Szándékosan vezethette neki a gépet a hegynek a Germanwings-járat pilótája

baleset
2015 március 26., 12:53

Az AFP-nek nyilatkozó szakértők szerint az Alpokban lezuhant Airbus másodpilótájának öngyilkos akciójával magyarázható a 11 perces ereszkedés, melynek a végén a hegyoldalba csapódott a Barcelona-Düsseldorf járat. Ezt erősíti az az információ is, hogy az egyik pilóta a becsapódást megelőzően ki volt zárva a pilótafülkéből. Ezek után a katasztrófát magyarázhatná rosszullét is, de ez nagyon valószínűtlen, látva a gép egyenletesen lefele haladó röppályáját.

Ezt az elméletet erősítette meg a Marseille-ben nyilatkozó államügyész is, aki szerint szándékosan vezethette neki a gépet a másodpilóta a hegynek.

Ilyen pályát ugyanis csak tudatos navigálás mellett tud produkálni egy gép. A másodpilóta német volt, a felvételek tanulsága szerint végig normálisan lélegzett, miközben az Alpok felé haladt a repülőgéppel. A francia ügyészség szerint semmi olyanról nem tudni, ami alapján a másodpilóta terrorizmussal lenne összeköthető.

A Wall Street Journal információi szerint a másodpilóta neve Andreas Lubitz volt. A 28 éves férfi nevét azóta már megerősítette a francia ügyészség is.

Az AFP forrásai szerint a gép egyik feketedobozának hanganyagán hallható, hogy felszálláskor a legénység tagjai még teljesen normálisan beszélgettek egymással. Később hallani a zajt, ahogy az egyikük széke megmozdul, majd ajtónyitást és csapódást. Onnantól semmiféle beszélgetés nem hallható már a becsapódásig. A vészjelző hangok is csak akkor szólaltak meg, amikor a gép már megközelítette a talajt. A marseille-i irányítótorony folyamatosan próbálta elérni a gépet a becsapódást megelőző percekben, de nem kaptak választ.

Picture 7

Egy másik francia repülési szakértő is megerősítette ezt az elméletet, szerinte a másodpilóta zárhatta ki kollégáját a pilótafülkéből is. Elvileg egy kód beütése után nyithatta volna ki a kiment pilóta az ajtót, de a másodpilóta letilthatta ezt a funkciót, ilyenkor 30 másodperce van arra, hogy megnyomjon egy gombot, ami után nem nyílik ki az ajtó. A biztonsági technikáknak köszönhetően ha a gépet épp irányító pilóta rosszul lett volna, az ajtó automatikusan kinyílt volna. Ahogy az sem valószínű, hogy a fülkéből kiment pilóta elfelejtette volna a kódot, ekkor ugyanis a legénység egy tagja átadhatta volna neki a mesterkódot.

Az Air France egyik pilótája szerint elképzelhető az is, hogy miközben a kapitány elment mosdóba, a fülkében légnyomásprobléma lépett fel, ami egyrészt kiütötte a gépet irányító másodpilótát, másrészt pedig sérüléseket okozott az ajtó nyitását működtető mechanikában. Ugyanakkor ez nem kínál magyarázatot arról, hogy miért ereszkedett egyenletesen a gép a hegygerinc felé. (AFP, Independent, Guardian)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.