Elmenekülnek a fiatalok a Facebookról, amióta szüleik elárasztották azt.
December végén söpört végig az újságokon a Guardiantól a 444-ig Daniel Millner antropológus kutatása alapján a megállapítás, amit ugyan már eddig is lehetett sejteni, de úgy tűnt, most sikerült a legalaposabban igazolni.
A hivatkozott tanulmány egy Európa-szerte végzett felmérés alapján vezette le, hogy már ciki a Facebook, és akiben egy csepp menőség is maradt, már rég eltűnt innen.
“Halott, el van temetve”
- szó szerint ez is szerepelt a tanulmányban.
Csakogy ez nem teljesen igaz.
Olyannyira , hogy maga Millner írt egy tisztázó blogposztot arról, hogy ezt a következtetést még korai lenne levonni.
Mint kiderült, néhány dolog összemosódott, és ugyan valóban volt olyan vizsgált csoport, akikre ez igaz, de nem egész Európában, csak egyetlen londoni kerületben.
Az pedig, hogy
halott, és el van temetve
nem jelenti azt, hogy már nem használják, csak azt, hogy nem tartják menőnek. De azért csak ráfanyalodnak.
Akkor már megint a lusta újságírók mosták össze a dolgokat?
Még ez sem teljesen igaz.
A tanulmányt bemutató poszt a The Conversation című lapban jelent meg, ahol újságírók kutatókkal együttműködve dolgoznak. A poszt szövegét is egy újságíró írta, de Millner átnézte a szöveget. Ténybeli hibát ugyan nem talált benne, de utólag elismeri, hogy
benne maradt néhány túlzott leegyszerűsítés
Azt írja, a kutatási eredmények “szexibbé tétele” olyan kompromisszum, amit a kutatók időnként megtesznek, hogy szélesebb közönséghez jussanak el. Ezzel együtt is szerinte a poszt elterjedése után olyan állításokat is tulajdonítottak neki, amiket ő maga nem mondott. Azt szeretné, ha a teljes tanulmány is úgy terjedne majd, mint az abból kiragadott részletek - ez azonban a mai internetes szokásokat ismerve nem túl valószínű. A "Facebook halott" egyszerűen túl tökéletes idézet volt ahhoz, hogy ne terjedjen el.
Közben megjelent egy amerikai kutatás is a témában, ami arra jutott, hogy a közösségi médiák használata egyáltalán nem zéró összegű játék, vagyis attól még, hogy újabbakat próbálnak ki az emberek, a régieket sem hagyják ott. Vagyis a Snapchat, a WhatsApp, az Instagram terjedésével a fiatalok azért fent maradnak a régi, öreg, uncool, szülőktől hemzsegő Facebookon is.
Címlapkép: GirlTime
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.