Azt gondolná az ember, hogy ha valaki energiaitalt akar forgalomba hozni, akkor azt be kell jelenteni valami hivatalnál, ahol engedélyezik. Mi pedig Botos kollégával felhívjuk a hivatalt, megkapjuk a listát, hüledezünk, hogy tényleg milyen hosszú, és már kész is a cikk. De ez nem ilyen egyszerű.
Megkerestük a Nébihet, a Nemzeti Élemiszerlánc-biztonsági Hivatalt. Ezt a választ kaptuk:
"tekintettel arra, hogy az energiaitalok nem bejelentés köteles termékek, így a kért listát nem tudjuk a rendelkezésére bocsátani".
Piaci szereplők szerint az energiaitalok forgalomba hozatalához a gyártónak adnia kell egy EAN-kódot, amit minden viszonteladó használ, a magyar szervek pedig folyamatosan ellenőrzik a forgalomba helyezett termékeket.
Keressük tovább a megfelelő hivatalt, ott van például az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet, amelyik készített egy összefoglalót az energiaitalok veszélyeiről. Ebben egyebek között olyan kijelentések állnak, hogy "a 10-14 éves gyermekek ötöde energiaitalt reggelizik már itthon is" az intézet kutatása szerint. Az OÉTI szerint "ez is magyarázatul szolgálhat arra hogy miért nem alszanak eleget, miért romlik hosszú távon az iskolai teljesítményük,miért válnak agresszívvé és kezelhetetlenné a gyerekek és a fiatalok". (Egy másik, 2012-es online kérdőíves felmérés szerint, amit a Szinapszis végzett el, a teljes lakosság 8 százaléka fogyaszt energiaitalt naponta vagy hetente többször. A fiatalabbak között ez az arány magasabb, a 16-25 év közöttiek 12 százaléka naponta, további 13 százalék 2-3 naponta fogyaszt energiaitalt. De itt nem volt szó a 10-14 évesekről.)
Tiltsuk?
– teszi fel a kérdést az OÉTI, a válasz pedig az: Ha tehetnénk igen, legalább a 18 éven aluli korosztálynak és az alkohollal együtt történő fogyasztását, a magas vérnyomásban szenvedőknek, szív-és érrendszeri betegeknek, terheseknek, szoptatós kismamáknak, koffein érzékenyeknek.
De listát nem tudtak adni.
A tiltás, nem tiltás témában Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter is véleményt nyilvánított tavaly, amikor válaszolt egy jobbikos képviselő írásbeli kérdésére, „Határozott álláspontunk a táplálkozás-egészségügyi szempontból kedvező összetételű élelmiszerek fogyasztásának ösztönzése, valamint az egészséges választékba nem illeszthető élelmiszerek, így az energiaitalok árusításának korlátozása” – írta, és a cél eléréséhez vezető eszköznek nevezte a NETA (népegészségügyi termékadó), egyszerűbb nevén csipszadó bevezetését.
„Ugyancsak e kormányzati cél érdekében, a már létező nemzetközi (dán, német, francia, norvég ) gyakorlatok mintájára megkezdtük - a fogyasztóvédelemről szóló törvényben az alkoholtartalmú italok 18 . életévüket be nem töltött személyek számára történő értékesítése, illetve kiszolgálása tilalmának mintájára – az energiaitalok 18 éven aluliak számára való árusítása tilalmának jogszabályban való rögzítése előkészítését.
A jogszabályi szintű korlátozás bevezetése az Országos Tisztifőorvosi Hivatal Ön által is említett országos felmérésének eredményei alapján, és arra figyelemmel is indokolt, mivel az energiaitalra, mint komplex élelmiszerre vonatkozóan tudományos értékelés nem készült. Ezért a biztonságos szint nem állapítható meg, a dózis-hatás összefüggés tisztázatlan, az egyes összetevők kölcsönhatását és a hosszú távú hatásokat nem ismerjük, különösen nem gyermekeknél, illetve egyéb veszélyeztetett csoportokban, valamint nem ismerjük az alkohol, és egyes gyógyszerek és az energiaitalok kölcsönhatásait.”
Azóta ilyen módosító nem érkezett, de akkor sincs sok időnk, hogy a csúcson kapjuk el az energiaital-kínálatot.
Ha erről a hivatalosan nagyon veszélyesnek tartott italfajtáról éppen hivatalos lista nincs is, azért a piacnak vannak becslései. Állítólag a Nielsen felmérése áll a valósághoz a legközelebb. Eszerint, ha az egy név alatt futó, de különböző típusú italok külön számoljuk, valahol száz körül lehet a választék. Ez folyamatosan változik, gyakran tűnnek fel és el új próbálkozók.
Itthoni becslések szerint évente Magyarországon 140-160 millió doboz energiaital fogy.
A próbálkozó cégek jelentős része veszteséges, de a piac maga nem roppant meg a chipsadótól. Annak bevezetésekor nagyjából harmadával nőtt az energiaitalok átlagára, ráadásul mivel a fogyasztók döntően az árérzékenyebb fiatalok, így visszaesésre lehetett számítani. De ez nem történt meg, némi stagnálás után megint nőni kezdett a piac.
Az év első kilenc hónapjában két százalékkal több energiaitalt adtak el, mint 2012 hasonló időszakában. Értékben is egy százalékkal nőtt a piac. Például a Hellnek beindult a szekér. 2011-ben a nettó árbevételük 5,964 milliárd volt, 2012-ben 7,050 milliárd volt, az adózott eredményük tavaly 383,6 millió, tavalyelőtt 333,5 millió volt. Ehhez azért kellett az is, hogy munkahelyteremtésre kapott állami és uniós forrásból bővítette a cég a gyártókapacitását óránkénti 20 ezer palackra. (Újabb szép példa az állam következetes gazdaságszabályozására: egyik oldalon megállapítja,hogy a termék bizonyos fokig káros, ezért különadóval sújtja, majd másik oldalon, munkahelyteremtés és más jogcímeken megtámogatja a gyártást.)
Nyáron az energiaitalok ára újra csökkeni kezdett, átlagosan 3-4 százalékkal. Ami szintén nem változott: továbbra is a negyedliteres kiszerelés messze a legnépszerűbb, viszont megtört a Red Bulltól koppintott klasszikus tutti-frutti íz egyeduralma, egyre több fogy a gyümölcsízű italokból, 2012 végén minden negyedik már ilyen volt.
A jelek szerint boldog-boldogtalan beszáll már az energiaital bizniszbe, megkérdeztük a legnagyobb magyarországi előállítót, a gyártási piac 45 százalékát magának tudó Buszeszt, (itt készülnek például a Tesco és a Penny Market saját márkájú energiaitaljai), hogy mennyiért törhetnénk be a saját márkás 444-gyel. Csak annyi mondunk, hogy egyelőre nem lesz ilyen.
A minimumrendelés a dobozgyártó miatt náluk 250 ezer darab. Ezt több körben is le lehet hívni, de egy menet minimum 80 ezer darab. A fullos 444 energy drink (coffeines, taurinos, cukros) az nekünk elég sokba lenne (a gyártási költség 69 forint + áfa (18,63 ft) + NETA (62,50 ft) + termékdíj (3,40 ft), vagyis 153,53 dobozonként. Ha ezt megszorozzuk 250 ezerrel, az 36 847 200 forint összesen, és akkor még csak ott áll a gyárban, itt a szerkesztőségben meg nem férne el.
Lehetne persze rendelni szegény ember 444-ét, a legalacsonyabb ajánlat 45 forint + áfa (12,15) + NETA (10 forint) + 3,40 termékdíj. Az 70,55 forint dobozonként, szinte minden nélkül. Ez már kijön 16 932 000 forintból, de elférni még akkor sem fér el.
És ha hivatalos listát nem is kaptunk, megpróbáltuk összeszedni egy nem hivatalost. Ha valami kimaradt, küldje el, bővítjük a listát. A legjobb pedig az lenne, ha fotó is jönne hozzá.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.