Európai Bíróság: Az állam ellenőrizheti a menekültmentő hajók tevékenységét

augusztus 1., hétfő 14:45

Azoknak a humanitárius szervezeteknek a hajóit, amik rendszeresen végeznek emberek felkutatásával és mentésével kapcsolatos tevékenységet a tengeren, a báziskikötőjük felett joghatósággal bíró állam ellenőrizheti – mondta ki határozatban az Európai Unió Bírósága.

De a luxemburgi székhelyű testület ítélete szerint a hatóságok csak a biztonságot, a környezetet vagy az emberek egészségét fenyegető egyértelmű kockázat esetén alkalmazhatnak korlátozó intézkedéseket, az ilyen fennállásának bizonyítása pedig az adott állam feladata.

SeaWatch kontra Olaszország

A SeaWatch International német segélyszervezet által üzemeltetett hajók rendszeresen végeznek kutató és mentő tevékenységet a Földközi-tengeren. A hajók német zászló alatt járják a vizeket, és teherhajóként vannak bejegyezve.

2020 nyarán a szervezet olasz kikötőkben tett partra kimentett embereket, de az olasz kikötői hatóságok többször ellenőrizték őket, mert nem volt kutatási és mentési engedélyük, és sokkal több embert vettek fel a fedélzetükre, mint ahányra engedélyük volt. A hatóságok szerint a hajók műszaki és üzemeltetési hiányosságai is veszélyeztetik a közbiztonságot, ezért fel kell azokat tartóztatni.

A SeaWatch emiatt keresetet nyújtott be a szicíliai regionális közigazgatási bírósághoz, mondván, a kikötőhatóságok átlépték a jogköreiket. A regionális bíróság az uniós testülethez fordult a mentőhajók ellenőrzésére és korlátozására vonatkozó hatáskör megállapítása érdekében.

Az MSF és az SOS Mediterranee mentőhajója, az Aquarius vízből kimentett fuldoklókat vesz fel 20 tengeri mérföldnyire a líbiai partoktól 2017. augusztus 1-én. Illusztráció: ANGELOS TZORTZINIS/AFP

Csak az, hogy egy hajó a tengerből kimentett embereket visz, nem elég az ellenőrzésre

Az uniós bíróság szerint bizonyos körülmények indokolhatják hajók ellenőrzését és feltartóztatását, „de az a puszta tény, hogy egy hajó a tengeren megmentett embereket szállít, nem nyújt elegendő okot erre”.

„A fedélzeten tartózkodó személyek száma, még ha nagyobb is, mint ami megengedett, önmagában nem képezhet alapot az ellenőrzésre” – közölte a luxemburgi testület, ami szerint a mentési műveleteket végrehajtó hajók teherhajóként való engedélyezése viszont már elég okot adhat a hatóságoknak az ellenőrzéshez.

Most az olasz bíróságon a sor, hogy az uniós bíróság útmutatásait felhasználva eldöntse, az adott ügyben a kikötőhatóságok intézkedései arányosak voltak-e. (MTI)

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt