Az EU felszólította a közösségimédia-cégeket – köztük a Google-t és a Facebookot –, hogy „azonnal” kezdjék el a mesterséges intelligencia által generált tartalmak és képek címkézését az Oroszországból érkező álhírek és félretájékoztatás elleni küzdelemre irányuló lépések részeként – írja a Guardian.
Az EU figyelmeztette a Twittert is, hogy „gyors” szankciókkal kell szembenéznie, ha nem tartja be az augusztus 25-én az egész blokkban hatályba lépő, új digitális tartalomra vonatkozó jogszabályokat. Elon Musk cége két hete kilépett az EU önkéntes magatartási kódexéből, és bevételének 6 százalékáig terjedő pénzbírsággal sújthatják, vagy az egész EU-ban betilthatják, ha nem a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály égisze alatt működik.
Az orosz dezinformáció elleni küzdelemre irányuló szélesebb körű erőfeszítés részeként az EU arra is felkérte a Facebookot és másokat, hogy fordítsanak több erőforrást a kisebbségi nyelvű tartalmak tényeinek ellenőrzésére Kelet-Európában, ahol az orosz dezinformációs kampányokat fenyegetésnek tartják.
„Ez nem a megszokott üzlet: az oroszok alá akarják ásni állampolgáraink közvéleményének támogatását Ukrajna iránt. Egyszerűen meg kell védenünk az érdekeinket, a demokráciánkat; meg kell védenünk a harcunkat és a háborúnkat is, mert mi támogatjuk a háború megnyerésére vonatkozó követeléseket” – mondta Věra Jourová, az Európai Bizottság alelnöke az új csomag bejelentésekor.
Az EU-t széles körben a techcégek szabályozásának vezetőjének tekintik, és külön jogszabályokat dolgoz ki a mesterséges intelligenciáról a gyakorlati kódex mellett – amelyről 44 vállalat, köztük a TikTok és a YouTube állapodott meg – egy új szabályozási rendszerre készülve.
Az EU arra kéri a vállalatokat, hogy az AI által gyártott tartalmat olyan értelmes címkével jelöljék meg, amire felfigyelnek a felhasználók, miközben görgetés közben más dolgok elvonhatják a figyelmüket. Azt akarják, hogy a felhasználó „tisztán lássa”, hogy a tartalmat nem valódi emberek állítják elő, és olyasmiket írjanak ki, hogy „itt a robot beszél”.
Jourová azt mondta, hogy a közösségimédia-cégeknek fel kell venniük a harcot az AI lehetséges „sötét oldala” ellen, ami másodperceken belül eseményeket és hangokat hamisíthat.
10 nappal ezelőtt találkozott a Google vezérigazgatójával, Sundar Pichai-val, és megkérdezte tőle, hogy rendelkeznek-e technológiával az álhírek észlelésére. „A válasza ez volt: »Igen, de továbbfejlesztjük a technológiákat«” – mondta.
A múlt héten újabb nyílt levélben aggódtak ismert tudósok a legújabb technológiák miatt, de már olyanok is, akik a leginkább élen járnak a fejlesztésben. Szerintük az AI az emberiség kihalásához vezethet. (Erről itt írtunk hosszabban, itt pedig a Newsroom témába vágó része hallgatható meg.)