Megoldották, hogy csak Suzukit vehessenek a falugondnokoknak

gazdaság
2015 május 11., 17:39

Vegyesen szórakoztató és felháborító cikk jelent meg a Vezess.hu-n az EU-s pénzből finanszírozott falusi autóbeszerzések kívülről elég nehezen átlátható világáról. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal 15 milliárd forintos kerettel hirdette meg a falusi motorizációs programot, aminek keretében falugondnoki autókra és térségi közlekedést segítő kisbuszokra költik el a svéd adófizetők pénzét. (A közbeszerzés vonatkozó dokumentumait itt találja.)

Ilyen nyilvánvalóan lezsírozott eszközbeszerzést tényleg ritkán látni.

A falugondnoki terepjáró feltételeit ugyanis úgy határozták meg, hogy kizárólag a Suzuki Vitara tud megfelelni neki. A meghatározott minimális magasság például a Nissan Juke-ot zárja ki. A hátsó terepszög minimális mértéke a Dacia Dustert.

De előírják, hogy a falusi gondnok terepjáróban térdlégzsáknak is kell lennie, ami tényleg csakis a Suzuki Vitarában van.

photo_camera .

A cikkből kiderül, hogy a helyi Suzuki márkakereskedők annyira rámentek erre a lehetőségre, hogy van formalevél-szabványuk is, a helyi autószalonokban már a "falu" szóra előkészítik a dokumentációt, és az 5 milliós összeghatár miatt a benzines és a dízeles modellt is ugyanannyiért adják. Sőt, vannak direkt témaspecifikus reklámok is.

Nem kevésbé fura a falusi közlekedést segítő kisbuszok kiírása. Itt kettébontották a kategoriákat, a Vezess.hu informátora szerint bizonyára a Volkswagen márkaimportőrének nyomására, a legújabb VW Transporter ugyanis nem fért volna bele az eredeti, legfeljebb 8 milliós kategoriába. Hogy biztosított legyen a VW modell győzelme a külön nekik létrehozott drágább, maximum tízmilliós kategoriában, két furcsa feltétel is szerepel:

  • lehet négykerék-meghajtás
  • állítható magasságú és mélységű kormányoszlop

Ez a két dolog pont az, amiben eltér a VW Transporter a piacon kapható többi modelltől. Az viszont elég a drágább kiírásban, ha csak 60 kW-s a motor, mint a VW kisbuszaiban – pedig az olcsóbb kiírásban ennél erősebb motor kell. Az olcsóbb, legfeljebb 8 milliós kategoriában a

"Gyárilag vagy forgalmazó által beépített LED nappali menetfény"

kritériumot találta furcsának a cikk szerzője.

A Vezess.hu megkérdezte a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt is, akik – nyilván mert nem illetékesek vagy kompetensek az általuk kiírt közbeszerzésben – a Miniszterelnökségre továbbították a megkeresést. Onnan érkezett egy semmitmondó válasz.

UPDATE.

Közben azt az információt kaptuk, hogy a – a VW-csoport által gyártott – Skoda Yetire is megállnak a falugondnoki terepjárókra kiírt tender feltételei.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.