Szakács Árpád: A homoszexualitás melegágya lett a művészet, minden kompromisszum árulás

filozófia
2020 november 01., 10:15

„Egy győztes lesz, vagy mi, vagy ők. Harmadik alternatíva nincsen!” című interjúban elemezte az SZFE-ügyet a Pesti srácoknak Szakács Árpád, aki korábban intézményi, mostanra már inkább spirituális vezetője a kormánymédia kultúrharcos osztagainak.

Szakács szerint az SZFE-ügyből politikai üzenetet csinált a baloldal, a jobboldal viszont kellemetlen helyzetbe navigálta magát, amit így ír le: „A jobboldal a helyzet foglya lett, pont, mint egy krokodil, akinek valami fondorlatos csel révén egy seprűnyéllel kifeszítették a száját. Gyakorlatilag harcképtelen, de azért a megközelítése életveszélyes. A balliberális oldal cápái egyelőre messziről hencegnek: íme, legyőzhető a krokodil.”

Egy pillanat, ebben a posztmodern állatmesében a cápa rakott seprűnyelet a krokodil szájába? Nem eszik olyan forrón a képzavart, Szakács gyorsan tisztázza is:

„Fontos megjegyezni: ezt a seprűnyelet nem a baloldal tette oda, ahol van, hanem közülünk valaki.”

Figyelembe véve, hogy korábban múzeumigazgatói posztot is tudott bukni, akit Szakács kinézett magának, a cikket látva most idegesen nyelhetett egyet a meg nem nevezett fideszes szabotőr, aki a krokodil sérelmére elkövetett seprűnyél-szájbarakás gyanújába keveredett.

Szakács ezután a kultúrharc taktikai mágnestáblája felé fordul: „Lassan két hónapja látszik, ez a probléma magától nem fog megoldódni, és az eddigi kísérletekkel pedig inkább a saját helyzetünket gyengítettük. Megy a kifárasztási művelet, de sajnos a másik oldal hangadói nem tudnak elfáradni ebben a küzdelemben, azért sem, mert jobb erőnlétben vannak, nagyobb a rutinjuk, tapasztalatuk és az előttük álló nagy politikai változás kezdő dominóját látják az SZFE-botrányban.”

Az interjúban magasra feladják neki a labdát, amikor arról kérdezik: egyetért-e azokkal a jobboldali értelmiségiekkel, akik szerint kompromisszumot kellene kötni. A kultúrharc kitüntetett veteránjának rajongói pontosan tudhatják, milyen válasz érkezik ezután, hiszen Szakács tábornok arról híres, hogy életében egyszer kötött kompromisszumot, az is pár szem eper miatt történt 5 évesen. Nem is okoz csalódást:

„Földi László ezerszer elmondta, háborúban állunk, ezt pedig új módszerekkel vívják. Ebben egy győztes lesz, vagy mi, vagy ők. Harmadik alternatíva nincsen. Ebből a szempontból minden kompromisszum árulás, a gyengeség és a gyávaság deklarálása.”

Sokan próbálták már egy mondatban megfogalmazni a klasszikus polgári jobbközép politika velejét, a

„minden kompromisszum árulás”

tétel az egyik legtalálóbb.

Szakácstól eddig sem volt idegen saját oldalának kritikája, ezúttal is üzen a kormánynak. „Az elmúlt hónapokban több parlamenti képviselő meghívására körülbelül ötven polgármesterrel találkoztam. Jól látható, hogy vidéken nincs veszélyérzetük az embereknek.”

Ha valamivel nem lehet vádolni a Fideszt, az egyértelműen az, hogy ne tennének meg mindent azért, hogy az embereknek állandóan kellő veszélyérzete legyen, gondolhatnánk, de Szakács figyelmeztet: a veszélyérzet olyan, mint a reszelt sajt, sosem lehet túl sokat adagolni belőle.

Ennek szellemében így folytatja: „Hiába élünk jobban, hiába vagyunk sikeresebbek, ha nem így éli meg a többségi társadalom. Ilyenkor szoktak hatalomra kerülni a felforgatók. Amikor a balliberálisok helyzethez jutottak, mindig káoszt, anarchiát, tömeggyilkosságok sorozatát hozták magukkal. Ez fog következni most is.”

A Pesti srácok újságírója ezen a ponton előzékenyen nem teszi fel a kérdést, hogy ha ez a tétel igaz akkor Szakács igazán mesélhetne arról, milyen szerepet vitt a tömeggyilkosság-sorozatokban, amikor a kétezres években a Demszky-vezetés alatt a Budapest.hu oldalnál dolgozott.

És mivel mégiscsak kulturális ügyekkel foglalkozó szerzőről van szó, az interjú végére művészeti kérdések is szóba kerülnek. „A mocskos, durva beszéd terjedése kapcsán a színházi világnak nagyon komoly felelőssége van. Az Átriumtól a Játékszínen át a Radnótiig egyes előadások feldolgozásai olyan stílusban jelennek meg a színpadon, amitől egy focimeccs legdurvább hangnemű közönsége is elpirul. A homoszexualitás, a gender, az aberráció melegágya lett a művészet. Nem véletlen, hogy ezen a területen van a legtöbb szexuális zaklatási botrány” - mondja Szakács. (A teljes interjú a Pesti srácokon.)