Kásler Miklós: Fontos, hogy a magyarság 1100 éves történelmének spirituális és szakrális ismereteit fel tudja mutatni a kultúra és az oktatás

POLITIKA
2018 május 14., 11:37
comments 442

A magyar és egyetemes kultúra alapértékeinek megőrzését, fejlesztését nevezte a kultúra egyik legfontosabb feladatának Kásler Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának miniszterjelöltje az Országgyűlés kulturális bizottságának hétfői ülésén megtartott, kinevezés előtti meghallgatásán, ami után a bizottság 8 igen és 6 nem szavazattal támogatta Kásler Miklós miniszteri kinevezését.

Kásler Miklós, az Emberi Erõforrások Minisztériumának miniszterjelöltje érkezik a kinevezése előtti meghallgatásra az Országgyűlés kulturális bizottságának ülésére az Országházban 2018. május 14-én.
photo_camera Kásler Miklós, az Emberi Erõforrások Minisztériumának miniszterjelöltje érkezik a kinevezése előtti meghallgatásra az Országgyűlés kulturális bizottságának ülésére az Országházban 2018. május 14-én. Fotó: Kovács Tamás/MTI/MTVA

Kásler Miklós meghallgatásán olyan alapvetőnek nevezett értékeket helyezett a programja középpontjába, mint a nemzet fennmaradása, a nemzeti szuverenitás védelme, a nemzeti, keresztény és értékalapú kultúra megőrzése és fejlesztése. Azt mondta, ennek feltétele a demográfiai helyzet javítása, hosszú távú megfordítása és a munkaalapú társadalom erősítése, aminek az egyéni szabadságra és felelősségre kell épülnie.

Kásler Miklós fontosnak nevezte, hogy a magyarság 1100 éves történelmének spirituális és szakrális ismereteit fel tudja mutatni a kultúra és az oktatás, a magyar kultúra emelni tudja az európai kulturális értékeket, és lehetőleg példaként szolgáljon más nemzeteknek is.

Kásler szerint a kultúra hozzájárul ahhoz, hogy az emberek a jobb élet mellett szebb életet is tudjanak élni, illetve erősíti a közösséget, a magyar identitást is, ezért is alapvetően fontos mindenkinek biztosítani a kultúrához való hozzáférést.

Kásler Miklós emlékeztetett arra, hogy az elmúlt időszakban 56 jelentős kulturális beruházás kezdődött el, amik közül a Liget Budapest projektet és az Operaház meg a Nemzeti Múzeum fejlesztését említette. Kiemelte azt is, hogy a Csoóri Sándor-programmal 5 milliárd forint jut a magyar népi kultúrára, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) már sok művésznek biztosít járadékot, de 15 ösztöndíj szolgálja a művészek pályára lépésének támogatását is.

A miniszterjelölt szerint a sport a magyar identitás fontos része: hozzájárul a családok, közösségek, a nemzet összetartásához, ráadásul jelentős szerepe van a betegségek megelőzésében, hozzájárul a várható élettartam növeléséhez.

A kormányzat célja, hogy minden gyerek sportoljon, és minden felnőtt mozogjon, ezt pedig megfelelő létesítmények tegyék lehetővé – mondta.

Kásler Miklós, az Emmi miniszterjelöltje a kinevezése előtti meghallgatásán az Országgyűlés kulturális bizottságának ülésén az Országházban 2018. május 14-én.
photo_camera Kásler Miklós, az Emmi miniszterjelöltje a kinevezése előtti meghallgatásán az Országgyűlés kulturális bizottságának ülésén az Országházban 2018. május 14-én. Fotó: Kovács Tamás/MTI/MTVA

„A képviselői kérdések túlnyomó része az oktatás területét érintette, ezért a miniszterjelölt válaszában is inkább koncepcióját ismertette” – írja az MTI.

  • Kunhalmi Ágnes (MSZP) arról beszélt, a tankötelezettség korhatárának csökkentésével egy generáció fele funkcionális analfabétaként kerül ki a rendszerből. Kíváncsi volt arra, hogy a Klebelsberg Központnak jelenleg mekkora az adóssága, és hogy a kabinet mit kíván tenni a gyerekek túlterhelésének mérséklésére.
  • Gréczy Zsolt (DK) a PISA-tesztek romló eredményeire hívta fel a figyelmet, azt kérdezte, mit kívánnak tenni ez ügyben. Felvetette, hogy az egyetemi tandíjakat hogyan csökkentenék.
  • Dúró Dóra (Jobbik) arról szólt, hogy bár a felsőoktatásba való felvételi feltétele lesz 2020-tól a középfokú nyelvvizsga, a Nemzeti alaptanterv ennek feltételeit nem teremti meg.
  • Vinnai Győző (Fidesz) szerint meggyőző volt, hogy a leendő miniszter értékalapú területnek tartja ezt a nagy tárcát. Megjegyezte: a Gyurcsány-kormány több mint 300 helyen zárt be iskolát és tandíjat akart bevezetni a felsőoktatásban.
  • Szabó Szabolcs (LMP) szerint az oktatásból a pénz és a párbeszéd hiányzik. A jövő évi költségvetésben a GPD hány százalékával számolnak a területen? - firtatta.
  • Földi László (KDNP) a pedagógusok életpályájának előnyeit, és a béremelést méltatta.

Az elhangzott kritikákkal kapcsolatban Kásler Miklós a párbeszéd fontosságát hangsúlyozta, és megígérte, hogy minden elhangzott véleményt, észrevételt végiggondol. A válaszában kiemelte: az ajtaja mindenki előtt nyitott. Szeretne leülni az MTA-vezetőjével is – mondta, és örömét fejezte ki az oktatásról adott állásfoglalás kapcsán. A világ akkor szép, ha tarka, ha a különböző értékek megjelennek az oktatásban, a kultúrában, a művészetekben egyaránt – mondta hozzáfűzve, hogy nem vitás, a magyar kultúra európai kultúra, és mindig sok forrásból táplálkozott. Azt mondta, párbeszédet és pénzt szeretne, de ahhoz, hogy a célokat meg lehessen valósítani, minden eszközre szükség van. Az ember éljen jól és éljen szépen, ehhez szeretnének segítséget nyújtani – összegezett. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.