Bírságot kapott a K&H Bank, mert kedvezőtlenebb árfolyamon adta az állampapírokat

gazdaság
2022 november 25., 09:13
comments 3

A Magyar Nemzeti Bank 48 millió forint bírságot szabott ki a K&H Bankra, többek között

  • az állampapírok saját számlás értékesítésénél folytatott gyakorlata;
  • az ügyfelekkel folytatott személyes és telefonos kommunikáció rögzítése;
  • illetve a panaszkezelés és adatszolgáltatás terén feltárt hiányosságok, jogsértések miatt.

A jegybank közleménye szerint a feltárt problémák nem veszélyeztetik a hitelintézet megbízható működését, ám kijavításuk elengedhetetlen.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) helyszíni ellenőrzést is magába foglaló korlátozott átfogó vizsgálata a 2020. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot vette górcső alá.

A vizsgálat során a K&H Bank egyes lakossági állampapírok esetében nem tudta alátámasztani a kiválasztott ügyleteknél a vizsgált időszakra vonatkozóan a másodpiaci árfolyam-meghatározás pontos módját. Továbbá – mellőzve ügyfelei érdekeinek figyelembevételét – a saját számlás eladási árfolyamot a nem lakossági állampapírok árfolyam-meghatározásához, illetve egyéb üzleti, kockázatkezelési szempontokhoz igazította.

A jegybank azt is feltárta, hogy a hitelintézet elsődleges jegyzéseihez képest (vagyis amennyiért az elsődleges forgalmazás során értékesítik az állampapírokat)

a másodpiaci saját számlás eladásainál huzamosabb időn át számottevően magasabb árfolyamot szabott.

Az érintett lakossági állampapírokat másodpiacon vásárló ügyfelei – a nem piacszerű nettó ár okán – így kedvezőtlenebbül jártak, mintha a banknál jegyzéssel, vagy akár a kincstárnál vették volna meg ezeket. A K&H Bank ezáltal – megsértve a jogszabályi és szakmai követelményeket – nem tisztességesen és hatékonyan, nem az ügyfelek érdekeivel összhangban járt el.

A bank emellett személyes, illetve telefonos befektetési tanácsadásai során többször nem rögzítette tartós adathordozón a kommunikáció ügyfél szempontjából lényegi részeit. Ennek elmaradása sérthette az ügyfelek érdekeit, mert a kommunikáció nem volt dokumentált, és annak hiányában utólag nem lehetséges megállapítani többek között azt, hogy a végrehajtott ügyletek megfeleltek-e az ügyfél megbízásának, az ügyfélnek adott befektetési tanácsnak.

A vizsgálat feltárta azt is, hogy a hitelintézet több esetben nem válaszolta meg határidőben az ügyfélpanaszokat sem. A bank emellett egyes rendszeres adatszolgáltatásait is helytelen adattartalommal küldte meg az MNB-nek.

Mindezek alapján az MNB pénteken publikált határozatában (az egyes jogsértésekhez kapcsolódóan 90-180 napos teljesítési határidővel) kötelezte a K&H Bankot a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB összességében 48 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre. A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe többek közt a lakossági állampapír-értékesítésnél feltárt problémák rendszerszintű jellegét, több egyéb jogsértés kockázatosságát, illetve a bank piaci súlyát is. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor több feltárt hiányosság alacsonyabb kockázati besorolása.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.