Jordán milliárdos és Tiborcz-közeli vállalkozó nyert a városnéző buszok áfacsökkentésén

gazdaság
2023 május 19., 05:08

Jordán üzletember és Tiborcz Istvánhoz közeli vállalkozó áll az áfacsökkentéssel jutalmazott hop on-hop off buszos társaságok nagyobb része mögött – írja a 24.hu.

photo_camera Fotó: Jászai Csaba/MTI/MTVA

A háborús veszélyhelyzet ürügyén a kormány 5 százalékra csökkenti a hop on-hop off jellegű buszos városnéző szolgáltatás áfáját május 23-ától. Az áfakedvezményért cserébe a szolgáltatóknak ezután fizetniük kell turizmusfejlesztési hozzájárulást, vagyis a 22 százalékpontos adócsökkentés mellé társul egy új, 4 százalékos közteherfizetési kötelezettség. Összességében azonban jól járnak a cégek, hiszen a bruttó ár eddig a nettó plusz 27 százalék áfa volt, ezután pedig a nettó plusz 5 százalék áfa és 4 százalék turizmusfejlesztési hozzájárulás lesz, vagyis a bruttó ár a nettó plusz 9 százalék közteherre változik. Végeredményben a társaságok minimum 18 százalékkal kevesebb adót fognak fizetni – írja a lap. Vagyis a szolgáltatásuk olcsóbb lehet, és ha nem csökkentenek árat, nagyobb lehet a hasznuk.

A május 11-ei Kormányinfón Gulyás Gergely azzal indokolta az 5 százalékos áfakulcsot, hogy attól kifehéredik az ágazat, Karácsony Gergely főpolgármester viszont kiakadt a kormány intézkedésén, mert szerinte a közösségi közlekedés áfáját kellett volna csökkenteni, nem a hop on-hop off buszokét, amiket jellemzően külföldi turisták használnak.

A 24.hu a Főpolgármesteri Hivataltól most azt a tájékoztatást kapta, hogy a járati engedélyek kiadása 2021 nyara óta hatósági eljárás keretében történik, és a szolgáltatást jelenleg öt cég nyújtja:

  • az Amenti Zrt. 2023-tól rendelkezik engedéllyel, egy buszra.
  • A Big Bus Hungary Kft. öt,
  • a City Attraction7569 Kft. egy,
  • a Mr.Nilsz Kft. tíz,
  • a Program Centrum Kft. pedig egy buszt működtethet.

A 2023-ban kiadott, jelenleg hatályos engedélyek 2024. január 31-éig szólnak.

A 24.hu azt írja, 2016-ban úgy tűnt, hogy a koncessziót a jordán milliárdos család sarja, Zakarya Hamdan nyerheti el. A koncesszióból ugyan nem lett semmi, viszont a legtöbb – 18-ból 16 – városnéző busz mégis Zakarya érdekeltségének és Tiborcz István holdudvarának hoz pénzt.

A lap szerint a fővárossal a hop on-hop off szolgáltatásra szerződő öt vállalkozásból három azonos tulajdonosi körhöz tartozik, a Boat & Bus érdekeltségéhez. Utóbbi két ismert üzletemberhez köthető: közvetetten tulajdonos benne Zakarya Hamdan, illetve Sájer Gábor, akit Tiborcz István köréhez szokták sorolni, miután évekig dolgoztak együtt az Eliosnál. Sájer 2012-től vezette az Eliost, 2014-től pedig vezérigazgatóként irányította az egykor uniós közbeszerzéseken taroló közvilágítási céget. Az EU-forrásokat bezsákoló Eliosnál költségvetési csalás gyanújával lefolytatott OLAF-vizsgálat Sájer működési idejére is kiterjedt.