Piszok nehéz rekonstuálni egy közlekedési balesetet, derült ki Eva Rezesová perének harmadik tárgyalási napján.
Az ügybe három műszaki szakértő lett bevonva. Egyet hivatalból kért fel a rendőrség, két másikat a védelem javasolt. Az ő szakvéleményük alapján kell a bírónak eldöntenie, igaza van-e a védelemnek, amikor azt állítja, Rezesova - akármennyire is igyekezett - nem kerülhette el az ütközést az éppen egy kamiont előző Fiat Puntóval.
Ha sebessége ráadásul az autópályán megengedett 130 km/h, akkor ebben az esetben mentesülne is a felelősségre vonás alól, hiszen vétlen áldozata lett volna a balesetnek, miközben betartotta a sebességhatárt is.
A három szakértő azonban nem mindenben értett egyet, a baleset nyomaiból és egyéb, fiziológiai és műszaki ismeretekből kalkulált értékek között nagy volt az eltérés.
Ilyen volt többek között a Rezesova által vezetett BMW sebessége, amit 160-tól 180 km/h-ig bezárólag tippeltek meg különbözőképen a szakértők; Rezesova reakcióidejét 1-től 2 másodpercig bezárólag határozták meg, de a BMW fékezésének intenzitásában sem volt egyetértés (3,5-tól 8 m/s).
Ezért a bíró, Fülöp Ágnes a csütörtöki nap első felét arra szánta, hogy közös nevezőre hozza a szakértők értékeit. Mindhármukat felállíttatta és elmondatta velük a saját verzióikat, de minden kérdéses adatnál megállt, és megkérte a másik kettőt, hogy jussanak konszenzusra.
Ez meg is történt, a továbbiakban az alábbi adatokat fogja figyelembe venni:
Ezután másfél órás szünetet rendelt el, hogy a három szakértő együtt kiszámolja, elkerülhető lett volna-e vagy sem az ütközés bizonyos esetekben - a kalkulációknál a szélső értékekkel is számoltak.
Lényeges szempont volt még, hogy a BMW sebességénél nem a valóban megvalósult, 165 km/h-s, hanem a megengedett, 130-as sebességet vették alapul, amit Rezesova a baleset körülményeiről a vallomásában is állított, és ami alapján akár felmentést is kaphatna:
hirtelen egy kis személyautó jött át a sávomba, hirtelen sávváltással (...) semmiféle reális esélyem nem volt rá, hogy a balesetet megakadályozzam (...) Az ütközés bekövetkeztéig a forgalomra figyeltem, nem voltam álmos és nem aludtam el. Az út és a látási viszonyoknak megfelelő, emlékezetem szerint nagyjából a megengedett sebességgel közlekedtem...
A bíró figyelembe vette azt is, hogy a szakértők eltérően ítélték meg a vészhelyzet kialakulásának észlelését. Az egyik vélemény szerint a Fiat már átlépte a terelősávot, a másik vélemény szerint csak érintette azt, amikor Rezesova észrevehette, hogy baj van, és reagálnia kell (lásd a szemléltető ábrát).
A több variációra készült számítások szerint, tehát a BMW megállásakor a két autó közötti távolságok:
Reakcióidő: 1 mp | Reakcióidő: 1,5 mp | Reakcióidő: 2 mp | ||||
A veszélyhelyzet pillanatában: | Lassulás: 3,5 m/s | Lassulás: 7 m/s | Lassulás: 3,5 m/s | Lassulás: 7 m/s | Lassulás: 3,5 m/s | Lassulás: 7 m/s |
A Fiat Punto már átlépte a terelősávot, a karosszéria fele a belső, fele a külső sávban van | Nincs ütközés (4 méter) | Nincs ütközés (8 méter) | Nincs ütközés (Elkerülhetőségi határ, 0 méter) | Nincs ütközés (3,5 méter) | Ütközés bekövetkezik, 24 km/h-s sebesség-különbséggel | Ütközés bekövetkezik 8 km/h-s sebesség-különbséggel |
A Fiat Punto megkezdi az előzést, de az autó bal oldala még csak érinti a sávelválasztó vonalat | Nincs ütközés (8,5 méter) | Nincs ütközés (15 méter) | Nincs ütközés (4 méter) | Nincs ütközés (9 méter) | Nincs ütközés (0,2 méter) | Nincs ütközés (5 méter) |
A táblázatból jól látszik, hogy csak egészen különleges esetben lett volna kezelhetetlen a Rezesova elé táruló vészhelyzet: ha 2 másodperces reakcióidővel számolunk.
Két másodperces reakcióidő azonban meglehetősen életszerűtlen. Autóversenyzőké (akiknek a kezük a kormányon van, ahol a fék is) 0,3 másodperc, egy standard sofőrnél ez 0,7, de idős emberek esetében sem megy 1,5 másodperc fölé. (Másfél másodperc hosszú idő relatíve, ez alatt még a tükrökbe is bele lehet nézni, mielőtt az ember a fékbe taposna.)
A bírónő végül elfogadta a védelem álláspontját, hogy hajnali 5 előtt 10-20 perccel még sötét volt, tehát konszenzus született a 1,5 másodpercről, de ebben az esetben sincs elkerülethetlen ütközés, amit Rezesova vallomásában állít.
(UPDATE: Olvasnivaló még - A szlovák és a cseh média a Rezesova-perről, Csehszlovák kém tollából.)
---
Címlapfotó: Koszticsák Szilárd, MTI
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.