A PISA-tesztek tönkreteszik az oktatást

oktatás
2014 május 06., 10:47
photo_camera Matt Cardy / Getty Images

Nyílt levélben tiltakozott a világ több tucat elismert akadémikusa Andreas Schleichernél, az OECD Nemzetközi Diákfelmérési Programjának (PISA) igazgatójánál a háromévente végzett PISA-tesztek ellen.

A tesztek szerintük többet ártanak, mint használnak. Már csak azért is, mert a PISA-hoz hasonló standardizált tesztek eleve nem igazán alkalmasak - érvényességük és megbízhatóságuk is megkérdőjelezhető. De vannak ennél nagyobb bajok is.

Az eredményeket rettegve váró kormányok igyekeznek úgy alakítani az oktatási rendszert, hogy a diákok minél jobb eredményeket érjenek el

de nem tanulmányaikban, hanem a PISA-teszteken.

A PISA-teszteket háromévente kell kitölteniük az éppen 15 éves tanulóknak. És ugyan a tesztre való direkt felkészítéssel látványos eredményjavulás érhető el, ez valójában semmit sem mond egy adott ország oktatási rendszeréről. Példának a világszerte elismert finn oktatást hozzák fel, ahol nem törődtek a tesztre való felkészítéssel, így jelentősen visszaesett az ország a PISA-rangsorban - minden érdemi magyarázat nélkül.

Eleve azt is tévedésnek tartják, hogy a teszteken kizárólag a matematikai, tudományos és olvasási képességeket vizsgálják, ezzel háttérbe szorítva az oktatás olyan fontos feladatait, mint az öntudatos, maguk sorsáról rendelkezni képes demokrata polgárok nevelése, vagy a fizikai, etikai és művészi fejlesztés.

Összességében mindez ahhoz vezet, hogy értelmes oktatás helyett a tanulók egyre gyakrabban feleletválasztós teszteket kell, hogy kitöltsenek, amire az autonómiájuktól megfosztott tanárok útmutatók alapján készítik fel őket.

Problémájuk volt azzal is, hogy az elsősorban gazdasági szervezet OECD profitorientált szervezetekkel működik együtt a PISA kiértékelésében, mert ezek érdekeltek az eredmények saját szájízük szerinti kiértékelésében

Az akadémikusok javaslatot is tettek a rendszer megreformálására:

  • Az eredmények bajnoki táblázathoz hasonló közlése helyett a hasonló adottságú országok összehasonlítását javasolják.
  • A tesztek kidolgozásába a statisztikusok és közgazdászok mellett vonják be a szülőket, oktatókat, közösségi vezetőket, magukat a diákokat és különböző tudományos területek kutatóit is.
  • Tegyék átláthatóbbá és ellenőrizhetőbbé a PISA működését.
  • A tapasztalatok megfelelő kitárgyalhatósága érdekében az esedékes tesztet egy az egyben hagyják ki.

Mindehez csak Bede Márton szerkesztőségi levlistára beküldött kommentjét passzintanám hozzá: a világ legjobb sorozatának vonatkozó jelenetét arról, hogy hogyan buherálják a statisztikákat a hivatalok, legyen szó oktatásról vagy rendőrségről. A lényeg, hogy a baltimore-i belvárosi iskola oktatóinak normális tananyag helyett, tantárgyuktól függetlenül hónapokon át csak a matekteszt válaszait kell bemagoltatni tanítványaikkal, hogy aztán dőlhessen a lé.

(Via The Guardian)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.