Zavarták a járdán parkoló autók, ezért odaadott nekik egy félméternyit a járdából

belföld
2023 május 24., 15:57

A XI. kerületi Kanizsai utcában az autók a járda egy részét elfoglalva parkolnak. A választókerület LMP-s önkormányzati képviselője lépett az ügyben: egy félméternyi járdát elvett a gyalogosoktól és odaadta az autósoknak.

photo_camera Fotó: Kreitler-Sas Máté/Facebook

Kreitler-Sas Máté újításához A járda a gyalogosoké Facebook-oldalának is volt egy-két szava. Szerintük a politikus „hülyeséget csinált, és még büszke is rá”. „Végtelen pofátlanságnak” tartják a a sáv felfestését, nem értik, miért lenne több helye a gyalogosoknak akkor, ha újabb fél métert elvesznek tőlük az autók javára.

Az LMP-s politikus ötlete valóban abszurdnak tűnik, ezért megkérdeztük tőle, hogy - A járda a gyalogosoké Facebook-oldalának szavaival élve - nem érzi-e hülyeségnek azt, amit csinált?

Kreitler-Sas Máté szerint ebben az utcában az autók évtizedek óta szabálytalanul parkolnak, túlságosan mélyen beállnak a járdára, sokszor babakocsival vagy kerekesszékkel se lehet elférni. Megkérdezte hát a XI. kerületi önkormányzat közlekedési osztályát, mit lehetne tenni, hogy a járda nagyobb szélességben legyen használható. Első körben a záróvonal felfestését javasolták, ami egyébként a BKK műszaki terveiben is szerepelt. A képviselő szerint így lehetett kikényszeríteni a KRESZ-ben szereplő másfél méter szabad járdát.

A KRESZ ezt írja a járdán parkolásról:

„A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha

  • a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
  • b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
  • c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
  • d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.”

A képviselő szerint az autósok tiszteletben tartják a sávot, korábban volt, hogy a járda háromnegyedét is elfoglalták. Arra meg külön megkérték a közterület-felügyelőket, hogy a szabályszegőkkel szemben járjanak el. (Persze mélyen a járdára parkolás sávfelfestés nélkül is szabálytalan.)

Kreitler-Sas tudja, hogy nem ez a tökéletes megoldás, hosszú távon „egyéb optimalizálás is várható”, akár az utca teljes átépítése is, a halszálkás helyett a párhuzamos parkolás bevezetése, bár akkor feleannyi autó férne el.

Azt már mi tesszük hozzá, hogy éppen zajlik a XIII. kerületi Katona József utca átépítése. Korábban ott is fehér sáv választotta el az autókat a gyalogosoktól, és ebből állandó konfliktusok voltak, sok autó túllógott. (Amúgy itt van egy érdekes helyi (?) szokás, a járdára mélyen beparkoló autók ablaktörlőjét felhajtják, de az már végképp abszurd, hogy vannak szabálytalankodó autósok, akik keresetlen szavakkal írják a szélvédőre, hogy mit csinálnak azzal, akit rajtakapnak, hogy felhajtotta az ablaktörlőjét.) Az eddig elkészült szakaszokon padka van, tehát már egyáltalán nem hajthatnak fel az autók a járdára, és a zöldterület is több lett.

A Katona József utca a felújítás után - már nem kell a felfestés
photo_camera A Katona József utca a felújítás után - már nem kell a felfestés
A Katona József utca a felújítás előtt
photo_camera A Katona József utca a felújítás előtt

Ha a XI. kerületi Kanizsai utca környékén lakik, írja meg a tsza KUKAC 444.hu-ra, hogy mit tapasztalt akár gyalogosként, akár autósként. Igaza van a képviselőnek a sávfelfestéssel?