Bíróság: Közérdek, hogy a Közgép újra éljen

  • Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság szerdán úgy döntött, hogy a Közgép továbbra is indulhat közbeszerzési pályázatokon.

Simicska Lajos legfontosabb cégét júliusban zárta ki a Közbeszerzési Döntőbizottság három évre minden pályázatból. Az indok a Szása-ügy volt. A Szása II. egy szerb hajó, amivel a gönyűi kikötőt akarta építeni a Közgép, ám hiába adták be a legolcsóbb ajánlatot, kizárták, mert a hajót néhány négyzetméterrel kisebbnek találták, mint ami a kiírásban feltételül szerepelt. A látszólag egészen piti kifogásból nagyon komoly ügy lett: a hatóság hamis adat közlése miatt kizárta a céget minden további közbeszerzéből, három évre.

Ez a Közgép végét jelentette volna, hiszen a cég elsősorban út-, vasút építésével foglalkozik, vagyis állami megrendelés nélkül tönkrement volna. A Közgép bíróságon megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát, de ettől a kizárás hatályos lett. A per még sokáig húzódhat. A bíróság most azt mondta ki, hogy ennek a pernek a jogerős befejezéséig fel kell függeszteni a kizárást. Vagyis mostantól a Közgép ismét indulhat közbeszerzési pályázatokon.

Lementek az árral

2010-2014 között a Közgép az egyik nagy kedvezményezettje volt az állami tendereknek. Orbán Viktor és Simicska Lajos viszont összevesztek, és ezzel a Közgép csillaga is leáldozni látszott. Egyre kevesebbet nyert a cég, amire érdekes taktikával vágtak vissza: rendre nagyon olcsó ajánlatokkal pályáztak, többször akár 30 százalékkal is alámenve a versenytársak ajánlatainak. Az egyik leglátványosabb ilyen ügy a Grassalkovich úti felüljáró felújításának pályázatából lett, ahol azért zárták ki a Közgépet, mert túl olcsó ajánlatot tett. A Közgép akkor sikeresen támadta meg kizárásukat a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.

Közérdek

A bíróság mostani döntése ugyan nem jelenti azt, hogy a per végére biztosan nem zárják ki a Közgépet, de az ítélet indoklása sugallja ezt. Azt írják, hogy a kizárás "a közérdek súlyos sérelmét okozná" illetve a közbeszerzések "lefolytatását és a beszerzések céljainak megvalósítását is súlyosan veszélyeztetné".

A Közgépnél most azt remélik, hogy a kizárásuk óta kötött közbeszerzéseket felbontják, és ismét figyelembe veszik a cég ajánlatait.