Így szereld a kerékpárodat!

Tbg
Egyéb
2013 október 02., 15:06
  • Évtizedes hátrányt látszik ledolgozni a magyar közigazgatás a biciklizés témakörében, pl,:
  • MÁR NEMCSAK DINAMÓS LÁMPÁT LEHET HASZNÁLNI, HANEM AZT AZ ÚJ TÍPUST IS, TUDJÁK, AMI VILLOG!
  • És még sok egyéb, a gyakorlatban már évek óta használt kerékpáros bizbaszt engedélyezne az állam egy új rendelettervezet szerint.
  • Sajnos maradtak hiányosságok, pl. továbbra sem lehet utánfutóban gyereket vinni, hiába van tele a piac ilyen eszközökkel.
  • Összeszedtük a legfontosabb változásokat,
  • hogy önt se büntesse meg a rendőr!

Bizonyára emlékeznek erre az ábrára:

bicikli-felszereles

Na, ennek a szörnyűségnek most végre vége, és ha életbe lépnek az új előírások, olyan sem fordulhat majd elő, mint a 2010-es biciklis felvonuláson, amikor a hülye, életszerűtlen szabályozás alapján végigbüntették a bringásokat. Ráadásul a kerékpárosok büntetése újra kiemelt feladat a rendőrségen vidéken és Budapesten egyaránt.

Folyamatos fénnyel kell világítaniuk, a villogás nem szabályos, és büntethető.

- szól a jelenleg hatályos rendelet pl. a világításról.

Első és legfontosabb újdonság, hogy már nemcsak dinamós vagy folyamatosan világító lámpával, hanem villogóssal is lehet kerékpározni. Sőt, az első és a hátsó lámpát a testünkre is szerelhetjük (értelemszerűen előre vagy hátulra).

Utánfutó gyerek nélkül

Annyi a megkötés csupán, hogy a testre szerelt lámpa ne legyen 2 méternél magasabban a földtől, tehát magas ember a fejére ne szerelje. A lámpáknak min. 120 max. 200 felvillanást engedélyeznek percenként. Valahogy így:

photo_camera Animáció: Tbg

Mostantól legálisan lehet utánfutót szerelni a biciklire, akár egy, akár két nyomtávút is. Az utánfutót is ki kell világítani, és háromszög, ismétlem háromszög alakú prizmával kell felszerelni. Egy idegesítő megkötés van: ha amúgy a biciklin villog a hátsó lámpa, az utánfutón nem villoghat. Ha mégis, akkor a biciklin kell folyamatosan világítania.

Szabályozták a gyerekszállítás kérdését is. Szabályszerűen tulajdonképpen csak hátul utaztatható a gyerek, biztonsági övvel felszerelt ülésben, amely a lámpákat és a kilátást nem takarja, illetve a gyerek lábát védi attól, hogy a kerekek közé szoruljon.

Nem lehet viszont a kormányra, illetve a kormányzott kerékre szerelni gyerekülést, ahogy cargóbiciklin sem lehet szállítani a kölyköket, hiába terjednek az ilyen előlülős, biztonsági övvel, kifejezetten gyerekek szállítására kitalált biciklik a világban.

photo_camera Na, a gyerekszállításnak ez a módja pl. még mindig tilos. A képen látható szerkezetet ettől függetlenül árulják, és direkt erre a célja fejlesztették.

Ugyanígy nem lehet erre a célra gyártott utánfutóban utaztatni a gyereket, pedig ez már a magyar kerékpárutakon sem szokatlan látvány.

Csengőügyben annyi a mondás, hogy a kerékpárt fel kell szerelni

hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat

Már nem csak oldalirányba mutató borostyánsárga prizmapár az előírás a kerekeken, hanem pl. fényvisszaverő csík is.

A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében.

Ha Ön dinamódrukker és imádja a dinamókat, akkor most figyeljen:

Az önálló energiaforrással rendelkező lámpákat kivéve, a kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.

Ha önnek két dinamója van tehát az első és a hátsó lámpához, meg kell oldania, hogy egyszerre tudja őket kezelni.

Továbbra sem egyértelmű a lámpák mellett alkalmazandó, előre és hátra mutató prizmák kérdése, az új előírás előre egyet, hátra egyet vagy ketőtt ír elő, amik nem lehetnek háromszög alakúak (az az utánfutóra kell uis.). Azt viszont nem tisztázza a rendelet, hogy külön kell a prizma vagy elég, ha a lámpa burkolata prizmás, fényvisszaverő kialakítású.

Életszerűbb szabályozás

A rendelettervezetet szeptember 29-én adta közre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a kormány.hu-n található. A véleményzés határideje október 4., szóval húzzanak bele!

Nagyon régóta adós a közigazgatás azokkal a jogszabálymódosításokkal, amik a kerékpárt mint járművet kezelik és korszerű előírásokat adnak meg. A mostani rendelettervezet alapján életszerűbb lett a szabályozás és ez jó

- mondta el kérdésünkre László János, a Kerékpárosklub elnöke, aki egyébként ma látta először a rendelettervezetet.

László szerint sok a pozitívum az új szabályozásban, de nem lehet nem észrevenni, hogy a jogalkotó továbbra sem elémegy a trendeknek, inkább csak tízéves távlatból követi azokat. Így maradhatott ki többek között a gyerekutánfutó kérdése is.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.