Orbán Viktor: Úton a semmi felé

a hetedik művészet
2013 június 05., 15:23

"Az ismeretlen nem több, mint ami. Fogadd el, hogy ismeretlen, és zavartalanul fogsz hajózni. Mindent tarts ismeretlennek, és megnyered a játékot. Csupán erről van szó. Nem igaz?"

John Lennon

Orbán Viktor legutóbbi kísérleti videóetűdjében ismét az emberi létezés legalapvetőbb kérdéseire keresi a választ. Meddig mehet el az egyén? Hol van a közösségből kiváló emberi akarat határa? Van-e a lineáris létezésnek végpontja? És ha van, akkor a létezés végességén túl hol kezdődik a semmi vagy az ismeretlen valami?

A cselekmény kezdetén a látszólagos harmónia illúziója szinte tökéletes, viszkető feszültség, a hitchcock suspense fokozatosan kúszik be a néző bőre alá. Ezt szinte észrevétlen, virtuóz filmnyelvi eszközökkel éri el az alkotás. Például úgy, hogy a szereplők arcai egészen a film geometriai közepéig szinte teljesen láthatatlanok (csak a Tarkovszkijt pimaszul idéző tükröződés engedi sejtetni, hogy ki is ülhet a volánnál). Egy akaratos ismeretlen vezet minket, nézőket az ismeretlenbe.

A szerző a teljes azonosulásra kényszeríti a befogadót. A recepció során szinte a főhős fejébe zárja a nézőt a finoman zaklatott lebegő szubjektív kamerával. Eggyé válunk hősünk apokaliptikus, a létezés határát feszegető hübriszével. Mi is tudni akarjuk mi van "odaát"!
pinter

A harmónia a cselekmény felénél bomlik meg először (és végleg), a kivonulni vágyó egyén beleütközik a civilizáció, az emberi közösség utolsó végvárába. A gát szimbolizálja az elemekkel küzdő emberiség kétségbeesett küzdelmét a fenyegető természettel szemben.

De itt még a közösség teljes összefogásával és a Pintér nevű szereplő szinte a végletekig önfeláldozó vakmerőségével (Vergiliusként vezeti ki hősünket a földi purgatóriumból) ad reményt a harmóniára kétségbeesetten vágyó nézőnek. maenner_mondaufgang_meer

De nem, még mindig nem lélegezhetünk fel. Hőseink heroikus küzdelme, a nagy akadály leküzdése látszólag értelmetlen erőfeszítés volt.

A film kétharmadánál úgy tűnik, nincs tovább. Elértek Thelma és Louise-i szakadékához, a földi út végéhez. De akkor mivégre volt a hosszú út, a keserves küzdelem? Talán a küzdésért magáért? Választ nem kapunk.

photo_camera A visszatérő motívumként tükröződő víz immáron nem az ismert világ határa, hanem a közelgő és mindent elnyelő félelem.

Orbán nevű hősünkkel együtt úgy állunk magányosan és nézünk a végtelenbe, mintha magunk is valamelyik Caspar David Friedrich-kép lélekben zaklatott figurái lennénk. Értetlenül, elhagyatva nézzük a vizet, mint Truffaut 4oo csapásának végén Antoine, aki végre megpillantja a vágyott tengert, de kétségbeesetten fordul vissza a kamerába és várja tőlünk a választ. Jaj, de mi honnan tudhatnánk?
A transzcendenst a távolba hiába kutató Orbánhoz odalép a hírhozó, a Sancho Panza-i figura, aki a reményt hozza: Paks, a modern ember Noé bárkája, nincs veszélyben. És ekkor a végtelenbe menő lineáris időszerkezet lezárul és egy új hermeneutikus világrend, a körkörösség tölti be az űrt.

Visszafordulnak hőseink, de már nem lehet se látni, se hallani őket. Csak az örvénylő, mindent ellepő vizet.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.