Mégsem lesz BMW-gyár

gazdaság
2015 február 04., 09:51

A BMW-csoportnak nincsenek arra vonatkozó tervei, hogy gyárat építsen Magyarországon,

válaszolta a Napi Gazdaság kérdésére a bajor autógyártó vállalat, és hasonlóan nyilatkoztak a Dow Jones Newswiresnek is. Utóbbi hírügynökség a Daimlert is megkérdezte, akik szintén tagadták, hogy a magyarországi kapacitásaik komolyabb bővítését tervezgetnék. Az Indexnek azt nyilatkozta a Német-Magyar Ipari Kamara nevében Dirk Wölfers, hogy a BMW képviselői nem is voltak ott a tárgyalásokon, és egyébként sem kerültek szóba konkrét beruházások.

Lázár: A tárgyalások sikere miatt nem beszélhetünk a tárgyalások sikeréről

Ezzel gyorsan sikerült lehűteni a vs.hu tegnapi cikke után felderült kedélyeket. A vs.hu többek között azt írta, hogy a BMW új gyárat szeretne létesíteni Magyarországon, a Mercedes kapacitást  valamint hogy a Siemens-t bevonhatnák a Paks 2. üzemeltetésébe, és hogy az Airbustól vehetnénk 172 milliárd forintért helikoptereket.

Lázár János eközben azt mondta reggel az állami rádióban, hogy ugyan Magyarország komoly sikereket ért el az Angela Merkel német kancellárral folytatott tárgyalásokon, de ezekről nem szeretnének beszélni, hogy "ne veszélyeztessék a további tárgyalásokat". Utalt a német tapasztalatokra az atomenergia és a hadiipar területén, valamint további feldolgozóipari beruházásokra is.

Láthatatlan BMW-gyár egyébként már most is van

A három német prémiumautó-márka közül az Audi már hosszú ideje, a kecskeméti gyár megnyitása óta pedig a Mercedes is jelen van Magyarországon. Ehhez képest a földrajzilag Magyarországhoz legközelebbi BMW-nek nincs gyára, annak ellenére, hogy a kilencvenes évek óta rendszeresen felmerül, hogy keresnek helyet. Már az első Orbán-kormány idején is tárgyaltak arról, hogy például Szolnok térségében megtelepedhetne a bajor autógyár, de abból végül nem lett semmi.

Nem véletlenül merült ez fel, hiszen a német autógyárak egyre kegyetlenebb értékesítési versenyben vannak egymással, a közép-európai régióban pedig sokkal olcsóbb termelni, mint Németországban. Igaz, a munkaerő annak ellenére, hogy olcsó, sajnos elég szűkös is, ezért gyakran messziről kell a gyárak dolgozóinak minden nap beutazniuk.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy a BMW számára ne lenne nagyon fontos beszállító Magyarország. A Portfolio.hu szerint a régióbeli BMW-s beszállítói kapacitások harmada Magyarországon van. A Csaba Metál Zrt. például váltókat gyárt a BMW i3-ashoz, a 190 ezer darabot hét év alatt kell legyártaniuk, az üzemben 660 ember dolgozik. De készülnek BMW-s alumínium futóműalkatrészek, kábelkötegek és komplett kormányművek is magyar beszállítóknál.

A bajor autógyártónak szállító magyarországi cégekben összesen nagyjából tízezer ember dolgozik. A BMW szerint ez már önmagában egy "láthatatlan gyár". A bajorok láthatóbb vagy még erősebb jelenléte Magyarországon Orbánék számára is jól jönne. A magyar gazdasági növekedés jelentős része származott tavaly az autógyártók kapacitásnövekedéséből, ennek fenntartásához további új gyártók bevonására lenne szükség. Szimbolikusan is fontos lehet a feldolgozóipar elsőbbségében szentül hívó Orbán-kormánynak, hogy mind a három vezető német autógyártó jelen legyen az országban.

(Napi Gazdaság, Dow Jones/WSJ, Portfolio.hu, Index, MTI.)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.