"A kevesebb választék az olcsóbbságot is eredményez"
Ez mondta tavaly év végén a tankönyves rendszer átalakításának közepén Hoffmann Rózsa, minden idők egyik legkevésbé okos nyilatkozatában. A héten beköszöntött az áhított "kevesebb választék" a magyar tankönnypiacon. Nem fogják elhinni, de a dolog Hoffmann jóslatával ellentétben nem eredményez olcsóbbságot mindenhol. Ellenkezőleg.
A legérzékletesebben a 9.-10. osztályosok irodalomkönyvein látszik az új rendszer hátránya. Tavaly az iskolák választhatták például a Krónika Nova Kiadó könyveit is. Ezek elég népszerűek voltak, teljes áron 2680, kedvezménnyel 2250 forintba kerültek. De most, hogy kevesebb lett a választék, és nagyobb az olcsóbbság a novás irodalomkönyvek és szöveggyűjtemények kikerültek a választható körből. Lehet helyettük venni az iskoláknak az állami, Nemzedékek Tudása (korábban Nemzeti) Tankönyvkiadótól könyveket 9-ben 3470, 10. osztályban 3670 forintért.
Azaz 790 és 990 forinttal drágábban.
Persze választhat az iskola kísérleti tankönyvet is jóval olcsóbban. Ilyenkor csak 700-800 forintot kell fizetni diákonként. Viszont abban a könyvben elég nagy hülyeségek vannak.
Ennél összességében sokkal súlyosabb összegeket buknak az iskolák azon, hogy a könyvtáraikban tartós használatra félretett tankönyvek egy részét dobhatják ki az ablakon. Ezekre a könyvekre pont a szegényebb családok gyerekeinek volt szüksége.
A rendszer úgy működik, hogy a sokgyerekes, vagy rászoruló családoknak nem kell fizetnie a tankönyvekért. Az iskola minden ilyen diák után 12 ezer forintot kap az államtól, ebből kell kigazdálkodniuk a könyveket. Persze a 12 ezer forint sokszor nem elég, különösen a felsőbb évfolyamokon, ahol egy éves tankönyvcsomag 20 ezer forintnál is több pénzbe kerülhet. Ezért az iskolák úgy gazdálkodtak, hogy a rászoruló gyereke után kapott pénz egy részéből a könyvtárukba vásároltak tartós tankönyveket, amiket évről-évre tudtak használni a diákok, nem kellett folyton megvenni őket.
Mivel Hoffmann Rózsa egyik utolsó döntése alapján idén beszűkültek az iskolák választási lehetőségei, ezért hiába van tele az iskolai könyvtár alig használt tankönyvekkel, ha azok az idei listán nincsenek rajta, akkor nem használhatják őket. Azt ugyanis valószínűleg egyik tanár sem vállalja, hogy a tehetősebb gyerekeknek az egyik, a szegényebbeknek meg másik könyvből tanítson ugyanabban az osztályban, ugyanazon az órán.
Mivel sok nagyon népszerű tankönyv-sorozat nem került fel a listára, ahonnan az állami iskoláknak választaniuk kell, a tanárok egy része kétségbeesetten hívogatja a kiadókat, és keresik a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot, hogy mit csináljanak szeptembertől. A tanárok a fentieken kívül azt fájlalják, hogy
A korábban említett kísérleti tankönyveken dolgozó állami Oktatásfejlesztő és Kutató Intézet (OFI) és az emberminisztérium egy nagyon szórakoztató tájékoztatót is küldött az iskoláknak arról, hogy miért jó az új rendszer. Ebben felteszik a kérdést, hogy
"Miért kell a fenntartó által javasolt tankönyveket rendelni?"
Aztán válaszolnak is rá. Azért, mert így érhető el
Bemutatnak egy fényképet is egy ilyen tartós, könyvtári tankönyvről, hogy mindenki lássa, hogy az milyen jó. Ezt a képet
Tényleg jó érzés látni, hogy ennyi diák használ egyetlen, 2002-es könyvet sok éven keresztül, költséghatékonyan.
Csak az szomorú egy kicsit, hogy
a képen szereplő könyv nincs rajta a megrendelhető, és így szeptembertől használható tankönyvek listáján.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.