Fényhidat már mindenki látott, még ha nem is feltétlenül tudja, hogy ezt így hívják. Ez az:
Ilyenek voltak eddig felszerelve a NAV Bevetési Főigazgatóságának járőrautóira is. Tavaly májusban kaptak hét új autót, az év végén pedig még tizenegyet. Azokra már ilyen van szerelve:
Ez a Federal Signal nevű cég Valor típusú fényhídja. Egy hozzáértő barátom találó jellemzésében
ez a fényhidak Ferrarija.
Egy ilyen fényhidat az amerikai viszonteladó 2500 dollárért árul. "Beszereléssel, kiegészítő lámpákkal, táppal, kezelőeszközökkel együtt bruttó egymillió" - mondja az áráról Demeter Tamás ezredes, a főigazgatóság parancsnoka, akit azért kerestem, hogy megtudjam
mégis mi szükség van ilyen elképesztően drága villogóra.
Hát az, hogy a befektetett pénz számításaik szerint már középtávon, akár három éven belül megtérülhet - ez nagyjából a fele a garanciában vállalt üzemidejüknek.
A Valor ugyanis - mint az talán a fényképen is látszik - nagyon lapos. Oldalprofilja mindössze 55 milliméteres, míg a régi típusú fényhídé 118 milliméter. És az a durván hét centi rengeteget számít, tán nem is gondolnák, hogy milyen sokat:
a főigazgatóság gazdasági osztályának számításai szerint száz kilométerenként akár 1,5 literrel is kevesebbett fogyasztanak a Valorral szerelt járőrkocsik.
"Ez fizika" - mondja a gazdasági vezető. A Valor nemcsak lapos, hanem az alja úgy van kialakítva, mint a repülők szárnyai, tovább csökkentve ezzel is a légellenállást. Mellékhatásként pedig az így terelt légáram még le is takarítja a kocsit.
A száz kilométerenkénti 1,5 literes megtakarítás elég sok pénzt jelent ott, ahol egy évben 1,5-1,7 millió kilométert futnak az autók - a főigazgatóságnak összesen 83 kocsija van, ezek közül 18-at szereltek az új fényhíddal, plusz egy kisebb járőrautót a Federal Signal egy másik, kisebb, kicsit magasabb (65 milliméteres) hídjával, a Legenddel.
De Demeter még ezen túl is tudott érveket mondani a papíron luxusnak tűnő beszerzés mellett:
Amikor az udvaron bekapcsolnak egyet, ki is ég a szemem. Demeter ezt a pillanatot érzi alkalmasnak, hogy bemutassa, miket tud a Valor villogáson kívül. A Valor programozható, így például ha konvojt kísérnek vele, beállíthatják, hogy a felvezető autó csak előre, a zárókocsi csak hátrafele villogjon, hogy ne vakítsa el a konvojban haladó többi autó sofőrjeit. Egy beosztottja pedig a háromszögletű kialakításáról áradozik, mert így a fények oldalról is jól láthatók, így például közúti ellenőrzéskor elég az út mellett hagyni a kocsit, "nem kell trükközve, rézsutosan ráállni az útra, hogy észrevegyenek".
Szintén nem mellékes, hogy a régi fényhidat csak a kocsi tetejét átfúrva lehetett rögzíteni, ami selejtezéskor tízezrekkel csökkentette a járőrautók értékét.
És ehhez képest egy régi típusú fényhíd a Valornál félmillióval, a kisebb járőrautókra beszerezni tervezett Legendnél csupán százezer forinttal volt olcsóbb, miközben élettartama rövidebb, karbantartása pedig drágább. Így a főigazgatóság számításai szerint még a drágább Valor is viszonylag hamar behozhatja az árát.
Hát ezért választották ki az amúgy elég szűk fényhídkínálatból a Ferrarit.
A beszerzés történetéhez még hozzátartozik, hogy ugyan közbeszerzést írtak ki rá, de ez tulajdonképpen csak formaság. Magyarországon egyetlen cég forgalmaz ilyen fényhidakat, így választani csak a típusok, és nem a forgalmazók között tudnak.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.