Várhegyi Attila egykori szolnoki polgármester, a Fidesz volt választmányi elnöke, volt államtitkár. A közéletből akkor távozott, amikor 2002 őszén elítélték folytatólagosan elkövetett, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt. Jogerősen felfüggesztett egyéves börtönbüntetést kapott. A vád szerint az Orbán-kormány egykori államtitkára 154 millió forintos kárt okozott Szolnok önkormányzatának. Börtönbe nem kellett mennie, de a képviselőségről lemondott. Párt- majd kampányigazgató lett a Fidesznél, a 2006-os vereség után távozott. Utóda Kubatov Gábor lett.
Várhegyi 2006-ban alapította meg a Prestige Média Reklámügynökség Kft.-t. "Célunk az volt, hogy a magyar kommunikációs és reklámpiac érzékelhető szereplőjévé váljunk, sőt, szakmai tapasztalataink hasznosításával a politikai marketing és kommunikációs világában jelentős piaci részesedést szerezzünk" - írják a honlapjukon. Felidézik azt is, hogy a 2008-ban a Kreatív című szaklap egyik elemzése szerint a Prestige Média a politikai marketing és reklámpiac egyik legjelentősebb szereplőjévé vált.
"Az első évek sok erőfeszítést kívántak tőlünk, de megbízóinknak köszönhetően viszonylag gyorsan, jelentős szakmai kört építettünk a cég köré" - írják a honlapon, és valóban, Várhegyiék számos fideszes önkormányzattól, így a Lázár János vezette hódmezővásárhelyi, a szigetvári, a kiskunfélegyházai, az érdi és például a pécsi városvezetéstől kaptak megbízást, 2012-ben például két részletben 17,1 milliós szerződést kötöttek a pécsi önkormányzattal, majd 2013 elején újabb 12,8 milliós munkában állapodtak meg. Továbbá szerződött velük a Fidesz és a KDNP is. Szerepet kaptak számos önkormányzati választáson, így a 2010-es főpolgármesterin is. 2009-ben már 149 millió forintos árbevetéle volt a cégnek, amit 2010-re 373,9 millióra növeltek. A referencialista saját bevallásuk szerint sem teljes, de így is jól mutat rajta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (Új Széchenyi Terv) és a Nemzeti Konzultáció (Alkotmány-kampány). A legújabb szerződésről szóló hírük sajnos 2013 márciusi.
Várhegyi neve a közelmúltba az Origo főszerkesztőjének a leváltásakor jött elő. A Figyelő a lap körül már régóta ott mozgó politikai komisszárok között emlegette Várhegyit, illetve a feltűnően aktív cégét. Azt írják, és ez egybecseng lapunk információvai is, hogy Várhegyi és munkatársa, Nobilis Márton (Nobilis Kristóf milliárdos üzletember, az Index korábbi tulajdonosának fia) olyakor a lap tartalmát érintő tanácsokat adtak, kéréseket fogalmaztak meg.
Várhegyit már ekkor is meg akartuk kérdezni a munkájáról, de nem nyilatkozott. Azt tudni lehetett még róla, hogy tanácsadóként felbukkant a közmédiánál is. Itt is úgy tudjuk, hogy a feladata sokkal több, mint egy külsős kommunikációs tanácsadóé.
Megkeresésünkre, hogy volt-e szerződése az Origo Zrt-vel vagy a Magyar Telekommal, illetve mennyire terjeszkedik túl egy hagyományos kommunikációs tanácsadó szerepén, és avatkozik be tartalmi kérdésekbe is, Várhegyi a következő választ adta:
"Az általam vezetett cégek piaci szereplők, ezért minden szükséges információ - a törvényeknek megfelelően - fellelhető. Tekintettel arra, hogy a cégek a tanácsadói piacon tevékenykednek, amely feltételezi a diszkréciót megbízó és megbízott között, ezért további információkat egyetlen ügyfelünkkel kapcsolatban sem áll módomban közölni sem az Ön által képviselt portállal, sem más sajtótermékkel.
Más elbírálás alá eshet az MTVA. Az MTVA-val kötött szerződéseinket Ön ismeri, hiszen azokat önök kikérték az elmúlt hetekben. Ezek esetében a szerződésekben foglalt feladatok ellátásán túl más feladatra nem kaptunk megbízást, így nem is teljesítettünk egyebet."
Várhegyi jól értesült, az MTVA-tól valóban kértünk tájékoztatást arról, hogy milyen szerződéseket kötöttek Várhegyi két cégével, a Prestige Médiával és a Myself Consultinggal.
Várhegyi hivatalosan 2012. január 15-én kötött szerződést az MTVA-val, fél évre. A feladati a következők voltak
Az MTVA marketing-kommunikációs támogató feladatainak ellátása. Így különösen:
A díjazása a következő volt:
Amikor ez lejárt, újabb szerződés kötöttek. A feladat ugyanez volt, a tarifa is. Az MTVA szerint a szerződés hirdetmény nélküli közbeszerzési eljárásban megkötötött megbízási szerződés volt.
A szerződést 20 hónapra vagy a megbízási keretösszeg, ebben az esetben 16,8 millió forint kimerüléséig kötötték. A keret ürülhetett ki hamarabb, mert a húsz helyett már 17 hónapon belül, 2014 január elsejétől kötöttek egy még újabb szerződést. Ennek határideje a "tárgyban kiírásra kerülő közbeszerzési eljárás nyertesével való szerződés megkötéséig, de legfeljebb 2014. április 30-ig.
A megszokott tarifák mellett a keretösszeg 7 990 000 forint volt. Amikor ez is kifutott, május elsejétől jött az új szerződés. Ez már nem az eddigi MTVA marketing-kommunikációs feladatról szólt, hanem üzeltviteli és egyéb vezetési tanácsadásról:
Az is benne van a szerződésben, hogy a Prestige Média ezekről köteles legalább heti két alkalommal személyesen egyeztetni az MTVA vezérigazgatójával. És az új szervezeti sturktúráról, az MTVA átalakításáról legalább két, különböző tárgyú írásos anyagot, továbbá az írásos anyagokhoz tartozó szervezeti ábrákat kell benyújtani a vezérigazgatóhoz július 15-éig. Ezt a munkát 4,5 millióért végzi Várhegyi cége.
Várhegyi cége egyébként véghezvitte azt a bravúrt, hogy egyre csökkent a bevétele a 2010-es csúcs után. 2010-ben még 373 millió volt a bevételük, 2011-ben 132 millió, 2012-ben már csak 121 millió. Viszont az adózott eredménye folyamatosan nőtt, a 2010-es 25 millióról 2012-re már 54 millióra.
Nemcsak a Presitge Médiával van szerződése az MTVA-nak, hanem Várhegyi másik cégével, a Myself Consultinggal is.
A feladatot szó szerint idézem:
"Az MTVA által külső cég igénybevételével előállította A Dal című verseny magas szakmai minőségben történő megrendezéséhez, az ehhez kapcsolódó showműsor megalkotásához kapcsolódóan - a showműsor vonatkozásában a lehető legnagyobb nézettség elérése céljából és az MTVA által kiadott projektalapító Okirat tartalmát érvényre juttatva - a produkció szereplőivel való egyeztetés, a koprodukciós partnerrel és a zsűrivel történő kapcsolattartás, a zsűritagok diszpozíciója, valamint a műsorban szereplők karakterleírása, annak kialakítása, a produkcióval kapcsolatos szerződések és a szükséges dokumentáció tervezetének megalkotása, végrehajtásának felügyelete és a mindehhez kapcsolódó javaslatok megfogalmazása és előterjesztés készítése".
Ha ezt az MTVA írta, akkor valóban rászorul kommunikációs tanácsadásra, ha Várhegyiék, akkor viszont lehet, hogy érdemes lenne mégis közbeszerzésen kiválasztani kommunikációs feladatokra cégeket.
Ezt a feladatot 2013 január és május között 7,2 millió forintért végezte el a Myself Consulting.
(A címlapkép egy 2001-es AFP-s fotó, Londonban készült, Várhegyi Attila kulturális államtitkárként Károly herceggel, Bogyay Katalin és Solti György özvegyével. Várhegyi 2002 óta nem tekinti magát közszereplőnek.)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.