---
A Parlament honlapján lehet élőben követni, ahogy a kormámypárti frakció legújabb ötletét, a paksi szerződések harminc évre történő titkosítását tárgyalják.
Korábban arról írtunk, hogy a paksi bővítés szerződéseinek a körét múlt héten minősítették (kivették az infotörvény hatálya alól), és tíz évről 15 évre titkosították őket.
A szerződések a mintegy 12 milliárd eurós, jelenlegi árfolyamon 3700 ezer miliárd forintos projektet fednek le.
Csütörtök este újabb módosítást nyújtottak be, 15-ről 30 évre emelnék a titkosítás idejét. Kíváncsiak vagyunk, milyen érvek szólnak mellette, a törvényalkotási bizottság ülését közvetítjük (ÉLŐ ADÁS):
Leszavazták az első, ellenzéki módosító javaslatot, Tuzson tartózkodott. A másodikat is leszavazták, az is ellenzéki volt. A harmadik - kormánypárti módosításról - most szavaznak, támogatták.
Aradszki államtitkár (Fidesz) válaszol, ez a vitakör lezárult a hozzászólásokkal:
Ez a törvényjavaslat ebben a formában nem korlátozza az adatokhoz vlaó hozáférést jobban, mint ahogy az eddig történt. Sőt továbbmegyek: ez Szél Bernadaett és a többi pereskedő dolgát fogja megkönnyíteni (Óóóóóó - hangzik a háttérben).
Az államtitkár egy másik, párhuzamos valóságban él. Hosszan ecseteli, hogy a beruházás magyar részről, éppen az új törvény miatt transzparens lesz.
Válaszol Harnagozónak: Nem lesz visszemenőleges hatályú a törvény, az eddigi, folyamatban lévő adatkéréseket nem befolyásolja.
A javaslat nem beszél általános adathozzáférési tilalomról, a műszaki és üzleti adatok köréből csak az lesz titkos, amelyek nemzetbiztonsági okok és üzleti titok miatt szükségesek. Ráadásul erről is a bíróság fog dönteni - foglalja össze Aradszki.
Harangozó Tamás (MSZP): Ha jól értjük, ez a törvény visszamenőleges hatályú lesz. Azaz, az eddigi adatkéréseket is visszautasítják majd erre a még meg nem szavazott törvényre hivatkozva.
„Mégis hogy működött eddig a paksi erőmű? Megfordítom! Eddig nyilvános adat volt a hulladékkezelés? Eddig - ami valóban nemzetbiztonsági érdekű volt -, az nem volt titkos? Nincsenek meg azok a törvényeink, amikkel a paksi bővítés adatait - indokolt esetben - ne lehetne titkosítani?”
Harangozó arra gondol, hogy nincs szükség a törvényre, hiszen, amely adat érzékeny, azokat ma is lehet minősíteni.
„Teljesen indokolatlan ez a javaslat, Önök egy korrupciós ügyet akarnak bebiztosítani. Szerintünk nyugodtan bele írhatnak három- vagy háromezer évet is, ez Önökön már nem fog segíteni”
Szél Bernadett (LMP): "Ugyanaz az ember akarja módosítani a törvényt, amelyet a múlt héten még védett" - utalt a képviselő arra, hogy Aradszki András, a törvény előző javaslatát már végigvitázta a különféle bizottságokban, most pedig a módosítás mellett érvel.
„Kábé az nem lesz titkos, hogy milyen színűek a falak, mert az messziről látszik, mondhatnám tréfásan”
- mondja Szél.
"Tényleg nem értem, miért gondolják azt, hogy közpénzekról szóló szerződéseket harminc évre titkosítanak, ráadásul felháborodás is van már" - folytatta és idézett egy állampolgári levélből, amit kapott - "De azt nem fogják tudni titkosítani, hogy ki volt a képviselő, aki ezt megszavazta!"
500 milliárdnyi korrupciós kockázata van a projektnek, mutatta ki egy korábbi tanulmány, emlékeztetett Szél:
„Tehát ez a törvény arról szól, hogy hogyan fogják ezt ellopni.”
Gulyás Gergely (Fidesz) bedobta a metafizikai érvet, miszerint "úgyis a bíróság dönti majd el", hogy mi számít titkosnak, nem mi, erről "itt mi vitatkozhatunk, de nincs értelme".
(Tegye fel a kezét, aki szerint húzós ügyekben független a magyar bíróság!)
Szilágyi György (Jobbik) beszél: A pártnak nincs baja azzal, ha a kormány megindokolja, ha nemzetbiztonsági érdekről van szó, de az általános titkosítással ők sem értenek egyet.
Idéz a javaslatból, amely leírja a titkosítandó adatok körét: mind az előkészítési, mind a kivitelezési munkák mind üzleti és műszaki tartalma titkos lesz, vagyis:
„Még az ügyévdi díj is titkos lesz, amit ezeknek a szerződéseknek a megkötésénél ki fognak fizetni!”
Az olajozás során ugyanez volt Szilágyi szerint, amikor az olajszőkítést úgy segítette a magyar törvényhozás, hogy hasonlóan a paksi ügyhöz, letitkosítottak mindent. (Üzleti titoknak - szellemi tulajdonnak - számított a szőkítés maga, azt pedig terrorizmus veszélyre hivatkozva nem árulta el a kormány, hogy hol tárolják az olajat.)
„Ez a biznisz titkosítása, amiben a Jobbik soha nem lesz partner” - zárja sorait Szilágyi, aki korábban a párt nevében kikérte magának, hogy magát a bővítést a Jobbik ne támogatta volna.
Tóth Bertalan egy korábbi Aradszki-felszólalásból idéz, tavalyiból, amikor még a bővítésért felelős államatikár is azt gondolta, hogy a Roszatom (az orosz állami fővállalkozó) majd közbeszerzési eljáráson választja ki a partnereket.
Az MSZP kéri, hogy támogassák javaslatukat: ne titkosítsák a szerződéseket általánosan harminc évre.
Tóth Bertalan (MSZP): Önök pont fordítva csinálják: Általánosan letitkosítanak, minősítenek minden adatot, majd megjegyzik, hogy bizonyos dolgokat nem fognak minősíteni. Miért csak azon adatok körét titkosítják, amelyeknél tényleg indokolt lehet a titkosítás?
„Azt indokolja meg, hogy az üzleti adatoknak mi köze van a terrorizmuhoz? Az, hogy egy alvállalkozó mennyiért vállal el egy feladatot, azoknak mi köze van a nemzetbiztonsághoz?”
Tóth még hozzáteszi - válaszolva Schiffernek is -, hogy 2010 előtt arról volt szó - miután döntött a Parlament a bővítésről - hogy széleskörű egyeztetés lesz a konkrétumokról. Tóth úgy látja, azóta a magyar lakosság véleménye is megváltozott - már ellenzi a paksi bővítést -, a Fidesz mégis egy több évvel ezelőtti elképzelés alapján megy előre.
Tuzson Bence (Fidesz) szerint mivel az atomerőmű legalább harminc évig fog működni, és terroristák is vannak, ezért egyet tud érteni a titkosítással. (Nem én egyszerűsítette le a mondanivalót, frankón így beszél Tuzson a magyar költségvetés következő 10-20-30 évét leginkább meghatározó projektről.)
Fodor Gábor (független, de a Magyar Liberális Párt elnöke): Ez nem pusztán egy üzleti kérdés, hanem alapvetően politikai kérdés, amit a kormány tett azzá. Látnunk kell, hogy ez is a keleti nyitás politikájának egy pillére. Fodor Gábor egyelőre nem Paksról, hanem Orbán kudarcos lengyel útjáról beszél, következtetés: ez nem vezetett sehová.
A paksi bővítés is az értelmetlen, orosz vezetéssel való barátkozás egyik ilyen pillére, amely elszigetelődésünket okozza. Óriási politikai fiaskó, mert ebből is súlyos probléma lesz.
Energiabiztonságilag Fodor szerint nincs értelme a Paks 2-nek, a létező atomerőművi blokkokat kell üzemeltetni, és a megújuló energiaforrásokra kell fókuszálni.
(Fodor Gábor akkor volt környzetvédelmi miniszter az MSZP-SZDSZ kormányban, amikor a paksi bővítés előkészítése zajlott. 2009-ben, Gyurcsány lemondása előtt egy nappal szavazta meg a parlament a bővítést, a képviselők kétharmada szavazott igennel, köztük szinte az egész Fidesz- és MSZP-frakció.)
"Hatalmas pénzeket beleölünk egy teljesen értelmetlen beruházásba."
Aradszki András (kormánybiztos): Egy olyan hatályos jogszabályozási környezetbe helyezi az egész kérdéskört, amely létezik: arról van szó, hogy az előttünk lévő előterjesztés, az üzleti és a műszaki adatok vonatkozásában állapít meg 30 éves korlátot. Tehát ezek az adatok nem ismerhetők meg közérdekű adatként, de tekintettel kell lenni az infótörvény rendelkezéseire: tehát csak azon adatok titkosításáról lehet szó, amelyek egyébként nemzetbiztonsági érdeket nem sertenének.
(Nota bene: A mindenkori magyar kormány bármit képes nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva titkosítani, ilyenkor érvelni sem kell nagyon a titkosítás mellett.)
Aradszki hangúlyozza, hogy a projekt környezetvédelmi dokumentációja (engedélyezések stb.) nyilvános marad. Hurrá.
A harminc év a leghosszabb, amire lehet hivatkozni - mondja még, majd kikéri, hogy sommás vélemények hangzanak el politikai oldalról.
Gulyás Gergely (Fidesz): Mi az oka a titkosítási szándéknak? (Gulyás túlzásnak érzi, hogy hazaárulásról beszélnek az ellenzéki képviselők.)
Schiffer András (LMP): Ez a törvény nem az energiabiztonságról, hanem az energiabizonytalanságról szólt, kezdte az LMP társelnöke. Schiffer ugyanakkor hozzátette, 2010-ig volt egyetértés a pártok között Paks 2. ügyében, utána viszont megjelent az LMP, amely ellenezte a projektet.
"Államtitkár úr, ez a hazaárulás minősített esete!" - mondja Schiffer a titkosításról - "Üzleti érdekrehivatkozni, amikor közpénzről van szó, akkor lopni akarnak.
Nemhogy a harmincéves titkosításra nincs joguk, de Magyarország számos raitifkált, nemzetközi egyezménye szerint sem lehet titkosítani ezeket a szerződéseket, folytatja Schiffer.
A jobbikos Staudt Gábor felidézi, hogy a Jobbik sem ellenzi a paksi bővítést, de azt ők sem értik, miért kell titkosítani a szerződéseket. "Reméljük, nem a haveroknak megy" - mondta. Az orosz vezetéssel kifejezetten baráti viszonyt ápoló Jobbik sosem ellenezte a bővítést, de a projekt körüli kormányzati homálykeltést ők is kritizálják.
Tuzson Bence (Fidesz-frakció, szóvivő): Az ellenzék is támogatta a paksi bővítés projektjét (2009-től kezdve minden párt megszavazta a paksi bővítést támogató előterjesztéseket), mondja Tuszon, majd hosszas beszédbe kezd a magyarországi energiabiztonságról. Tuzson szerint az olcsó energia fontos, ilyen lesz Paks 2. is.
Harangozó Tamás (MSZP): Felszólalása így foglalható össze: "Önök már nem fogják megérni a paksi beruházás megvalósulását, miért kell ezt csinálni?"
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.