Bármelyik tiniből lehet sztár, csak közben nemi erőszakkal fenyegetik - az ask.fm világa

internetek
2013 augusztus 31., 15:25
  • Az ask.fm nagyon pörög most a tizenévesek között.
  • Mintha direkt arra találták volna ki, hogy a trollok gyalázkodjanak rajta: a felhasználók itt bárkinek a kérdéseit megválaszolják.
  • A kérdések sokszor durvák.
  • Több felhasználója öngyilkos lett.
  • A dolog már David Cameront is aggasztja.
  • Vannak, akik már önmaguknak írják a zaklató üzeneteket.
  • A legtöbb ask-fm-esnek ez viszont egyszerű játék, ahol egy kicsit híresek lehetnek. Ha pedig vissza tudnak szólni egy trollnak, az a legjobb.

nyanyanya

kerim

Üdvözöljük az olvasókat a tizenévesek egyik kedvenc közösségi oldala, az ask.fm világában! Az ask.fm-en bárki fogadhat névvel vagy név nélkül feltett kérdéseket, és amelyiket akarja, nyilvánosan meg is válaszolhatja. A koncepció nagyjából ennyi. Hogy ez miért jó, arról részletesen később. Előbb jöjjön az ask.fm sötét oldala.

Átlagos fenyegetés

Az ask.fm nemrég egy 13 éves angol lány esete miatt szerepelt a hírekben. Neki nem a stílusát, vagy a kinézetét kritizálták a trollok, hanem nemi erőszakkal és testi bántalmazással fenyegették meg. Ő azt gondolta, ez az internet velejárója. Amikor az anyja meglátta, milyen üzeneteket kap, egészen máshogy reagált.

Felkereste a rendőrséget, akik tehetetlenek voltak, mivel az ask.fm Lettországban van bejegyezve. A rendőrség továbbította a levelet a gyermekek online védelmével foglalkozó egyesületnek, akik az anyához hasonlóan megpróbáltak kapcsolatba lépni a céggel, de leveleikre nem érkezett válasz.

A cég végül annyit válaszolt, hogy le lehet blokkolni a kérdéseket, amelyek bántóak, és a felhasználó beállíthatja, hogy ne érkezzenek anonim kérdések. Megígérték, hogy kivizsgálják a sértőnek jelölt kérdéseket.

Harc reklámokkal

A lány anyja elhatározta, hogy saját kezébe veszi az ügyet. E-maileket írt az ask.fm hirdetőinek, hogy bojkottálják a céget, és fejezzék be a reklámozást. A legtöbb cég egyetértett az ügyével. Többek között az e-bay, a Vodafone, a British Airways és az Oxfam is visszavonták a reklámokat. Azok viszont, akik a legtöbbet reklámoznak, vagyis a Google és a McDonalds, automatikus válaszban rázták le a nőt. Az ask.fm-nek évente hatmillió font bevétele van a hirdetésekből.

Ennél azonban sokkal rosszabbul járt néhány ask.fm-felhasználó az elmúlt egy évben.

  • A 16 éves Jessica Laney-t otthonában találtak holtan, miután rendszeresen lekurvázták és öngyilkosságra bíztatták. A zaklatásról nem tudott sem a családja, sem a barátnője.
  • Írországban a 15 éves Ciara Pugsley lett öngyilkos a házukhoz közeli erdőben, miután ask.fm-en csúnyának és kurvának nevezték.
  • Hat héttel később, szintén Írországban a 13 éves Erin Gallagher lett öngyilkos az otthonában. 24 órával a halála előtt válaszolt egy feltett kérdésre, amelyben fizikai erőszakkal fenyegették meg. „Szerinted vicces, ahogy piszkálsz engem ask.fm-en? Ja, valószínűleg vicces volt, és viccesnek fogjátok gondolni, amikor kötelet kötök a nyakamra?” Pár héttel később a nővére Shannon is véget vetett az életének.
  • Angliában, Leicestershire-ben, egy 14 éves lány, Hannah Smith lett öngyilkos, miután az oldalon azt mondták neki, hogy haljon meg. A család az oldal azonnali betiltását követeli, petíciójuk 45 ezer támogatónál tart.

Ez volt az az eset, ami után David Cameron brit miniszterelnök sem maradt csendben.

„Azoknak az emberek, akik ezeket az oldalakat üzemeltetik, elő kell lépniük, és vállalniuk kell a felelősséget. Attól még, mert valaki az interneten csinál valamit, ez nem jelenti azt, hogy a törvények nem vonatkoznak rá. Aki bántalmazásra és erőszakra ösztönöz embereket, az törvényt sért, függetlenül attól, hogy online vagy offline teszi.”

Cameron azt javasolta, hogy bojkottálni kell a felelőtlen oldalakat. “Ne menjünk oda, ne csatlakozzunk ezekhez. Biztos vagyok benne, hogy ezeket az oldalakat megállíthatjuk, és megakadályozhatjuk a jövőben az ilyen tragédiákat” – mondta.

Bárki lehetsz

Az internetes zaklatás ellen fellépő miniszterelnöknek ez fontos gesztusa volt, az ask.fm ettől még virágzik. És természetesen az is igaz, hogy bár a sértegetések itt természetesek, ahogy az interneten általában, a felhasználók nagy részének ez az egész megmarad egyszerű szórakozásnak.

csicska

Az ask.fm varázsa abban rejlik, hogy bármilyen személyiséget prezentálhatsz az internet elé. Lehetsz kemény oltásokat visszaverő menő, de lehetsz olyan is, aki csak kedves kérdésekre válaszol, és így szórakoztatod a többieket.

A magyar ask.fm-en jobb a helyzet, már csak azért is, mert hasonló eset még nem volt. A megkérdezett felhasználók szerint komolyan érdekli az olvasókat, hogy mi van velük. Az emberek mindig is szerettek kérdezni híres embereket. Az ask.fm ezt az élményt nyújtja, csak kicsiben. Átlagos ember lehet híresség, aki betekintést kínál a saját életébe. Az internetezők pedig zabálják.

aji

Tízezer kérdés

Az egyik népszerű magyar ask.fm-es, Kerim Durgham szerint a sértések mindennaposak, de őt nem érdeklik a névtelen beszólások. Általában elolvassa, és válaszra sem méltatja őket. Azt mondja, egyszerűen unalomból kezdte el használni az oldalt.

legedesebb

Ferencz Zsolt, vagyis ZsoLeX már majdnem tízezer megválaszolt kérdésnél tart.

“Többnyire elolvastam őket. Ha valamelyikben volt tanulság (ezt úgy értem, hogy jogos volt a sértés) akkor átgondoltam azt a dolgot és lehet változtattam rajta. Azonban az értelmetlen sértegetéseket teljes mértékben figyelmen kívül hagytam. Nem volt olyan, ami komolyabban érintett volna.”

Ahogy Zsolt mondta, rengeteg ember megismerte őt. A kérdések néha ráébresztették olyan dolgokra amelyekre nem is gondolt, és rávilágítottak néhány hibájára.

Kinek a hibája?

Az ask.fm-re 60 millióan regisztráltak, ennek több mint a fele 18 éven aluli. A rendszeren naponta 30 millió kérdés megy keresztül, és a cég 50 moderátorral dolgozik.

Az egyik alapító, Mark Terebin szerint a probléma gyökerét kéne megtalálni, ezt pedig nem az ask.fm-en keresni. Szerinte a tragédiák mögött a morális értékek leértékelődése és oktatási problémák állnak. Az ask.fm szerinte csak egy eszköz, amivel könnyebben lehet kommunikálni. A megoldás szerinte az lenne, ha az emberek udvariasabbak, kedvesebbek és toleránsabbak lennének egymással. Szerinte az egész a média hibája is azzal, hogy folyamatosan az öngyilkosságokkal foglalkoznak szenzációt keresve, ezzel tulajdonképpen hirdetik azt.

oltás

Az ask.fm pedig természetesen messze nem az első oldal, ahol ez a téma felmerül. Hasonló esetek történtek már a Youtube-on, a Facebookon és a Twitteren. És valószínűleg fognak a következő menő oldalon is.

A Facebooknak, a Youtube-nak és a Twitternek már mind külön stábjai vannak a zaklatások kezelésére. Az ask.fm-hez hasonló startupok jellegzetes gondja viszont, hogy kis cégként indulnak, és amikor befutnak, hirtelen sokkal több problémát kellene kezelniük, mint amire elegendő a személyzetük. A nagy vihart kavart esetek után az ask.fm is szigorítani fog és azt ígéri, jobban figyel erre a jelenségre.

Ez a vállalati szempont. A történet másik oldala, hogy a hasonló oldalakon, különösen az ask.fm-en elindult közben az önterrorizálás is - vagyis a felhasználók sokszor önmaguknak írnak zaklató üzeneteket. A később öngyilkosságot elkövető áldozatok között is volt olyan, aki önmagának is írt ilyeneket. És bármilyen hülyeségnek tűnik, ennek is vannak okai.

  • Így hívják fel magukra a figyelmet.
  • Sokszor annak szokás beszólni, aki egyébként népszerű, így ezt tudják sugározni magukról.
  • Azok, akiket bántanak, sokszor számíthatnak mások együttérzésére - ezt pedig így akarják kiprovokálni.

Ez azonban sokszor visszafelé sül el, aztán egyre jobban összekeveredik a tényleges zaklatással.

A cikk összeállításhoz nagy segítséget nyújtott Tremmel Márk.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.