Az energiaitalt nem győzte le a csipszadó

gazdaság
2013 október 29., 09:31
  • Önnek is az az érzése, hogy sehol a világon nincs ennyi fajta energiaital a boltokban, mint itthon?
  • Nekünk is. Utánakérdeztünk.
  • Piaci becslések szerint 100-150 féle kapható.

Azt gondolná az ember, hogy ha valaki energiaitalt akar forgalomba hozni, akkor azt be kell jelenteni valami hivatalnál, ahol engedélyezik. Mi pedig Botos kollégával felhívjuk a hivatalt, megkapjuk a listát, hüledezünk, hogy tényleg milyen hosszú, és már kész is a cikk. De ez nem ilyen egyszerű.

Nem bejelentésköteles?

Megkerestük a Nébihet, a Nemzeti Élemiszerlánc-biztonsági Hivatalt. Ezt a választ kaptuk:

"tekintettel arra, hogy az energiaitalok nem bejelentés köteles termékek, így a kért listát nem tudjuk a rendelkezésére bocsátani".

Piaci szereplők szerint az energiaitalok forgalomba hozatalához a gyártónak adnia kell egy EAN-kódot, amit minden viszonteladó használ, a magyar szervek pedig folyamatosan ellenőrzik a forgalomba helyezett termékeket.

Az OÉTI aggódik, de nincs listája

Keressük tovább a megfelelő hivatalt, ott van például az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet, amelyik készített egy összefoglalót az energiaitalok veszélyeiről. Ebben egyebek között olyan kijelentések állnak, hogy "a 10-14 éves gyermekek ötöde energiaitalt reggelizik már itthon is" az intézet kutatása szerint. Az OÉTI szerint "ez is magyarázatul szolgálhat arra hogy miért nem alszanak eleget, miért romlik hosszú távon az iskolai teljesítményük,miért válnak agresszívvé és kezelhetetlenné a gyerekek és a fiatalok". (Egy másik, 2012-es online kérdőíves felmérés szerint, amit a Szinapszis végzett el, a teljes lakosság 8 százaléka fogyaszt energiaitalt naponta vagy hetente többször. A fiatalabbak között ez az arány magasabb, a 16-25 év közöttiek 12 százaléka naponta, további 13 százalék 2-3 naponta fogyaszt energiaitalt. De itt nem volt szó a 10-14 évesekről.)

Tiltsuk?

– teszi fel a kérdést az OÉTI, a válasz pedig az: Ha tehetnénk igen, legalább a 18 éven aluli korosztálynak és az alkohollal együtt történő fogyasztását, a magas vérnyomásban szenvedőknek, szív-és érrendszeri betegeknek, terheseknek, szoptatós kismamáknak, koffein érzékenyeknek.

De listát nem tudtak adni.

Jogszabályban való rögzítése előkészítése

A tiltás, nem tiltás témában Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter is véleményt nyilvánított tavaly, amikor válaszolt egy jobbikos képviselő írásbeli kérdésére, „Határozott álláspontunk a táplálkozás-egészségügyi szempontból kedvező összetételű élelmiszerek fogyasztásának ösztönzése, valamint az egészséges választékba nem illeszthető élelmiszerek, így az energiaitalok árusításának korlátozása” – írta, és a cél eléréséhez vezető eszköznek nevezte a NETA (népegészségügyi termékadó), egyszerűbb nevén csipszadó bevezetését.

„Ugyancsak e kormányzati cél érdekében, a már létező nemzetközi (dán, német, francia, norvég ) gyakorlatok mintájára megkezdtük - a fogyasztóvédelemről szóló törvényben az alkoholtartalmú italok 18 . életévüket be nem töltött személyek számára történő értékesítése, illetve kiszolgálása tilalmának mintájára – az energiaitalok 18 éven aluliak számára való árusítása tilalmának jogszabályban való rögzítése előkészítését.

A jogszabályi szintű korlátozás bevezetése az Országos Tisztifőorvosi Hivatal Ön által is említett országos felmérésének eredményei alapján, és arra figyelemmel is indokolt, mivel az energiaitalra, mint komplex élelmiszerre vonatkozóan tudományos értékelés nem készült. Ezért a biztonságos szint nem állapítható meg, a dózis-hatás összefüggés tisztázatlan, az egyes összetevők kölcsönhatását és a hosszú távú hatásokat nem ismerjük, különösen nem gyermekeknél, illetve egyéb veszélyeztetett csoportokban, valamint nem ismerjük az alkohol, és egyes gyógyszerek és az energiaitalok kölcsönhatásait.”

Azóta ilyen módosító nem érkezett, de akkor sincs sok időnk, hogy a csúcson kapjuk el az energiaital-kínálatot.

Lista helyett becslés

Ha erről a hivatalosan nagyon veszélyesnek tartott italfajtáról éppen hivatalos lista nincs is, azért a piacnak vannak becslései. Állítólag a Nielsen felmérése áll a valósághoz a legközelebb. Eszerint, ha az egy név alatt futó, de különböző típusú italok külön számoljuk, valahol száz körül lehet a választék. Ez folyamatosan változik, gyakran tűnnek fel és el új próbálkozók.

Itthoni becslések szerint évente Magyarországon 140-160 millió doboz energiaital fogy.

A próbálkozó cégek jelentős része veszteséges, de a piac maga nem roppant meg a chipsadótól. Annak bevezetésekor nagyjából harmadával nőtt az energiaitalok átlagára, ráadásul mivel a fogyasztók döntően az árérzékenyebb fiatalok, így visszaesésre lehetett számítani. De ez nem történt meg, némi stagnálás után megint nőni kezdett a piac.

A chipsadó ellenére nőtt az eladás

Az év első kilenc hónapjában két százalékkal több energiaitalt adtak el, mint 2012 hasonló időszakában. Értékben is egy százalékkal nőtt a piac. Például a Hellnek beindult a szekér. 2011-ben a nettó árbevételük 5,964 milliárd volt, 2012-ben 7,050 milliárd volt, az adózott eredményük tavaly 383,6 millió, tavalyelőtt 333,5 millió volt. Ehhez azért kellett az is, hogy munkahelyteremtésre kapott állami és uniós forrásból bővítette a cég a gyártókapacitását óránkénti 20 ezer palackra. (Újabb szép példa az állam következetes gazdaságszabályozására: egyik oldalon megállapítja,hogy a termék bizonyos fokig káros, ezért különadóval sújtja, majd másik oldalon, munkahelyteremtés és más jogcímeken megtámogatja a gyártást.)

Nyáron az energiaitalok ára újra csökkeni kezdett, átlagosan 3-4 százalékkal. Ami szintén nem változott: továbbra is a negyedliteres kiszerelés messze a legnépszerűbb, viszont megtört a Red Bulltól koppintott klasszikus tutti-frutti íz egyeduralma, egyre több fogy a gyümölcsízű italokból, 2012 végén minden negyedik már ilyen volt.

photo_camera A 444 energiaital kreatív koncepciója
(Grafika, animáció: Tbg)

Mennyiből lenne 444-es energiaital?

A jelek szerint boldog-boldogtalan beszáll már az energiaital bizniszbe, megkérdeztük a legnagyobb magyarországi előállítót, a gyártási piac 45 százalékát magának tudó Buszeszt, (itt készülnek például a Tesco és a Penny Market saját márkájú energiaitaljai), hogy mennyiért törhetnénk be a saját márkás 444-gyel. Csak annyi mondunk, hogy egyelőre nem lesz ilyen.

A minimumrendelés a dobozgyártó miatt náluk 250 ezer darab. Ezt több körben is le lehet hívni, de egy menet minimum 80 ezer darab. A fullos 444 energy drink (coffeines, taurinos, cukros) az nekünk elég sokba lenne (a gyártási költség 69 forint + áfa (18,63 ft) + NETA (62,50 ft) + termékdíj (3,40 ft), vagyis 153,53 dobozonként. Ha ezt megszorozzuk 250 ezerrel, az 36 847 200 forint összesen, és akkor még csak ott áll a gyárban, itt a szerkesztőségben meg nem férne el.

Lehetne persze rendelni szegény ember 444-ét, a legalacsonyabb ajánlat 45 forint + áfa (12,15) + NETA (10 forint) + 3,40 termékdíj. Az 70,55 forint dobozonként, szinte minden nélkül. Ez már kijön 16 932 000 forintból, de elférni még akkor sem fér el.

És ha hivatalos listát nem is kaptunk, megpróbáltuk összeszedni egy nem hivatalost. Ha valami kimaradt, küldje el, bővítjük a listát. A legjobb pedig az lenne, ha fotó is jönne hozzá.

  1. 9mm
  2. Action meggy
  3. Action energy
  4. Action energy cola
  5. Action exotic
  6. Action zöldalma
  7. Action áfony-málna
  8. Adrenalin 4g
  9. Adrenalin juicy power
  10. Adrenalin original
  11. Adrenalin light
  12. Adrenalin green apple
  13. Adrenalin sour cherry
  14. Adrenalin kid
  15. Ampulla
  16. Arzenál
  17. Atomic
  18. Black Scorpion
  19. Blue Beer
  20. Bigpush
  21. Big Dose
  22. Bomba classic
  23. Bomba szőlő
  24. Bomba meggy
  25. Bomba cukormentes
  26. Booster
  27. Burn
  28. Burn blue
  29. Burn juicy
  30. Burn Berry
  31. Bulldózer
  32. Cannabis
  33. Cocaine
  34. Clever Energy Drink
  35. Csodaszarvas
  36. Effect
  37. Everlast
  38. Dragster
  39. Dextro
  40. E-Box
  41. Fast Energy
  42. Flying Power
  43. Fine Food
  44. Fuel
  45. Hell classic
  46. Hell new generation
  47. Hell sugarfree
  48. Hell strong apple
  49. Hell ice cold
  50. Hell strong red grape
  51. Hell summer cool limited 1
  52. Hell summer cool limited 2
  53. Hungarian energy drink
  54. G-force
  55. Gladiátor
  56. Jaguar
  57. Jump In
  58. Kerozin
  59. KX
  60. KX cukormentes
  61. Get Up
  62. Go
  63. Go fast
  64. Go fast ice tea
  65. Leszarom
  66. Maxx
  67. Monster Rehab
  68. Monster
  69. Monster Ripper
  70. Monster lo-carb
  71. Monster Assault
  72. Mpower
  73. Pitbull
  74. Playy
  75. Power Horse
  76. Power Point
  77. Power Point juice
  78. Power Point waldmeister
  79. Power Point málna
  80. Power Up
  81. Raw
  82. Real Madrid
  83. Rise
  84. Red Devil
  85. Red Bull
  86. Red Bull sugarfree
  87. Restart
  88. Orangeways
  89. OCB
  90. Oxxo Wild
  91. Oxxo Style
  92. Oxxo Life
  93. Oxxo energy drink
  94. Queen
  95. Semtex
  96. Smart
  97. Sexxx
  98. Slimmi
  99. Silver Power
  100. Spar
  101. Star Kebab
  102. Smart Energy
  103. T5
  104. Tantra
  105. Tesco gazdaságos
  106. Tesco value
  107. Tesco value cukormentes
  108. Tesco value vegyes gyümi
  109. Ummmba
  110. Up
  111. Vigor
  112. Vipera
  113. V-Power
  114. Watt energy light
  115. Watt energy
  116. Watt natura
  117. Watt isotonic
  118. Watt energy cherry
  119. Well realx
  120. Wild Dragon
  121. Wild Touch
  122. Wild Touch alma
  123. Wild Touch szőlő
  124. Winny
  125. Wr8
  126. V - Blue
  127. X-Act
  128. XL
  129. XL natural
  130. XS

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.