Az Uber végre elárulta, mit akar: repülő autókat

tech
2017 április 25., 11:28
comments 44
photo_camera Fotó: Jetson Mihály

Az már jó ideje nyilvánvaló volt, hogy az Uber - hiába indult a taxisofőrködést megreformáló cégként - a vezető nélküli autókkal képzeli el a jövőt. Egy most közölt dokumentum szerint ez csak az egyik fele a pénzben fürdő startupcég nagyratörő terveinek.

Egy évtizeden belül elektromos motorokkal hajtott, óriásdrónszerű repülő járművek hálózatával szeretne embereket szállítani az Uber - derült ki a frissen közzétett tanulmányukból. Az Elevate néven futó projekt függőlegesen felszálló, online megrendelhető, teljesen elektromos meghajtású, pilóta által irányított, több személy szállítására alkalmas járművekkel kalkulál.

Ezek valójában sokkal inkább személyszállító drónok, mint repülő autók lennének, mivel a tervek szerint a földfelszínen nem közelekednének. Hiszen éppen az a lényegük, hogy teljesen elkerülik a dugókat, és egyáltalán a közutakat. A projekt arra alapoz, hogy a helikopterleszállóhelyekkel dúsan csipkézett Egyesült Államokban már az induláskor meglesz a szükséges infrastruktúra jelentős része. A hálózat ugyanis - kezdetben mindenképpen - helikopterleszállókat használna.

Maga az Uber a hálózatot, a felhasználókat és a pilótákat adná be a buliba, a repülőgépeket nem ők gyártanák.

A tervezett járművekről annyit tudni, hogy valószínűleg fix szárnnyal is rendelkező, elfordítható rotorokkal emelkedő és előrehaladó gépek lennének. A kisebb zaj és a biztonságosabb meghajtás végett igen valószínű, hogy nem a mostani helikopterekre vagy repülőgépekre, inkább a sokmotoros drónokra emlékeztetnek majd a légitaxik.

Az Uber szerint az egész tervből a működő repülőjárművek előállítása fog a leggyorsabban menni. Előrejelzésük szerint öt év múlva már lesz a piacon olyan elektromos jármű, ami függőlegesen száll fel és egy töltéssel képes képes megtenni legalább 160 kilométert, 240 km/h körüli utazósebességgel, pilótát és több utast szállítva. A Wired által megkérdezett szakértők is megerősítették, hogy a tanulmánynak ez a része nem PR-rizsa, hanem teljesen reális előrejelzés. A NASA tízmotoros Olajozott Vilám (!!!) nevű modellje túl van a próbarepüléseken. A kaliforniai Joby Aviation öt éven belül akarja elindítani a kétüléses, 12 motoros légitaxiszolgáltatását. A német eVolo már 2018-ban a piacra akarja dobni a 18 motoros Volokoptert, és ezek messze nem a teljes mezőnyt jelentik.

A járművek és a hálózat tehát már pár év múlva meglehetnek. A Wired cikke hosszan boncolgatja, hogy az egész megvalósulásának az útjában a messze legdurvább és legtöbb időt felemésztő akadály a bürokrácia, vagyis a szabályozás kidolgozása. Az önkormányzatokkal való megállapodás sem tűnik egyszerűnek, bár az Uber itt joggal érvelhet a csökkenő levegőszennyezéssel.

Ha pedig tényleg meg tudja valósítani az Elevate-et, az azonnal összekapcsolható lesz a földi önvezető taxikkal, hogy Amerika a százmillió Jetson család országává váljon.


Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.