„Jó napot kívánok! Bizonyára már ön is hallott a noniról. Esetleg már meg is tapasztalta annak jótékony hatásait?” – vezeti be 23 másodperces reklámklipjét Dr. Horváth Erzsébet, aki a videó felirata szerint terméktanácsadó. A videó a Morinda Magyarország "Morinda Nyílt Eseménye" nevű rendezvényét reklámozza.
Dr. Horváth Erzsébet az ELTE Természettudományi Karának oktatási dékánhelyettese.
Emailben kerestem, érdeklődésemre meg is erősítette, hogy valóban ő szerepel a videón. Mint láthatják, a tudományos pálya mellett másodállásban gyógyhatású csodaszereket reklámoz.
A Morinda Magyarország a Morinda Bioactives nevű cég magyarországi leányvállalata. A céget korábban legnépszerűbb terméke után Tahitian Noni Internationalnek hívták.*
„Nem lehet véletlen, hogy emberek millióit hódítja meg évente” – mondja a reklámvideóban Dr. Horváth.
Akár hihetnénk is neki. Végülis természettudós, és a hirdetésben is Dr. Horváthként szerepel. Mondjuk a földtudományok doktora, a szakterülete pedig a pleisztocén löszsztratigráfia, aminek nem sok köze van a növényi hatóanyagok élettani hatásaihoz. Kértem, hogy küldjön nekem tanulmányokat, amik bizonyítják a noni hatásosságát.
Küldött is 18 publikációt. A listáról két kutatást egyből a szívembe zártam:
A többiről megkérdeztem a Science Meetup bloggereit. Azt mondták, hogy a lista a varázsszergyártók szokásos módszerével készült áltudományos hablaty - egy hasonló kutatási listát Jóri Balázs elemzett ki nemrég a Cinken:
A megmaradt 16 kutatásból három leginkább a forgalmazó cég PR-cikkének tekinthető, az egyiket a Morinda kutatás-fejlesztési részlegének vezetője jegyez. Három csak kivonat, nem peer reviewed tudományos kutatás. Másik három referencia nélküli számok halmaza. Kettő nem létező kínai oldalakra linkel. Az egyik egy noni-konferencián felvett kérdőív. Egy olvasói levél. Egy kontrollcsoport nélküli kutatás.
Így végül azon kívül a kutatáson kívül, amely megállapítja, hogy a noni végső soron nem mérgező, csak egy, tudományos kutatásnak megfelelő módszertannal készült tanulmány akad. Ez az, amit az Illinois Egyetem orvosi kara végzett a gyártó céggel közösen, és ami kimutatja a noni dzsúsz antioxidáns hatását. "De feltűnő, hogy a táblázatok alapján a vizsgált jellegekre nincs dose-response, vagyis a nagyobb nonidzsúsz-mennyiségnek nincs nagyobb hatása, mint a kisebbnek" - írta a Science Meetup. Magyarán, eszerint mindegy, hogy mennyi nonit fogyasztasz, ha fogyasztasz.
Ezekkel a "kutatásokkal" szemben hivatalosan elfogadott kutatási eredmények nem támasztják alá a noni hatásosságát.Az amerikai rákkutatók szövetsége az American Cancer Society konkrétan azt írja róla, hogy
„nincs semmilyen megbízható klinikai bizonyíték arra, hogy a noni dzsúsz hatásos lenne a rák, vagy bármely más betegség megelőzésében vagy kezelésében”.
A gyógyhatású készítmények klinikai vizsgálatait gyűjtő ClinicalTrials adatbázisában öt, nonival kapcsolatos vizsgálatot tartanak nyilván - a találati listán az első öt kutatásról beszélek. Ezek közös jellemzője, hogy a mai napig egyikhez sincsenek feltöltve az eredmények.
A megtévesztő reklámok miatt a később Morinda Bioactives-ra átkeresztelt Tahitian Noni Internationalnek már 1998-ban négy amerikai államban is alkut kellett kötnie az ügyészséggel, mert „megalapozatlanul állították fogyasztói vallomásaikban és más reklámanyagaikban, hogy a Tahiti Noni dzsúsz gyógyíthat, kezelhet vagy megelőzhet számos betegséget”.
*Pontosítás: Eredeti cikkünkben itt ez a két mondat következett: „Igen, ez a cég kereskedik a tévéshopok népszerű termékével, a tahiti nonidzsússzal. Erről sok mindent állítanak, például hogy gyógyír egy rakás betegségre a cukorbetegségtől az ízületi gyulladáson, a HIV-en, reumán, allergián, szívritmuszavaron, megfázáson, menstruációs görcsökön, magas koleszterinszinten át a depresszióig.” A cikkben hivatkozott tévéshopos noni termékeket nem a Morinda Magyarország forgalmazta, és a cég nem állítja, hogy termékei gyógyítanák a felsorolt betegségeket.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.