Ennyit a Magyar Nemzet még nem izgult kormányintézkedés miatt

Egyéb
2014 július 12., 15:28

Az Orbán-kormányhoz rendszerint lojális, Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Magyar Nemzet minden nap részletesen foglalkozik az útépítőkre kivetni szánt különadóval. Itt az a legérdekesebb, hogy Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik a Közgép is, és ez az a cég, amelyiknek a legtöbb adót kellene fizetnie a magyar tulajdonban lévő cégek közül.

Úgy tűnik, ha Simicska gazdasági érdekei vannak veszélyben, akkor a Magyar Nemzet kész alapos kritikák megfogalmazására a kormány terveivel szemben. A különadóról szóló cikkek címében is többek között "szükségtelen", "nem lennének kigazdálkodni" fordulatok szerepelnek.

A Magyar Nemzetben napról napra közölt újabb és újabb aggodalmak az adóval kapcsolatban arra utalnak, hogy valóban zavar van a kormány körüli erőtérben, és a Brazíliában tartózkodó Orbán Viktor csapásokat mér eddigi fő gazdasági szövetségesére, Simicska Lajosra. Aki pedig visszaszól.

Az adóval kapcsolatos kormányzati kommunikáció is rendkívül zavaros. A tervezet létezik, ezt a 444 hozta először nyilvánosságra, és arról szól, hogy utólag 15% adót kell megfizetni minden állami pályázaton elnyert útépítés után, 2007 elejéig visszamenően.

Viszont Lázár János kancelláriaminiszter és Németh Lászlóné államtitkár (volt fejlesztési miniszter) cáfolták, hogy ilyen adó kivetésére készülne a kormány. Ezután az a verzió terjedt, hogy nem adót, hanem bírságot vetnek ki a hibás pályázaton győztes cégekre. Majd Kósa Lajos fideszes képviselő arról beszélt, hogy mégis napirenden van az adó kivetésének terve. Legutoljára pedig Csepreghy Nándor helyettes államtitkár (Miniszterelnökség) azt mondta, hogy egy közelgő EU-s bírságot a kormány megoszthatja az érintett útépítő cégekkel. Majd pedig azt, hogy az egész szektorral biztos nem fizettetnek, de egyes cégeknek kell majd fizetniük.

Az adót azért vetnék ki, mert hamarosan az Európai Bizottság büntetést ró ki Magyarországra, mert 2007 óta szerintük hibásak a magyar útépítésre kiírt EU-s pályázatok. A büntetésen 70-90 milliárd forintot bukhat Magyarország.

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége erélyesen tiltakozik a Magyar Nemzet beszámolója szerint. Azzal fenyegetnek, hogy a 100 milliárdos várható adóbevétel 1200 milliárdos kárt okoz majd a magyar költségvetésnek, ugyanis az adótól tönkremenő cégek ennyivel kevesebb egyéb adót és járulékot tudnak majd befizetni. Továbbá 20-24 ezer ember vesztené el az állását. És leállnának a megkezdett egyéb EU-s beruházások, és az arra elnyert brüsszeli pénzek is elvesznének.

Az apokaliptikus víziókat névtelen szakértők és személytelen, érdekvédelmi szervezetek fogalmazták meg a Magyar Nemzetben, de minden nap előkerül ott egy újabb komoly kifogás a tervezett büntetéssel szemben.

Mely büntetés egyébként valóban felvet jogi aggályokat:

  • Ha adót vetnek ki, akkor a hét évre visszamenő határidő nagyon soknak tűnik, ehhez még csak hasonló sem fordult elő korábban Magyarországon, nehéz megindokolni, hogyan lehet úgy vállalkozást működtetni, hogy ennyire váratlan fordulat érintse a cégek gazdálkodását.
  • Ha bírságot vetnek ki, akkor ennek jogalapja lenne fura: az EU által kifogásolt pályázatokat ugyanis kormányzati intézmények írták ki, és ennek megfelelve pályáztak a győztesek. Vagyis formai szempontból biztos nem az ő hibájuk, hogy rossz kritériumoknak kellett megfelelniük.

A várható útépítési sarc öt céget érinthet leginkább, közülük három külföldi, kettő magyar. A magyarok közül a Közgép hivatalosan még nem reagált a tervre, a Duna Aszfaltnál pedig azt nyilatkozták, hogy el se akarják hinni, hogy ilyen lehetséges.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.