven lesz idő kitalálni, hogy melyik iskola milyen könyveket akar, és szépen megrendelni őket.

Ez a beígért praktikus, egyszerű felállás még pont nem látszik annyira, három nagy problémakör viszont igen.

A tankönyvlista folyamatosan változik. Hiába ígérte az emberminisztérium, hogy 30 nap lesz április elejétől a végig az iskoláknak kiválasztani és megrendelni a könyveket, ha még ezen a héten új könyvek kerültek ki a  közoktatási tankönyvjegyzékből vagy fel oda. És itt most olyan átgondolt listákra kell gondolni, amin az előbb említett 16 éves számítógépes tankönyv is szerepel. Bizarr, de úgy tudjuk, hogy egyes könyvek a Kellónál drágábban rendelhetőek, mint ha valaki a kiadónál venné meg őket. Ráadásul a tankönyvjegyzékben szereplő több könyvnek nincsen meg a szükséges minősítése, így a köznevelési törvény szerint nem is lehet tanítani belőlük.

Szeptembertől indul a szakképzési rendszer átalakítása, aminek "látványos sikereiről" (beleértve a tankönyves helyzetet) már többször írtunk, és amit nem az EMMI, hanem a gazdasági minisztérium intéz. Most az a helyzet, hogy a szakképző iskoláknak ugyan már meg kellene rendelniük a könyveket, de jelenleg fogalmuk sincsen, hogy az átalakítás után pontosan milyen tanterv alapján, milyen könyvekből kéne (szabadna) tanítaniuk.

"Van egy tippem mi történt: a sok panasz (és cikked) alapján gyorsan az NGM nyomására az emberminisztérium elfogadta a régi szakképzési tankönyveket."

Ezt egy vidéken dolgozó pedagógus írta nekünk. A sulik azért vannak bajban, mert ugyan a héten felkerültek szakképzős könyvek a listára, de mivel egy csomónak nincs meg a szükséges minősítése, ezért elvileg azokból nem lehet a közoktatásban tanítani. Így viszont nem tudják az iskolák, hogy akkor lehet-e rendelni belőlük vagy sem.

Ráadásul, ahogy az Index pénteken rámutatott, az egész tankönyvlista is megtévesztő, mert bár elvi lehetősége van a választásra az iskoláknak, de valójában egyes évfolyamokon az előírt keretből csak egyféle tankönyvcsomag jön ki. Tehát hiába vannak a jegyzékben népszerű, szakmailag elismert tankönyvek, azok megrendelésére az iskoláknak nincs pénze. Büszkén mesélte is a Magyar Hírlapnak Hegedüs István, a tankönyvellátásért felelős miniszteri biztos, hogy a

tavalyi 68 után idén már 90 százalék lehet az állami részesedés a tankönyvpiacon.

Most már tényleg be kellene szállni ebbe az internetbe

Szintén ebben a hírlapos anyagban beszélt Hegedűs biztos a digitális tankönyvekről, meg digitális írástudásról, ami szerinte nagyon fontos dolog. Valószínűleg ilyen gondolatok jegyében vágott bele az állami "tankönyvgyár", az OFI az e-tananyagok elkészítésébe, amiről a Nyest írt kíméletlen kritikát.

"Ezeknek feladatoknak a legfőbb ismérve, hogy akár írásvetítővel is kivetíthetné a pedagógus vagy elmondhatná szóban, ugyanis úgy is éppoly „interaktív” lenne, mint ebben a formájában. (...)  a „digitális” tananyagok nem interaktívak, az életkorhoz és a tankönyvhöz nem igazán illeszkednek, unalmasak és elavultak, valamint a képességfejlesztést teljesen mellőzik."

Hogy mire gondolnak?

Például erre a láthatóan uniós pénzből is támogatott feladatra, ami annyira digitális, hogy van benne egy link, és egy monitorra (kivetítőre?) van írva, hogy a diák a füzetébe dolgozzon:

Forrás: nyest.hu

Mondjuk ha a készítők az 1999-es "Digitális számítógép" alapján akarták körbejárni ezt az izgalmas világot, akkor ahhoz képest egész jó eredményt értek el.