GTA V: A legdrágább játék evör

Popkult
2013 szeptember 16., 19:00
  • A GTA V többe került, mint bármelyik videojáték eddig.
  • Öt éve fejlesztik.
  • Összesen 260 millió dollár (58 milliárd forint) volt megcsinálni.
  • Ezzel a legtöbb A-kategóriás hollywoodi filmnél is drágább.
  • Valószínűleg így is szép nyereséget hoz majd.
  • Azért filmet csinálni a legtöbbször még mindig nagyobb üzlet.

Szeptember 17-én jelenik meg a Rockstar új autós, lövöldözős open world játéka, a GTA V. A kultikus sorozat újabb részét öt éve fejlesztik, első körben csak Xbox 360-on és Playstation 3-on fog megjelenni. A játék minden emberi számítás szerint hatalmas robbanás lesz a piacon, és idén elviszi kb. az összes Év Játéka címet.

Gengelés 58 milliárdért

Egy játékot megcsinálni általában nem kerül ilyen sokba.

A Half-Life 2 40 millió dollár volt. Ez az átlagos összeg egy nagy és híresebb játéknál. A GTA előző része ezen tett túl már öt éve is, 100 millió dollárral.

Játékoknál főként a fejlesztők fizetésére, marketingre, szinkronizálásra, és a zenék használati díjára szokott elmenni a pénz. A GTA V-ben például 240 szám közül lehet majd választani, és mint az előző részekben viszonylag ismert színészek hangján szólalnak meg a szereplők. Sőt, hogy az élmény minél autentikusabb legyen a játék producerei néhány igazi Los Angeles-i bandatagot is felkértek, hogy egyes jelenetekben szinkronizáljanak.

Megér ez ennyi pénzt?

Meg.

A GTA előző részét megcsinálni ugye 100 millió dollár volt. A játékot 3.6 millióan vették meg a nyitás napján, és azóta 25 millió példányban kelt el, amiből három egészen biztosan az enyém. Összesen 500 millió dollár (112 milliárd forint) bevételt hozott.

Az, hogy egy kópia átlagosan mennyiért megy el, azt elég nehéz megmondani. A prémium játékok ugye 60 dollár körüli áron nyitnak, aztán jönnek a leárazások, Black Friday, Thanksgiving és karácsony.

A GTA V 2.6 millió előrendelésnél tart, ha csak ennyit vennének belőle, akkor is már 156 millió dollár folyna vissza a Rockstarnak. Persze erre még rájön a rendes sorban állós vásárlók, és az első hétvége. A 260 milliós fejlesztési költség várhatóan bőven meg fog térülni a stúdiónak.

Drágább, mint a legtöbb film

Azt, hogy gazdasági szempontból hogy lesz egyre jelentősebb a játékipar jól mutatja, hogy a legdrágább filmek közül is csak a Karib-tenger kalózait volt drágább megcsinálni, mint az új GTA-t.

A többi toplistás film ehhez képest olcsóbb volt. Az Avatárt „csupán” 237 millió volt elkészíteni, a Titanic 200 millióba került.

A filmeknél jobban látszik hogy mire megy el a pénz.

A Spider-Man 2 200 millió dollárba került. Ebben benne volt a sztori, ami 20 millió volt, a forgatókönyv 10 millió, producerek 15 millió, a rendező 10. A színészeknek 30 milliót fizettek, az elkészítés 45, a vizuális effektek 65 millióba és a zene 5 millióba került.

Azért a mozifilmek egyelőre nyereségesebbek, mint a prémium játékok.

Az Avatár végül 2,7 milliárd dollár bevételt hozott eddig. Ez a mozis vetítésekből, a DVD és Blu-Ray kiadásokból, aztán pedig az online és TV-ben leadós pénzekből áll össze. A Titanic 1,2 milliárd bevételt hozott a stúdiójának, a Spider-Man 2,7 milliárd dollárt. A legdrágább Karib-tenger kalózai szerényebben teljesített, de azért az is behozott eddig 963 millió dollár, szóval a 300 milliós gyártási költséghez képest szépen megtérült a stúdió befektetése.

(A cikket Tremmel Márk írta)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.