2019 óta negyvenezer szellemjáratot indítottak a légitársaságok az Egyesült Királyságban

külföld
2022 szeptember 28., 19:59
comments 8

Több mint ötezer teljesen üres utasjárat érkezett és indult 2019 óta a brit repülőterekre - derül ki a Guardian adataiból.

A Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) adatainak elemzése szerint 2019 óta további harmincötezer kereskedelmi járat közlekedett szinte üresen, az ülőhelyek kevesebb mint 10 százalékát kitöltve. Ez összesen mintegy negyvenezer szellemjáratot jelent.Az egyik negyedévben például 62 üres gép indult a lutoni repülőtérről Lengyelországba, míg egy másik negyedévben a Heathrow repülőtéren 663 szinte üres járat indult az Egyesült Államokba és vissza. Mindkét negyedév a koronavírusjárvány idejére esett.

photo_camera A Lufthansa Airbus A320neo típusú repülőgépe, amint a Myrle Avenue felett repül és leszáll a londoni Heathrow repülőtéren 2022 augusztusában.
Fotó: NICOLAS ECONOMOU/NurPhoto via AFP

A légi közlekedés óránként több szén-dioxid-kibocsátást eredményez, mint bármilyen más fogyasztói tevékenység. A légi forgalom javát a gyakran repülők kisebbsége adja. A repülés emiatt központi eleme lett az éghajlatvédelmi kampányoknak. A klímavédelmi aktivisták sokkolónak nevezték a szellemjáratokról szóló adatokat és azt nyilatkozták, hogy a repülőgép-üzemanyagra adót kell kivetni, illetve felül kell vizsgálni a repülőterek bővítési terveit. Az Egyesült Királyság kormánya a szellemjáratokat környezetkárosítónak minősíti.

Az okok

A szellemjáratok létezésének oka továbbra is tisztázatlan. Az igazságot csak a légitársaságok ismerik, de nem tesznek közzé olyan adatokat, amik magyarázatot adnának a gyakorlatra. A szellemjáratok a "használd ki vagy veszítsd el" repülőtéri résidőkre vonatkozó szabályok betartása érdekében közlekedhetnek, bár ezeket a szabályokat a járvány csúcspontján felfüggesztették. A légitársaságok az egyéb okok között a repülőgépek áthelyezését, illetve a covid elől hazamenekített brit polgárokat szállító járatokat említették. Ezeket azonban nem lehet ellenőrizni. Az aktivisták szerint nagyobb átláthatóságra van szükség.

Az új adatok az eddigi legteljesebb képet adják a brit szellemjáratok számáról. A korábbi adatok csak a nemzetközi indulásokat számolták. Az új gyűjtésben már a nemzetközi érkezések és az Egyesült Királyságon belüli járatok is benne vannak. A CAA mostantól negyedévente fogja közzétenni ezeket az adatokat a Guardian közérdekű adatigénylésének köszönhetően.

A közlekedési minisztérium szóvivője elmondta, hogy a CAA-val együttműködve nyomon fogja követni a repülőgépek kihasználtságát, és nagyobb átláthatóságra törekszik a szellemjáratok kérdésében.

Az adatok szerint 2019 óta havonta átlagosan 130 teljesen üres járat közlekedik. Az üres járatok száma a világjárvány okozta utazási korlátozások előtt, alatt és után is hasonló szinten maradt, a második legmagasabb érték 2022 második negyedévében volt. Ez arra utal, hogy a légitársaságok részéről a szellemjáratok indításának oka nem a Covid légiközlekedésre gyakorolt hatásával függött össze.

Az üres járatok fele az Egyesült Királyságon belülre esett. Az üres járatok kétharmadát a hét legnagyobb repülőtér adta, élükön Birminghammel (1455), Lutonnal (1307) és Bristolral (758). A szellemjáratok száma nem korrelált az egyes repülőterek összes járatának számával. Ez arra utalhat, hogy az üres járatok az egyes útvonalakon jelentkező problémákat mutatják.

2020 eleje óta, amikor a Covid-járvány kezdetén megugrottak a számok, havonta átlagosan 1200 szinte üres szellemjárat közlekedett. Ezek többsége - mintegy 80 százaléka - külföldi célállomásokra vagy külföldi célállomásokról indult.

Az Airlines UK szóvivője azt nyilatkozta: „2019 és 2022 között több millió járat érkezett és indult az Egyesült Királyságba, és ennek csak egy elenyésző része közlekedett üresen vagy kevés utassal, különböző működési okok, legfőképp a világjárvány miatt.” (via Guardian)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.