A Business Insider előhalászta azt a The Harvard Crimson oldalán publikált cikket, amely elsőként adott hírt a ma 1,3 milliárd felhasználóval rendelkező Facebookról.
Az egyetemi lap azért adott hírt az akkor még thefacebook.com címen működő oldalról, mert óriási érdeklődést váltott ki az egyetemi kampusz falain belül: az egyetemen ugyanis több, különálló épületben szállásolják el a diákokat, akik így nehezen ismerkedtek. Online arcképes adatbázis (House face book) a bentlakókról pl. csak épületenként volt.
Kicsit bénának éreztem, hogy jó pár évbe telik, mire megismerkedik mindenki mindenkivel. Sokkal jobban meg tudnám csinálni, mint ők, és meg tudom csinálni egy hét alatt.
- nyilatkozta a cikkszerzőnek, Alan J. Tabaknak Mark E. Zuckerberg.
Az akkor 650 felhasználót számláló oldal növekedéséről fejlesztője arra tippelt, másnap már 900 diák regisztrál. Tévedett, 9000-en lettek.
Bár az egyetem is tervezte, hogy készít egy jól használható online adatbázist, Zuckerberg megelőzte őket, hozzásegítve a harvardos emailcímmel rendelkező diákokat, hogy gyorsan meg tudják egymásról ki fia-borja, ki melyik osztályba jár. A diákok hatékonyan tudtak egymástól információt szerezni tanulmányi kérdésekben is.
A személyes adatok biztonságáról is igyekszik meggyőzően nyilatkozni Zuckerberg, aki előző kísérletével, a facemash.com-mal azzal okozott botrányt a diákok körében, hogy egyetemi profilképeiket mindenki számára hozzáférhetővé tették.
Az új oldalra viszont mindenki maga tölthette fel fotóját, illetve a thefacebook.com már tudta kezelni az ismerősök és idegenek közötti hozzáférési lehetőségeket biztosítva a felhasználóknak a személyre szabható adatlapot.
A 2004-es cikkből érdekes részlet még, amikor Zuckerberg a felhasználók emailcímeiről beszél - különösen az NSA-botrány után vicces ez, illetve arról, hogy miért nem lett a Facebook a későbbi LinkedIn-hez hasonló szakmai oldal.
Senkinek sem fogom eladni az emailcímét. Egy időben arra is gondoltam, hogy úgy alakítom át az oldalt, hogy feltöltheted rá az életrajzodat, amit aztán pénzért cégek kereshetnek, ha éppen a Harvardról keresnek gyakornokot. De végül nem csináltam meg. Sokkal kevésbé lenne vicces az egész.
A Facebook és Zuckerberg sztorijáról David Fincher készített filmet.
(BI)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.