A Nike és a Coca-Cola is lobbizik egy kényszermunkát tiltó törvénytervezet ellen

Reggel 4 hírlevél
Amit 2021-ben tudni kell, minden reggel.

A Nike, a Coca-Cola de még az Apple is ott van azon multicégek között, akik most azért lobbiznak, hogy az Egyesült Államok Képviselőháza ne hagyja jóvá azt a törvénytervezetet, ami visszaszorítaná az ujgur kényszermunkások által előállított termékek behozatalát. Az új törvénytervezet előírná a vállalatoknak, hogy korlátozzák a kínai beszállítókkal való kapcsolataikat, illetve hogy termékeik Egyesült Államokba való importálása előtt vizsgálják át gyanús ellátási láncaikat.

A nagyrészt muszlim ujgurok által lakott Hszincsiang régióból nemcsak a fent említett cégek szerzik be termékeiket vagy azok alapanyagait, de olyan világmárkák is, mint az Adidas, a H&M vagy a GAP.

Az Egyesült Államok Kereskedelmi Kamarája is ott van a tiltakozók közt, akiknek célja az, hogy a törvénytervezetet enyhítsék. Azzal próbálnak érvelni, hogy bár elítélik a kényszermunkát, szerintük ez az új törvény komoly károkat okozna a kereskedelemben.

A Nike kiemelte, hogy nem a kényszermunka mellett lobbiznak, hanem arra törekednek, hogy konstruktív tárgyalásokat folytassanak a kongresszus tagjaival a kényszermunkáról és az emberi jogok védelméről. Hozzátették, hogy már márciusban jelezték, nem dolgoznak olyan alapanyagokkal, amelyek a kínai Hszincsiang régióból származnak, és 2019 óta nem is alkalmaznak a régióból ujgur munkásokat. 

A New York Times ennek ellenére egy olyan jelentésre is hivatkozik, ami szerint a Nike gyára 2019 végén körülbelül 800 ujgur munkást alkalmazott, akik több mint hétmillió pár sportcipőt gyártottak le a márkának.

(New York Times)