A MÁV-nak nem tűnt fel, hogy Románia csatlakozott a schengeni övezethez

közlekedés
január 08., 14:28

„Bár Románia schengeni övezethez való csatlakozásával immáron szabadon, ellenőrzés nélkül átjárható a Magyarország felőli államhatár, a nemzetközi vonatok az év eleje óta továbbra is változatlan menetrenddel közlekednek, azaz a határállomásokon kivárják a korábbi határellenőrzés idejét. Ez a két oldali várakozást összeadva mintegy 40 percet jelent, teljesen indokolatlanul” - írja Facebook-posztjában a Közlekedő Tömeg. Hozzáteszik:

„Sokat elmond a vasúti személyszállítási közszolgáltatást megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium működéséről (működésképtelenségéről), hogy egy efféle elemi közfeladat végrehajtását, a vasúti menetrend módosítását sem tudta időben előkészíteni és az érintett szervezetekkel egyeztetni.”

Példaként a Püspökladány – Nagyvárad viszonylatot említik: „a magyar határállomástól vasúton 25 percre lévő nagyváros elérése az okafogyott 40 percnyi várakozás miatt így több mint egy órára nyúlik, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan semmilyen pályakapacitásban vagy menetrendi csatlakozásokban fellelhető ok nem akadályozza a várakozás nélküli továbbhaladást.”

Frissítés (Január 9.):

Cikkünkre reagált az ÉKM. A minisztérium azt írta, azért várakoznak továbbra is 40 percet a vonatok a határon, mert műszaki vonatvizsgálatot és mozdonycserét is végeznek. A vonatvizsgálat bizalmi megállapodással elkerülhető, de ehhez át kell esni egy fél éves vizsgálati protokollon.

Az ÉKM azt is írta, hogy a menetrendet már a schengeni határt eltörlő decemberi uniós döntés előtt véglegesítették. A menetrend módosításához kétoldalú egyeztetés és megállapodás szükséges, ez normál esetben akár több, mint egy évig is eltarthat.

Mivel a határon maximum 6 hónapig szúrópróbaszerű határellenőrzéseket bármikor bevezethetnek, a vonatok várakoztatása továbbra is indokolt. A MÁV felvette a kapcsolatot a román vasúttársasággal, hogy csökkentsék a várakozási időt. A két vállalat jövő héten tárgyal a témában, a szükséges intézkedéseket várhatóan 2025 második felében vezethetik be. A várakozási idő csökken majd, de bizonyos mértékben megmarad, mert a műszaki vizsgálat és a mozdonycsere továbbra is szükséges lesz.